انتشار نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها

رییس دستگاه قضا وعده داد انتشار نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها رییس قوه قضاییه خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور گفت: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچ‌گونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، ‌آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس […]

رییس دستگاه قضا وعده داد

انتشار نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها

رییس قوه قضاییه خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور گفت: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچ‌گونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، ‌آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدیدنظر و تأیید رییس قوه قضاییه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌ا…‌آملی‌لاریجانی در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور با تأکید بر لزوم نگاه کلان مسؤولان و مدیران به نظام جمهوری اسلامی، اهداف آن، قانون اساسی، شرایط فعلی کشور و موقعیت کشور در جغرافیای منطقه و جهان، تصریح‌کرد: این نگاه کلان برای همه مدیران نظام لازم است زیرا در غیراینصورت وظایف خود را نمی‌توانیم به نحو کامل، صحیح و نافذ انجام دهیم.

آملی‌لاریجانی با تأکید بر ضرورت واکاوی خصایص نظام مردم‌سالاری دینی نسبت به نظام‌های لیبرال دموکراسی و… اظهارکرد: گرچه گاهی گرفتار برخی مشکلات روزمره در گوشه و کنار هستیم اما این منافاتی با عرض اندام نظام مردم‌سالاری دینی در برابر نظام لیبرال دموکراسی ندارد و ما موظفیم بنیان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را با دقت شناسایی و عادلانه تبیین کنیم و با سایر نظام‌های سیاسی دنیا مقایسه کنیم.

آملی‌لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به هجمه‌های گسترده علیه دستگاه قضایی، این هجمه‌ها را نیز ناشی از اقتدار مجموعه نظام دانست و اظهارکرد: قوه قضاییه یک نهاد مستقل است که ریاست آن توسط مقام‌معظم‌رهبری نصب می‌شود و همواره در مقابل هجمه‌ها و نفوذ دشمن ایستاده است، چنانکه در فتنه ۸۸ و موارد مشابه آن، دستگاه قضایی با گام نهادن در خط ولایت در مقابل این حرکات ایستادگی کرده و همواره در خط مقدم این جبهه حضور داشته است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به آشوب‌های اخیر در کشور و تلاش دشمن برای سوءاستفاده از برخی اعتراضات مردمی، از مدیران قضایی سراسر کشور، نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی برای برخورد با آشوبگران و همچنین برقراری امنیت و آرامش در کشور قدردانی کرد.

آملی‌لاریجانی ادامه‌داد: برخی از وجود فساد سیستماتیک در کشور سخن می‌گویند که ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نداریم. فساد در کشور سیستماتیک نیست. برخی در مقام تفسیر می‌گویند مقصود ما از فساد سیستماتیک این است که سیستم رسیدگی‌کننده به مفاسد یعنی دستگاه قضایی دچار فساد است. این سخن هم مجمل و مبهم است. البته ممکن است که در گوشه‌ای از دستگاه عظیم قضایی، همانند هر مجموعه دیگری تخلفی رخ دهد اما این به معنای غلبه فساد بر کل سیستم قضایی کشور نیست. چگونه می‌توان این تعداد پرشمار قاضی سالم و مدیر پرتلاش را که برای خدمت به مردم گام برمی‌دارند، به فساد متهم کرد؟

رییس قوه قضاییه با تأکید بر این‌که در طول سال‌های گذشته دستگاه قضایی کارنامه قابل قبولی در زمینه مقابله با فساد داشته است، برخی نمونه‌های برخورد با مفاسد را بی‌سابقه توصیف کرد و افزود: ما باید در برخورد با فساد یک مسیر اعتدالی را طی کنیم. اطلاع‌رسانی مفاسد اقتصادی پیش از رسیدگی قضایی از دو حال خارج نیست؛ یا جنبه سیاسی دارد یا ناشی از اشتباه است.

آملی‌لاریجانی با تأکید بر لزوم مراقبت دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از پدید آمدن فساد، خاطرنشان‌کرد: نمی‌توان اجازه داد که مفاسد و سوءاستفاده‌های بزرگ در دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد و بعد بگوییم دستگاه قضایی باید رسیدگی کند. زمانی هم که دستگاه قضایی به مفاسد ورود پیدا می‌کند باز هم برخی اتهام سیاسی‌کاری می‌زنند.

آملی‌لاریجانی ادامه‌داد: قوه قضاییه در برخورد با مؤسسات مالی متخلف که از دستگاه‌های اجرایی مجوز گرفته بودند و باید بر کارشان نظارت می‌شد و دفاع از حقوق مالباختگان و سپرده‌گذاران، پیشگام بود و اگر اقدام به توقیف اموال و بازداشت مدیران متخلف نمی‌کرد، همین میزان از اموال و وجوه نیز در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت. در این زمینه جلسات متعددی با رییس بانک مرکزی و معاونان ایشان برگزار کردیم در حالیکه این جلسات باید در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شد. از سوی دیگر به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتم تا با دستور و اجازه ایشان بخشی از مشکلات سپرده‌گذاران برطرف شود.