تنها معیار فروش ، قیمت نیست

مشاور سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده تنها معیار فروش ، قیمت نیست گروه بانک، بیمه، بورس- دولت سال‌ها است که از طریق سازمان خصوصی‌سازی، اصل ۴۴ را تعقیب و اماکنی را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند را از طریق مزایده، به فروش می‌رساند. اما در آخرین مزایده واگذاری سهام شرکت‌های دولتی که […]

مشاور سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده

تنها معیار فروش ، قیمت نیست

گروه بانک، بیمه، بورس- دولت سال‌ها است که از طریق سازمان خصوصی‌سازی، اصل ۴۴ را تعقیب و اماکنی را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند را از طریق مزایده، به فروش می‌رساند. اما در آخرین مزایده واگذاری سهام شرکت‌های دولتی که به وسیله سازمان خصوصی‌سازی به انجام رسید و از میان ١٢ شرکت، فروشگاه و جایگاه سوخت عرضه شده، تنها یک شرکت و یک جایگاه سوخت به فروش رسید. این امر به خوبی نشان می‌دهد که قیمت‌های تعیین شده با توجه به وضعیت اماکن آن طور که باید نتوانسته بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد. البته تنها در آخرین مزایدات سازمان خصوصی‌سازی این اتفاق رخ داده و در دیگر مزایداتی که این سازمان برگزار کرده اکثریت اماکن قابل واگذاری به فروش رفته است.

 در همین ارتباط سیدجعفرسبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار ما گفت: برای این‌که مزایده موفق باشد، باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و تنها معیار فروش نرفتن بالا بودن قیمت‌ها نیست اما به هر حال باید آسیب‌شناسی شود.

وی در ادامه به علل عدم فروش اماکن قابل واگذاری پرداخت و افزود: ممکن است بازار سرمایه برای فروش مشکل داشته باشد، حتی ممکن است نقدینگی به قدر کفایت نباشد و همچنین در برخی مواقع قیمت بالای بنگاه باعث شود تا فروشی صورت نگیرد.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: دنبال این هستیم که رسانه‌ها به کمک بیایند و به ما در آسیب‌شناسی یاری برسانند.

وی درمورد روش‌های واگذاری نیز گفت: سازمان خصوصی‌سازی روش‌های مختلفی برای واگذاری دارد. از مزایده گرفته تا مذاکره و حتی روش وکالتی. در روش مذاکره این سازمان می‌تواند طبق قانون و بعد از دوبار برگزاری مزایده، از روش مذاکره استفاده کند، اما به دلیل شرایط فعلی جامعه و شبهاتی که پیرامون این نو برگزاری به وجود می‌آید، کم‌تر از این روش استفاده می‌کند.

سبحانی افزود: از زمان تأسیس سازمان خصوصی‌سازی تاکنون، این سازمان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق مذاکره واگذار کرده است که این عدد زیر ۰٫۳ درصد کل واگذاری این سازمان است.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی در ادامه عواملی همچون ارزش خالص دارایی روز و بازدهی شرکت را از جمله عوامل قیمت‌گذاری دانست و افزود: مشکل این است که وقتی قیمت بالاست تازه می‌گویند دارید ارزان فروشی می‌کنید!

وی کل درآمد سازمان خصوصی‌سازی را از ابتدای تشکیل این سازمان تاکنون، ۱۴۴هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این واگذاری‌ها از ۳ طریق بوده است. در بخش اول، عموم متقاضیان قرار دارند که مجموع واگذاری در این بخش به ۸۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بخش دوم مربوط به سهام عدالت است اما هنوز واگذاری اتفاق نیفتاده است و بخش سوم نیز مربوط به رد دیون است.

 

سبحانی گفت: همچنین از مجموع ۱۴۴ هزار میلیارد تومان واگذار شده۶۰ درصد تا شروع به‌کار دولت روحانی بوده است و ۴۰ درصد واگذاری‌ها در دولت روحانی بوده است. همچنین واگذاری به بخش خصوصی واقعی هم در این دولت به ۶۹ درصد رسیده که آمار درخشانی است.