تولید نرم‌افزار و وب‌سایت در صدر شکایات صنفی حوزه ICT !

سازمان نصر اعلام کرد تولید نرم‌افزار و وب‌سایت در صدر شکایات صنفی حوزه ICT ! بیش از ۷۸ درصد شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوع کسب و کارهای حوزه نرم‌افزار و وب‌سایت مربوط می‌شود. به گزارش ایسنا، حمیدفروزنده، رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اعلام خبر فوق گفت: براساس […]

سازمان نصر اعلام کرد

تولید نرم‌افزار و وب‌سایت در صدر شکایات صنفی حوزه ICT !

بیش از ۷۸ درصد شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوع کسب و کارهای حوزه نرم‌افزار و وب‌سایت مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدفروزنده، رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اعلام خبر فوق گفت: براساس آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شکایات صنفی طی۳ سال اخیر، بیش از ۴۲ درصد شکایات صورت گرفته به موضوع کسب و کارهای نرم‌افزاری و بیش از ۳۶ درصد به موضوع میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب‌سایت‌ها و خدمات آن) اختصاص داشته است.

فروزنده با اشاره به باقی آمار شکایات و تخلفات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه‌داد: در سطوح بعدی، شکایات حوزه سخت‌افزار حدود ۱۲درصد و تجهیزات شبکه حدود ۳ درصد میانگین تعداد شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات را در برمی‌گیرند.

رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فعالیت این شورا در حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شورای انتظامی سازمان مطابق ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی، مسؤول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی درباره تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی در حوزه فاواست.

فروزنده در این باره ادامه‌داد: شورای انتظامی به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به تمام شکایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند.

به گفته فروزنده، شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف بیش‌تر تمرکز خود را بر ایجاد صلح و سازش در اختلافات صنفی قرارداده است. در حقیقت بیش‌تر جلساتی که در این شورا برگزار می‌شود، سعی بر سازش داشته و به همین دلیل پرونده‌های منتهی به سازش در ۳ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رییس شورای انتظامی بدوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش سطح صلح و سازش میان اعضای صنف در میزان شکایات مطرح شده گفت: خوشبختانه از زمانی که اشخاص حقیقی و حقوقی حوزهICT در قراردادهای کاری خود شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف لحاظ کرده‌اند، موضوع رسیدگی به شکایات احتمالی طرفین قرارداد برای شورای انتظامی تسریع و تسهیل شده است.

فروزنده در این رابطه ادامه‌داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها هنگام عقد قرارداد نام شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف می‌آورند. هرچند الزامی در این کار نیست، اما کمک کرده تا شرکت‌ها با مشکلات کم‌تری در رسیدگی به اختلافاتشان مواجه شده و فرایند رسیدگی به صورت تخصصی و سریعتر از هر جایگزین دیگری طی شود.

به گفته او در این دوره ۳ ساله (از سال ۹۳ تا ۹۶) تعداد پروندههای زیادی به شورای انتظامی ارجاع داده شد که میزان صلح و سازش در آنها زیادتر از دوره‌های قبل بوده است.

 رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ضرورت کنترل عضویت شرکت‌ها و اشخاص فعال در حوزه فاوا توسط کارفرمایان قبل از انعقاد قرارداد، اضافه‌کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای کاری با این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را از طریق مراجعه به پورتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (tehrannsr.org) استعلام و مورد بررسی قرار دهند تا با سوابق حرفه‌ای این شرکت‌ها آشنا شوند.

فروزنده در این رابطه ادامه‌داد: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه ICT می‌توانند در قراردادهای کاری خود از قراردادهای تیپ که در پورتال سازمان موجود است، استفاده کنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرارداد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشکل در همکاری فیمابین جلوگیری و در صورت بروز اختلاف، فرایند رسیدگی توسط شورای انتظامی را سریعتر و دقیق‌تر کند.

 

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، تمام اشخاص اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکایتی دارند می‌توانند برای طرح تقاضای رسیدگی و شکایت خود به پورتال این سازمان (tehrannsr.org) مراجعه کرده و یا با شماره ۸۸۷۳۴۴۹۹(بخش دبیرخانه شورای انتطامی بدوی) تماس بگیرند.