انقلاب نظام بانکداری با فناوری BlockChain

انقلاب نظام بانکداری با فناوری BlockChain فناوری «بلاک‌چین» یا پایگاه داده مشترک را انقلابی در فناوری معرفی کرده‌اند که برای ثبت داده‌های مختلف استفاده می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فناوری بلاک‌چین همانند یک دفتر اطلاعاتی شناخته شده است که از پایگاه داده‌ (DataBase) توزیع شده تشکیل می‌شود. در کل بلاک‌چین را می‌توان یک پایگاه […]

انقلاب نظام بانکداری با فناوری BlockChain

فناوری «بلاک‌چین» یا پایگاه داده مشترک را انقلابی در فناوری معرفی کرده‌اند که برای ثبت داده‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فناوری بلاک‌چین همانند یک دفتر اطلاعاتی شناخته شده است که از پایگاه داده‌ (DataBase) توزیع شده تشکیل می‌شود. در کل بلاک‌چین را می‌توان یک پایگاه داده به اشتراک گذاشته شده نامید.

از طرفی نتیجه عملی فناوری بلاک‌چین راهی تضمین شده برای انتقال امن یک ارز دیجیتال بین افراد به وسیله اینترنت است؛ به‌طوری‌که به گفته بسیاری از کارشناسان هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت این انتقال را به چالش بکشد.

 براساس تعاریف اولیه، با استفاده از یک بلاک‌چین افراد زیادی می‌توانند گزارش‌هایی را به یک نوع بایگانی اطلاعات و داده‌ها وارد کنند. برای مثال می‌توان به ویکی‌پدیا اشاره کرد که مقالاتش اثر یک ناشر نیست. در هر زمانی که کاربری به ویکی‌پدیا دسترسی پیدا کند، می‌تواند مقالات به روز شده را دریافت کند. البته این نکته حایز اهمیت است که کنترل داده‌ها همیشه با مدیران ویکی‌پدیا می‌باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت مدیران ویکی‌پدیا هر زمانی که اراده کنند، می‌تواند مقالاتی را حذف کنند اما در بلاک‌چین خود کاربران شبکه، مالک اصلی پایگاه داده هستند و اطلاعات از بلاک‌چین پاک نمی‌شود.

فناوری بلاک‌چین چیست؟

فناوری بلاک چین یا همان پایگاه داده مشترک را می‌توان انقلابی در فناوری دانست. از این پایگاه داده می‌توان برای ثبت موارد مختلفی استفاده کرد. در حال حاضر رایج‌‌‌ترین کاربرد فناوری بلاک‌چین، دریافت و ارسال پول است. زمانی که دو نفر برای یکدیگر پولی انتقال دهند یک رکورد جدید ثبت می‌شود که جزییات تراکنش آن را مشخص می‌کند.

رکورد مذکور به صد‌‌ها رایانه‌ دیگر که دارای یک کپی از رکورد هستند، ارسال می‌شود. منظور از این اتفاق تأییدیه کامپیوترهایی است که این معامله را مجاز می‌دانند؛ البته قبل از تأیید رکورد گفته شده کامپیوتر‌‌ها نظر خود را در مورد معامله می‌گویند.

برای توضیح بیش‌تر باید گفت؛ گویا در کنار دو نفری که پول انتقال می‌دهند، صد‌‌ها نفر دیگر به عنوان ناظر قرار دارند که پول از نفر اولی به دومی انتقال پیدا کند و همه ناظران موافقت می‌کنند که نفر دوم پول درست خود را از نفر اولی دریافت کرده است.

تفاوت بلاک‌چین با بانک‌ها چیست؟

تفاوت عمده بلاک‌چین با بانک‌ها نداشتن نیاز به شرکت یا بانک مرکزی است. فرد در بلاک‌چین نیازی به اعتماد به هیچ یک از مؤسسات و همچنین نیازی به واسطه نخواهد داشت.

 

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که بلاک‌چین متعلق به فرد یا سازمانی نیست؛ در واقع بلاک‌چین متعلق به تمامی افرادی است که یک کپی از آن را دارند. البته این بدان معنا نیست که افرادی که کپی از اطلاعات دارند، بتوانند بلاک‌چین را کنترل کنند.