مدرک‌گرایی و افت کیفیت فعالیت پژوهشی در ایران!

مدرک‌گرایی و افت کیفیت فعالیت پژوهشی در ایران! استاد ایرانی دانشگاه سن‌دیگو گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، علی‌قیصری در جمع اعضای هیأت علمی پژوهشکده مطالعات […]

مدرک‌گرایی و افت کیفیت فعالیت پژوهشی در ایران!

استاد ایرانی دانشگاه سن‌دیگو گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، علی‌قیصری در جمع اعضای هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند.

وی افزود: در ایران گرایش رایجی وجود دارد که پس از اتمام دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باید رفت و وارد دوره دکتری شد، گاهی نیز این کار با شتاب صورت می‌گیرد. در حالیکه در بسیاری از کشور‌‌ها مرسوم است که دانشجویان فرضاً بین دوره کارشناسی و دکتری دو سال یا کمی بیش‌تر فاصله بگذارند و تجربه کسب کنند و علاقه پژوهشی خود را شناسایی کنند و به‌خصوص افق کاری و حرفه‌ای خود را مشخص سازند.

قیصری گفت: از نظر کیفیت انشا و پختگی در امر نگارش نیز دست‌کم در علوم‌اجتماعی و انسانی، شخص نیازمند ممارست و زمان و کسب تجربه است.

وی درباره برنامه‌های ایران‌شناسی در دنیای انگلیسی زبان و معرفی چند مرکز ایرانشناسی در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا، به منابع موجود درباره ایران به دو پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه‌هاروارد و تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران، اشاره کرد و اظهارداشت: کاتالوگ هر دو به صورت چاپی موجود است و برخی محتویات آنها نیز در اینترنت قابل دسترسی است.

استاد ایرانی دانشگاه سن‌دیگو و سردبیر مجله «پژوهش‌های ایرانشناسی» با بیان این‌که در خارج از ایران استادان تعداد بالنسبه کم‌تری رساله را برای راهنمایی می‌پذیرند، گفت: پذیرش بیش از حد متعارف کار درستی نیست و کیفیت کار را کاهش می‌دهد. این امر در نحوه تدوین مقالات پژوهشی نیز تأثیر می‌گذارد. در پروژه دکتری، فرد باید نشان دهد که در زمانی محدود و با استفاده از منابع موجه راجع به عنوانی مشخص توانایی تحلیل، انشا، و ارایه دستاورد یا دستاوردهای تازه‌ای است.

وی با اشاره به نشریه «پژوهش‌های ایرانشناسی» که اخیراً پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، خاطرنشان‌کرد: این نشریه کاملاً پژوهشی است و از ایران نیز مقالات زیادی در زمینه‌های متنوع علوم اجتماعی و علوم انسانی به آن می‌رسد، هر چند کیفیت مقالات رسیده بالا و پایین دارد. به‌خصوص از نظر سبک نگارش انگلیسی، اما همین افزایش کمی را نیز می‌توان به فال نیک گرفت و امید است که به‌تدریخ کیفیت کار‌‌ها بالا برود.

این استاد مطالعات ایرانی با اشاره به اهمیت ویرایش محتوایی در مقالات، تأکیدکرد: پژوهندگان می‌توانند از خدمات ویراستاری که مستقلاً عرضه می‌شوند، استفاده کنند تا ماحصل کار‌‌ها کیفیت زبانی بهتری پیدا کنند.

 

قیصری افزود: آرشیو نشریه پژوهش‌های ایرانشناسی به طول کامل دیجیتال شده و در اختیار مشترکین است.