تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش می‌یابد!؟

تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش می‌یابد!؟ مهدی قره‌داغلی -بعد از اعلام تعرفه‌های واردات خودرو به کشور و همچنین افزایش بی‌سابقه این تعرفه‌ها، از موضوعات مهمی که جلب توجه می‌کرد، موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، این مسأله محل اختلاف نظر بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است و معتقد‌ند که […]

تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش می‌یابد!؟

مهدی قره‌داغلی -بعد از اعلام تعرفه‌های واردات خودرو به کشور و همچنین افزایش بی‌سابقه این تعرفه‌ها، از موضوعات مهمی که جلب توجه می‌کرد، موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این مسأله محل اختلاف نظر بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است و معتقد‌ند که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باید مورد بازنگری قرار گیرد. به‌گونه‌ای که براساس این دستورالعمل که با امضای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد، آن خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی مشمول تعرفه ۵۵ درصد، خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی مشمول تعرفه ۷۵ درصدی و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد تعیین شده است.

اما مسأله اصلی تعرفه خودروهای هیبریدی بود که براساس تصمیم‌گیری‌های قبلی به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع خودرو‌ها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به ۴۵ درصد رسید که این رقم رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه این خودرو‌ها را نشان می‌دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودرو‌ها در بازار ایجاد خواهد کرد.

پیگیری دلایل این موضوع تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور با مردم هم کشیده بود به نحوی که رییس‌جمهور اعلام کرد تعرفه این خودرو‌ها را بررسی خواهد کرد. در کنار این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های اصل ۹۰، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضای بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شده‌اند. اعلام این موضع‌گیری‌ها از سوی مسؤولان مختلف در تغییر سریع تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا این موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد.

 در این خصوص ولی‌ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در صورت عدم تداخل مطرح شدن موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن علنی مجلس با بررسی لایحه بودجه ۹۷ به زودی در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو به هیأت رییسه مجلس ارایه شد

ملکی در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: اخیراً با اعمال ماده ۲۳۶ قانون آیین‌نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى و امضای ۱۸ نفر از نمایندگان درخواست از نمایندگان موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو به هیأت رییسه مجلس ارایه شد و سپس هیأت رییسه آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون رأی لازم را کسب کرد و مجدداً باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که به دنبال این هستیم تا حداقل در خصوص خودروهای هیبریدی تصمیم درستی گرفته شود و تعرفه‌های واردات آنها متعادل شود، ادامه‌داد: باید منتظر بود تا مشاهده شود واکنش مجلس در این خصوص چگونه است.

وی با بیان این‌که این درخواست تنها برای کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیست بلکه در زمینه تمام خودرو‌ها است، تصریح‌کرد: نمی‌توان در حال حاضر در خصوص میزان کاهش تعرفه‌های واردات پیش‌بینی کرد، باید صبر کنیم تا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که افزایش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی با قیمتی بیش از ۶۰ میلیون تومان اثرگذار بود، خاطرنشان‌کرد: این مسأله به راحتی باعث ایجاد تورم در جامعه بوده که از آن در زمینه درخواست کاهش نرخ تعرفه واردات خودرو استفاده کرده‌ایم.

گفتنی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که فاصله خودروهای برقی که از تعرفه ۵ درصدی استفاده می‌کنند تا خودروهایی که از سوخت فسیلی بهره می‌برند، ۹۰ درصد است. همچنین تعرفه خودروهای هیبریدی که در شرایط مختلف بین ۵ تا حداکثر ۲۵ درصد از میزان مصرف سوختشان کاهش پیدا می‌کند، با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی دولت و هیأت وزیران بین ۳۵ تا ۵۵ درصد تعیین شده است. شریعتمداری همچنین ادامه داد که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای خودروهای هیبریدی مناسب در ناوگان حمل ‌و نقل عمومی پیش‌بینی کرده است.

همچنین بهرام‌پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس تأکید کرد که باید از هر عاملی که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، استقبال کرد و اضافه‌کرد که، برای این‌که تردد خودروهای هیبریدی در سطح کلان‌شهر‌ها افزایش یابد لازم است تا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور اصلاح شود.

محمدمنصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با اشاره به این‌که مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالف است، دلیل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را، تلاش دولت برای کسب درآمد عنوان و تأکید‌کرد: وزارت صنعت قول داده تعرفه این خودرو‌ها را کاهش دهد.

 

رییس کارگروه هوافضای کمیسیون صنایع خاطرنشان‌کرد: «مشکل اصلی ما نیز خودروسازان داخلی هستند. وزارت صنعت برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی قول داده‌اند که تعرفه را به نرخ قبل باز گردانند، چراکه هیچ توجیهی نداشت. از طرفی خودروسازان ما نیز نتوانستند یک خودرو صادر کنند چون در اصل شبه‌خودرو تولید می‌کنیم.»