لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در دل پروژه‌های حمل و نقل

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن اعلام کرد لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در دل پروژه‌های حمل و نقل مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که توسعه بر مبنای حمل‌ونقل، پروژه کوتاه‌مدتی نیست که در یک یا دو سال به هدف غایی خود برسد، گفت: بنابراین صرفاً با […]

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن اعلام کرد

لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در دل پروژه‌های حمل و نقل

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که توسعه بر مبنای حمل‌ونقل، پروژه کوتاه‌مدتی نیست که در یک یا دو سال به هدف غایی خود برسد، گفت: بنابراین صرفاً با تخصیص بودجه عمرانی سالانه این توسعه زمانبر خواهد بود.

به گزارش صما، وحیدعلی‌قارداشی گفت: باید بسته‌های سرمایه‌گذاری در دل پروژه‌ها تعریف شود تا در کنار بودجه حمل‌ونقل کارآیی مطلوبی داشته باشد.

وی گفت: مشارکت مقامات شهری، منطقه‌ای و بخش خصوصی می‌تواند برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مؤثر باشد؛ اما نباید فراموش شود که حمل‌ونقل یک موجود زنده بوده و همواره در حال رشد است، بنابراین تکامل آن زمانبر است.

علی‌قارداشی گفت: اگر تجربه کشورهای توسعه‌یافته را نگاه کنیم، می‌بینیم این کشور‌ها بخش بزرگی از مشکلات شهروندان را با توسعه حمل‌ونقل همگانی حل‌وفصل کردند. این کشور‌ها با توسعه زیرساخت و روساخت‌های حمل‌ونقل همگانی توانسته‌اند شهر‌ها را برای شهروندان زیست‌پذیر کنند.

وی با اعتقاد به این‌که یک از سریع‌‌ترین و باصرفه‌‌ترین توسعه حمل‌ونقل همگانی مربوط به توسعه خطوط ریلی حومه‌ای است، خاطرنشان‌کرد: توسعه راه‌آهن حومه‌ای باعث خواهد شد بخش زیادی از کلان‌شهرهای ما رجوع دوباره‌ای به دوران زیست‌پذیری خود داشته باشند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به این‌که راه‌آهن‌‌ها همواره در جرگه دروازه‌های شهری در نظام نوین به شمار می‌روند، گفت: اگرچه در نظام‌های سنتی شهرسازی، دروازه شهر‌ها حد نهایت آنها بودند اما این مسأله در نظام نوین شهری تغییر کرده و در حال حاضر این دروازه‌ها به مرکز شهر متصل شده‌اند و همین موضوع سبب شده تا در کشورهای توسعه‌یافته نه‌تنها ایستگاه‌های راه‌آهن بلکه اکثریت پایانه‌های حمل‌ونقلی به مرکز شهر انتقال یابند.

وی با بیان این‌که آلودگی و ترافیک دو مشکل عمده جامعه شهری هستند که با برون‌رفت ایستگاه‌های راه‌آهن حادتر می‌شوند، افزود: بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی و قطارهای درون و برون‌شهری به‌واسطه میزان فضای کم‌تری که در شهر‌ها اشغال می‌کنند، علاوه بر امکان استفاده بهینه از فضای شهری، کاهش آلودگی و ترافیک شهری را در‌بردارد و از نقطه‌نظر شهرسازی این مهم گسست کم‌تری را در شهر ایجاد می‌کند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن، تصریح‌کرد: تجربه شهرهای موفق در دنیا بر موضوع تمرکز ایستگاه‌های حمل‌ونقلی در مرکز شهر متمرکز است، به‌طوری‌که در حال حاضر شهری مانند لندن و پاریس به ترتیب با ۷ و ۱۰ ایستگاه برون‌شهری در مرکز شهر، در جرگه شهرهای موفق در زمینه حمل‌ونقل به شمار می‌روند که حجم بالایی از مسافر را در روز جابه‌جا می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که بهره‌گیری از قطارهای حومه‌ای کاهش آلودگی و ترافیک را در‌بردارد، خاطرنشان‌کرد: اجرایی شدن بحث کامل قطارهای حومه‌ای علاوه بر کاهش زمان سیر و در پی آن صرفه‌جویی زمان می‌تواند کاهش آلودگی و ترافیک را به‌عنوان دو معضل اصلی کلان‌شهر‌ها حل کند.

علی‌قارداشی تصریح کرد: در کنار راهکارهای یادشده اجرایی شدن سیستم حمل‌ونقل چندوجهی و اتصال این ایستگاه‌ها به سیستم ریلی نکته قابل قبولی است. به گفته وی با راه‌اندازی خط ۳ و یک و دو اتوبوس‌های تندرو شهری نقش و اهمیت وجود ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر‌ها پررنگ‌تر شده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به اتصال ایستگاه تاکسیرانی به مجموعه خدمات مسافری در ایستگاه راه‌آهن تهران، خاطرنشان‌کرد: اجرایی شدن کامل سیستم قطارهای حومه‌ای و توسعه حمل‌ونقل شهری بر مبنای سیستم TOD علاوه بر پاسخگویی نیاز حمل‌ونقلی مسافران می‌تواند با ارایه سایر امکانات، زمینه استفاده بهینه افراد و مسافران از زمان سیر را فراهم کند.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات کاملی به‌منظور اتصال ایستگاه راه‌آهن به خطوط مترو شهری در تهران و سایر کلان‌شهر‌ها از جمله اصفهان، مشهد و… انجام‌شده و درصدد هستیم تا این سیستم در شهر تبریز هم عملیاتی شود.

 

علی‌قارداشی با بیان این‌که نظم ناشی از سیستم ریلی قابلیت انتقال در روند زندگی روزمره را دارد، خاطرنشان‌کرد: عوامل متعددی در نظام‌مند شدن سیستم شهری دخیل هستند و بی‌شک ایستگاه‌های راه‌آهن به‌عنوان محرک توسعه و بازآفرینی شهری در صورت توسعه در مناطق شهری می‌توانند این مناطق را در مسیر توسعه و رشد قرار دهند.