دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد آلوده به فساد شده‌اند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند. به گزارش تسنیم، احمدتوکلی، نماینده مجلس با حضور در برنامه پایش با تأکید بر این‌که دستگاه‌ها مسؤول مبارزه با فساد هستند گفت: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های مسؤول […]

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند.

به گزارش تسنیم، احمدتوکلی، نماینده مجلس با حضور در برنامه پایش با تأکید بر این‌که دستگاه‌ها مسؤول مبارزه با فساد هستند گفت: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند.

 توکلی بیان کرد: وقتی مجلس مصوبه پرداخت وام ازدواج را تصویب کرد حتماً در توان بانک‌ها بوده و می‌توانند پرداخت کنند. از این تسهیلات گا‌‌هی سود دریافت می‌کنند و وقتی تقاضای کاهش این سود و یا پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج را به آن‌‌‌ها می‌دهند توجیه بانک‌ها این است که خرجمان زیاد است.

وی افزود: این تسهیلات را باید از محل قرض‌الحسنه جاری پرداخت کنند، البته بانک ملی هرچه سپرده قرض‌الحسنه دریافت می‌کند همان را نیز به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند و گاهی حتی ۴ درصد بیش‌تر می‌شود. در این میان بانک‌های خصوصی هستند که به عنوان نمونه در سال ۹۰ مبلغ ۵۷۴ میلیارد تومان سپرده از مردم دریافت کرده و تنها ۲۵ میلیارد تومان آن را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند. نظام بانکی برای کارمندان خودش تسهیلات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد و تسهیلات با مبالغ بیش‌تر و همچنین اقساط بیش‌تر به آن‌‌‌ها پرداخت می‌کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که چقدر از آمار کاهش ازدواج‌‌‌ها به عدم پرداخت تسهیلات ازدواج برمی‌گردد، گفت: به هر حال تشکیل زندگی مشکلات بسیاری دارد که یکی از آن‌‌‌ها نبود پول نقد است. ارزش پول نسبت به سال‌های قبل کمتر شده و بانک‌هایی که در ابتدا ۳ میلیون تومان به عنوان تسهیلات ازدواج پرداخت می‌کردند امروزه باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند که در توانایی بانک‌ها نیز هست و میزان سود آن‌‌‌ها خیلی کاهش پیدا نمی‌کند.

توکلی با اشاره به این‌که سیستم بانکی در حال حاضر خوب عمل نمی‌کند و مردم اصلاً رضایت ندارند، بیان کرد: شخصاً با تصمیمات مالی توسط مجلس موافق نیستم چون باید شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری کند ولی اکنون که تصمیم گرفته نباید اعلام شود که پرداخت آن شدنی نیست. پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج کاملاً شدنی است و سود بانک‌ها پایین می‌آید ولی میزان آن‌‌‌ها آن‌چنان بالا نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که فرمان مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد در این ۱۵ سال چقدر اجرا شد، گفت: هنوز کاملاً اجرا نشده و اگر شده بود که مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری نمی‌کردند. یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی حذف فساد و سیستم موجود است.

رییس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی تأکید بسیاری بر حذف فساد و سیستم موجود داشته‌اند. اکنون هم اعلام می‌کنند که اقتصاد مقاومتی هنوز به عمل نرسیده است پس فساد هم متأسفانه هنوز هست.

توکلی در واکنش به این صحبت مجری که چرا برنامه اقتصاد مقاومتی که همه مقابل آن سر تعظیم فرود می‌آورند هنوز اجرایی نشده گفت: فقط اعلام می‌کنند که سر تعظیم فرود می‌آورند ولی به دلیل وجود نداشتن عزم کافی به این برنامه عمل نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: متأسفانه فساد‌‌ها زیاد، شبکه‌ای و سیستماتیک شده‌اند و مسؤولان نیز از زندگی ساده فاصله گرفته‌اند. وقتی مسؤولان بخواهند در رفاه زندگی کنند مردمشان را بدبخت خواهند کرد ولی اگر قصد خدمت به مردم داشته باشند نباید خودشان را در نظر بگیرند.

این اقتصاددان یادآور شد: وقتی که اشرافیت اداری و شخصی مثبت تلقی شود به ترتیب دوری از مردم و درک فقر مشکل شده، فساد و رشوه‌خواری پیدا می‌شود، دولت دخالت زیادی پیدا کرده و در اقتصاد نفتی باید از طریق دولت به جامعه پمپاژ شود آن وقت انحراف زیاد می‌شود. همچنین در نهایت با افزایش فساد‌‌ها و کاهش مبارزه‌ها، فساد‌‌ها نیز سیستماتیک می‌شود.

توکلی با اشاره به قوی شدن فاسدان و دستگاه‌های مبارزه با فساد اضافه کرد: به مرحله‌ای که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده می‌شوند، فساد سیستماتیک می‌گویند. وقتی در قوه قضاییه زمان آملی لاریجانی ۱۷۰ قاضی عزل می‌شود یعنی در این سیستم نیز گرفتاری فساد و البته عزم نسبی برای مبارزه با فساد وجود دارد. البته نیروی انتظامی و قوه قضاییه افسران و یا قضات خوب هم هست ولی عزل این تعداد قاضی نشان دهنده گرفتاری این دستگاه با فساد است. وقتی فاسد‌‌ها در مجاری اداری و تصمیم‌گیری نفوذ می‌کنند در نتیجه مانع از مبارزه می‌شوند و عزم را از بین می‌برند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از دهه ۶۰ چشم و هم چشمی زیاد شده است، گفت: وقتی برخی مسؤولان در سیستم ساختمان‌سازی اداری و دفاتر کاری خود تجمل گرایی می‌کند، نتیجه‌اش همین افزایش چشم و هم چشمی‌‌‌ها خواهد شد.

توکلی در پاسخ به این سؤال که آیا دادگاه بزرگ فساد مالی درست اطلاع‌رسانی شد، گفت: صدا و سیما باید اطلاع‌رسانی کند ولی به نظر من درست اطلاع‌رسانی نشده است. به نظر من شفاف عمل نمی‌کنیم در حالی که باید شفاف عمل کنیم در غیراین صورت زحمات مبارزه‌کنندگان با فساد نادیده گرفته می‌شود. گاهی به بهانه این‌که آبروی نظام می‌رود، سری که درد نمی‌کند چرا دستمال می‌بندید، تطمیع، خرید رسانه مانع شفاف‌سازی می‌شود و در این صورت نمی‌توانند خدمات خود را در مبارزه با فساد به مردم بدهند.

احمد توکلی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس و وزارت نفت خیلی زود خود را از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری یا همان نظام هماهنگ پرداخت خودشان را معاف کردند، گفت: عادلانه نبود و بلکه ظالمانه بود. این نظام هماهنگ پرداخت قبل از قانون خدمات کشوری بود و به همه قول تعویض این نظام ناهماهنگ پرداخت را تغییر دهیم.

وی افزود: بخشی از مشکلاتمان همین است که عدالت نیست و فساد داغون‌کننده عدالت است. مبارزه با فساد هم شدنی است چون خداوند درد بی‌درمان خلق نکرده و کشورهایی بوده‌اند که نسبت به ایران وضعیت بدتری داشتند ولی با تدبیر، عزم و اراده فهمیدند فساد همه چیز را زیر و رو می‌کند.

توکلی بیان کرد: بین پنج تا ۶ قانون خوب به منظور مبارزه با فساد در همین دوره مجلس تصویب شد که تسریع حق مردم را در پی خواهد داشت. برای نمونه قانون حمایت از امر به معروف و ناهیان منکر که باید حق مردم را از صدر تا به ذیل مورد انتقاد قرارداده و اشکالش را بگیرند، یکی از این قوانین است.

توکلی ادامه داد: ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، شفافیت در قراردادها، انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد به آن‌‌‌ها و همچنین این‌که اسناد مرتبط با حق مردم باید به صورت شفاف اطلاع‌رسانی و آزادانه در اختیارشان قرار بگیرد نیز از دیگر این قوانین هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هویت و درآمد واردکنندگان خودرو و شرایط ورود به این کسب و کار شفاف نیست، گفت: منافع گروهی و صنفی مانع این کار شده و نمی‌گذارند. شورای پول و اعتبار فشار وارد کرده بودند که یک هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد به شرکت‌های خودرویی پرداخت کنیم اعتراض کردم و گفتم این‌‌‌ها که خودروساز هستند ۳۰۰ میلیارد تومان سود بین سهامداران پرداخت کرده و بانک تأسیس می‌کنند بنابراین نباید چنین اعتباری را به آن‌‌‌ها پرداخت کرد. البته در نهایت ۵۰ درصد از این مبلغ را در دولت قبل تصویب شد ولی به هر حال مبارزه با فساد نتیجه دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای از بین بردن فساد دو کار خوب می‌توان انجام داد که کشورهای موفق آن‌‌‌ها را طی کرده‌اند. یکی این‌که ستاد مستقل از قوای موجود زیر نظر بالا‌‌ترین مقام کشور تشکیل شده و دیگری این‌که نهادهای مردمی شکل بگیرد. در شرایطی که فساد بیداد می‌کند، مردم نیز به دستگاه‌های نظارتی اعتماد نمی‌کنند و سازمان‌های مردم نهاد واسطه بین حکومت و عموم مردم می‌شوند.

رییس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان که گفته بود شغلش ساختمان‌سازی است و پیشنهادات پرداخت رشوه بسیاری دارد ولی اهل آن نیست و آیا ترک شغل کنم، گفت: ادراک فساد معمولاً بیش‌تر آدم را ناراحت می‌کند و خیلی‌‌‌ها برای پاک بودن مجبور به تغییر شغل شده‌اند. پیشنهادم این است که برای پاک بودن باید شغل را تغییر بدهد تا با این مأموران ناپاک ارتباط نداشته باشد. در حقیقت باید با کمک همدیگر با این بستر ناصواب مبارزه کنیم.

توکلی تأکید کرد: اگر روحیه ‌ای کاش نمی‌گفتم‌‌ها در مبارزه با فساد تثبیت شود اصلاً موفق نخواهیم شد. برای مردم باید ایجاد انگیزه و امیدواری کرد چون امکان مبارزه با فساد وجود دارد.

وی در پاسخ به این‌که یک متهم مشهور به انجام فساد که اخیراً از زندان آزاد شده کلاس کارآفرینی برگزار می‌کند به نظر شما آیا دهن کجی به اقتصاد و کارآفرینی ایران نیست، بیان کرد: نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به ساختار قانونی هم دهن کجی است. یکی می‌خواهد راننده تاکسی شود ۱۰ بار آن را کنترل می‌کنند ولی کسی که فساد کرده و محکوم شده به راحتی امکان آموزش کارآفرینی را پیدا می‌کند. نباید به راحتی جواز داد و دستگاهی که مسؤول صدور مجوز است باید جلوی چنین کاری را بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال‌‌‌ها که آیا درست است خبرنگاران رسانه‌ها را از پرداختن به پرونده مشهور فساد اقتصادی منع کنند، مگر جمهوری اسلامی چه چیزی را برای پنهان کردن دارد و آیا چنین رفتاری خلاف با فرمان مبارزه با فساد نیست، عنوان کرد: سخت‌گیری در این پرونده‌ها نسبت به رسانه‌ها غلط است و به جای توبیخ باید تشویق به این کار شوند البته ممکن است در مواردی شورای امنیت ملی بگوید که ورود پیدا نشود بهتر است. به عنوان مثال در پرونده کرسنت وزارت نفت تلاش کرد تا پرونده را به یک جای خوب برساند تا منابع ملی بهتر تأمین شود ولی کلاً روحیه پنهان‌کاری در سیستم ما زیاد است.

وی در واکنش به این‌که چرا در چین مسؤولان فاسد را اعدام و در ژاپن خودکشی می‌کنند ولی در ایران محاکمه بسیار طولانی شده و بعد هم مسؤول متخلف برای خودش راست می‌گردد، گفت: طولانی شدن به ماهیت پرونده‌های مالی بستگی دارد و معمولاً دو تا ۳ سال طول می‌کشد.

توکلی اظهار کرد: برای مبارزه با فساد به ما مراجعه کنند به آن‌‌‌ها برای مبارزه با فساد کمک می‌کنیم. سمن‌های مردمی براساس قانون دادرسی کیفری جدید می‌توانند اعلام جرم کرده و ضمن حضور در جلسات دادرسی قادر به اعتراض در خصوص تمام نتایج دادرسی هستند. حتی طبق ماده ۱۱ بازرسی کل کشور می‌تواند با سازمان‌های مردم نهاد تفاهم‌نامه امضا کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر بخواهیم وارد عوامل فسادخیز شویم خیلی برنامه‌ها می‌توان اجرا کرد. البته نظام پرداخت ناعادلانه یکی از زمینه‌های گسترش فساد و آلوده شدن کارمندان دولت است.

 

توکلی در واکنش به این سؤال که آیا می‌توان با درآمد حلال به ثروت بالایی رسید و کارآفرین نمونه شد، گفت: خیلی دشوار است البته در هر قاعده‌ای استثنا وجود دارد.