حجم‌فروشی اپراتورهای اینترنتی به دنبال بی‌خبری کاربران!

حجم‌فروشی اپراتورهای اینترنتی به دنبال بی‌خبری کاربران! در شرایطی که با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت و جایگزینی حجم با سرعت، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی موظف به تغییر جداول تعرفه‌ای خود شدند، برخی از اپراتور‌ها در بی‌خبری کاربران و بدون اعلام تعرفه‌های جدید، قراردادهای قبلی را تمدید کرده و اینترنت حجمی می‌فروشند. به گزارش ایسنا، با […]

حجم‌فروشی اپراتورهای اینترنتی به دنبال بی‌خبری کاربران!

در شرایطی که با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت و جایگزینی حجم با سرعت، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی موظف به تغییر جداول تعرفه‌ای خود شدند، برخی از اپراتور‌ها در بی‌خبری کاربران و بدون اعلام تعرفه‌های جدید، قراردادهای قبلی را تمدید کرده و اینترنت حجمی می‌فروشند.

به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت از دهم آذرماه، ارایه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (ADSL) و فیبر، ملزم به تنظیم جداول تعرفه‌ای جدید بر مبنای سرعت اتصال و به‌صورت غیرحجمی و با در نظر گرفتن سقف مصرف منصفانه، شدند.

با وجود این و در حالی‌که در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های جدید اینترنت، اپراتورهای ارتباطی از فروش بسته‌های قدیمی منع شده و تمامی آنها موظف شدند با به پایان رسیدن قرارداد کاربران، سرویس جدید را به آنها ارایه دهند، برخی از اپراتور‌ها در بی‌خبری کاربران و به مناسبت‌های مختلف به آنها هدیه اینترنت حجمی می‌دهند!

برخی از کاربران اینترنتی نسبت به سقف تعیین‌شده برای اینترنت اصطلاحاً نامحدود و یا هزینه بالای اینترنت برای کم‌مصرفاًن اعتراض داشتند، تا این‌که به تدریج این تعرفه‌ها اصلاح شده و با لحاظ کردن نیازهای متفاوت کاربران، در نهایت مدل نهایی برای تعرفه‌ها اعلام شد. در مصوبه شماره ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارایه اینترنت وضع شد که بر مبنای آن، به جای فروش حجمی اینترنت، سرعت جایگزین شده و به همین دلیل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام اینترنت غیرحجمی را برای تعرفه‌های جدید انتخاب کرد.

اگرچه قراردادهای قدیمی مشترکان اپراتور‌ها تا زمانی که در تاریخ قراردادشان ذکر شده باشد، پابرجا خواهد بود و اپراتور مجاز است تا پایان زمان قرارداد، به مشترک مطابق با تعرفه‌های قبلی سرویس دهد، اما پس از اتمام زمان قرارداد، اپراتور موظف به ارایه تعرفه‌های جدید بوده و در شرایطی که برخی از کاربران تمایل به ادامه قرارداد قبلی خود داشتند، اپراتور موظف به اطلاع‌رسانی و اعمال تعرفه‌های جدید بر مبنای سرعت است.

با وجود این، برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت، نه تنها با اتمام قرارداد مبتنی بر حجم کاربران اقدام به آگاه‌سازی آنها برای استفاده سرویس‌های جدید نکرده‌اند، بلکه با عناوینی چون هدیه و جایزه‌های مناسبتی زمان سرویس حجمی کاربران را بدون اعلام تمدید و با ارایه شماره کارت بانکی برای خرید غیرالکترونیکی، به حجم‌فروشی اقدام کرده‌اند!

 

اگرچه اغلب کاربرانی که استفاده زیادی از اینترنت دارند و اخبار مربوط به تغییر تعرفه‌ها و قیمت‌ها را پیگیری می‌کنند، نیازی به اطلاع‌رسانی از طرف خود اپراتور برای تغییر قرارداد ندارند، اما برخی دیگر از کابران که به دلایل مختلف، شاید اطلاع دقیقی از این اخبار نداشته باشند، باید به نحوی مطلع شده تا نسبت به تغییر قرارداد خود اقدام کنند، نه این‌که اپراتور به اسم جایزه و با تمام شدن قرارداد قدیمی کاربر، حجم‌فروشی کند و حتی با ارایه شماره کارت بانکی و تشویق کاربر به پرداخت غیرالکترونیکی، تخفیف صوری دهد. این موضوع از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال پیگیری است.