وزارت کشور مناقصه واگن مترو را برگزار کند

هاشمی رفسنجانی وزارت کشور مناقصه واگن مترو را برگزار کند رییس شورای شهر تهران گفت: وزارت کشور باید‌ هرچه زودتر این مناقصه‌ را برگزار کند‌. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی،‌ رییس شورای شهر تهران در پایان چهل‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران‌ با اشاره به مصوبه دو میلیارد تومانی دولت برای تأمین واگن گفت: وزارت کشور […]

هاشمی رفسنجانی

وزارت کشور مناقصه واگن مترو را برگزار کند

رییس شورای شهر تهران گفت: وزارت کشور باید‌ هرچه زودتر این مناقصه‌ را برگزار کند‌.

به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی،‌ رییس شورای شهر تهران در پایان چهل‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران‌ با اشاره به مصوبه دو میلیارد تومانی دولت برای تأمین واگن گفت: وزارت کشور باید‌ هر چه زودتر این مناقصه‌ را برگزار کند‌ تا هرچه سریع‌تر روند‌ تکمیل واگن‌های مورد نیاز مترو تسریع‌ شود.

رییس شورای شهر تهران در واکنش‌ به تصویری از ازدحام مترو گفت: این تصویر خوشایند‌ است، زیرا نشان‌‌دهنده گرایش‌ و استقبال مردم از مترو است.

وی با ابراز خرسندی‌ از این‌که بحث طرح‌ ترافیک‌ در صحن‌ شورا‌ مطرح شده، اظهار کرد: نحوه قیمت‌گذاری و تعامل با کسانی که می‌خواهند از طرح ترافیک استفاده کنند طی لایحه‌ای توسط اعضای شورا بررسی‌ شد و بررسی‌ این لایحه‌ از سایر لوایح پر تنش‌تر بود‌.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که این لایحه موافقان و مخالفان زیادی داشت، گفت: در نهایت کلیات‌ این طرح‌ به تصویب‌ رسید و جزییات آن روز سه‌شنبه‌(فردا) مورد بررسی‌ قرار خواهد گرفت.

هاشمی‌ رفسنجانی با بیان این‌که رسانه‌ها نسبت به استفاده مردم و مسؤولان‌ از وسایل عمومی هیچ نگاهی‌ ندارند، گفت: شهر تهران هزینه‌ زیادی را برای ایجاد سیستم حمل‌ونقل عمومی سریع مانند مترو و B.R.T پرداخته است‌ و اکنون ما در محدوده طرح ترافیک کاملاً از سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ که باید ساخته می‌شد برخوردار هستیم‌ و این بدین‌ معنا است که باید سعی کنیم‌ مردم و مسؤولان به جای استفاده از خودرو شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

رییس‌ شورای شهر تهران با تأکید بر این‌که مترو و اتوبوس‌ در مرکز‌ شهر پاسخگوی‌ شهروندان است، گفت: ممکن است کسی در نقاط‌ دور دست شهر باشد، اما اگر خود را به نزدیکی‌ محدوده طرح‌ برساند‌ سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی‌ در این مرکز‌ قوی است‌ و برای همین در مسأله‌ حمل‌ونقل عمومی‌، پارک‌سوار‌‌‌ها در نظر گرفته می‌شوند تا خودروهای شخصی‌ شهروندان در این محل‌ها پارک شوند‌.

وی با تأکید بر این‌که خطوط مترو در محدوده طرح ترافیک تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: آن بخش از مترو‌ که هنوز‌ تکمیل‌ نشده‌ در خارج از محدوده طرح ترافیک است‌.

هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از این‌که در ۳۱ کیلومتر مربع‌ ۴۳ ایستگاه مترو وجود دارد، گفت: در این شرایط‌ در هر ۷۰۰ مترمربع‌ یک ایستگاه‌ وجود دارد و مردم و مسؤولان‌ می‌توانند از مترو استفاده کنند‌.

وی با بیان این‌که در همین محدوده ۳۱ کیلومتر مربعی‌ تعداد زیادی ایستگاه B.R.T داریم، خاطرنشان کرد: فاصله ایستگاه‌های B.R.T معمولاً کم‌تر از ۵۰۰ متر مربع‌ است.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که ما ۶۰ ایستگاه B.R.T هم در محدوده طرح ترافیک داریم، خاطرنشان کرد: سیستم حمل‌ونقل عمومی در مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک کامل است و به جای این‌که این مسأله اطلاع‌رسانی شود‌ و مردم و مسؤولان را تشویق‌ به استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی کنند، سخن از چگونگی ورود اقشار‌ مختلف به محدوده طرح ترافیک زده می‌شود.

وی با بیان این‌که دلیلی ندارد وقتی سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی تکمیل شده است، کسی با خودرو وارد این محدوده شود، افزود: هزینه پارک خودرو را هم در این محدوده باید به قدری‌ بالا ببریم که برای کسی صرف نکند با خودرو وارد محدوده شود و هوا را آلوده کند.

هاشمی‌ رفسنجانی با بیان این‌که ظرفیت‌ خطوط ۱، ۲، ۳ و ۴ مترو به قدر کافی است و واگن به اندازه کافی موجود است، اظهار کرد: برای خط‌ ۶، واگن کم داریم و دولت هم مصوبه داده که واگن خریداری شود و رسانه‌ها باید به سیستم دولت فشار بیاورند‌ که تعداد واگن‌‌‌‌ها و اتوبوس‌‌‌‌ها افزایش یابد‌، نه این‌که خودرومحوری‌ را تشویق‌ کنند.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که ما یک سیستم حمل‌ونقل عمومی با ۶۰ درصد کارآیی در محدوده طرح داریم‌، گفت: باید از این سیستم به‌طور کامل استفاده شود.

وی با اشاره به نحوه عزیمت‌ خود از منزل به شورای شهر گفت: در فاصله ۴۰۰ متری منزل ما ایستگاه نوبنیاد‌ است و من می‌توانستم به ایستگاه نوبنیاد‌ بیایم‌ و سوار مترو بشوم‌ و در ایستگاه امام خمینی(ره) پیاده شوم و با ۵۰۰ متر پیاده‌روی به محل کار خود برسم‌، اما متأسفانه امروز با خودروی شخصی آمدم و علت آن هم این است که من از طرح ترافیک برخوردار بودم و اگر طرح ترافیک نداشتم، مجبور می‌شدم با استفاده از حمل‌ونقل عمومی بیایم‌.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال‌ خبرنگاری مبنی بر این‌که شهرداری باید به دلیل همسویی‌ با دولت مطالبات‌ خود را بگیرد، گفت: ما به جای این‌که به اصل طرح ایراد بگیریم باید پیگیر‌ همین مطالبات باشیم‌، چون ما از این طریق‌ می‌توانیم‌ هم واگن‌سازی و هم شغل‌ ایجاد کنیم‌، چنانچه در حال حاضر کارخانه‌های‌ واگن‌سازی همگی بیکار شده‌اند، در حالی که‌ مردم هم نیاز به اشتغال دارند‌.

 

در این هنگام یکی از خبرنگاران‌ با نشان‌ دادن‌ تصویری از مترو تهران‌ به هاشمی که حاکی از ازدحام جمعیت بر اثر بارش برف بود، گفت آیا شما با این وضعیت حاضر به استفاده از مترو هستید؟ که رییس شورای شهر تهران در پاسخ به او اظهار کرد: همه متروهای‌های جهان چنین حالتی دارند و شما می‌توانید برای پی بردن به این مسأله مترو‌ توکیو‌، شانگهای‌ و پکن‌ را نگاه کنید که چگونه دچار ازدحام جمعیت هستند.