کلنگ ۹۵ پروژه سدسازی به زمین زده شد

وزیر نیرو گفت: ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند، اما تاکنون عملیات اجرایی ۴۹ مورد از آن‌ها متوقف شده است. به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان دیروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به انتقادهای اخیر از مقوله سدسازی در کشور اظهار داشت: ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعالیت […]

وزیر نیرو گفت: ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند، اما تاکنون عملیات اجرایی ۴۹ مورد از آن‌ها متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان دیروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به انتقادهای اخیر از مقوله سدسازی در کشور اظهار داشت: ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند، اما با بازنگرهای انجام شده توسط وزارت نیرو، امروز عملیات اجرایی ۹۵ مورد آن‌ها ادامه یافته است.

به گفته وزیر نیرو، در بازنگری‌های انجام شده، عملیات اجرایی برخی از این سد‌ها که اولویت نداشته و یا برخی دیگر که اصلاً ساخت آن‌ها درست نبوده، متوقف شد که از جمله آن‌ها ۴ سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی افزود: بعضی دیگر از این سد‌ها که اصل ساخت آن‌ها مورد تأیید بود، در مشخصات شان بازنگری شد.

چیت چیان با تأکید بر این‌که رویکرد وزارت نیرو ایجاد انضباط اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست‌محیطی بیش‌تر در طرح‌های سدسازی است، در ادامه به برخی جنبه‌های منفی و مثبت سدسازی در کشور اشاره و تصریح کرد: برهم زدن تعادل در طبیعت و اکوسیستم، بروز مشکلات اجتماعی ناشی از زیر آب رفتن اراضی کشاورزی، منازل مسکونی و…، تغییر جریان طبیعی رودخانه‌ها و خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌های پایین دست رودخانه‌ها، از جمله جنبه‌های منفی سدسازی است.

وزیر نیرو ممانعت از خروج جریان آب از کشور و یا شور شدن آن‌ها به دلیل ریختن به دریا را از جمله مزایا و منافع بسیار سدسازی در کشور برشمرد.

به گفته چیت‌چیان، ساخت سد‌ها امکان مدیریت منابع آب را فراهم می‌کند، به‌طوری که می‌توان آب را در فصل‌های سیلابی و پرآب ذخیره و در فصول کم آبی و خشک در اختیار مصرف‌کنندگان مختلف بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت قرارداد.

وی یادآور شد: امروز برخی مناطق کشور نظیر خوزستان، گلستان، مازندران و… در معرض سیلاب‌های وحشتناک قرار دارند، اما ساخت سد‌ها سبب شده است مانع جریان یافتن سیلاب‌ها و تهدید مراکز جمعیتی شویم.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، امکان تولید برق با استفاده از اختلاف ارتفاع سطح آب پشت سد‌ها با کف رودخانه‌ها، توسعه گردشگری در اطراف سدها، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی، دیگر مزایای مترتب بر مقوله سدسازی است که قابل کتمان نیست.

چیت‌چیان افزود: امروز باید از نگاه صرف مثبت یا منفی به مقوله سدسازی پرهیز کرد، بلکه معیارهای اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست‌محیطی آن را در کنار هم قرارداد و به‌طور دقیق سنجش و قضاوت کرد.

پیشتر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تأکید بر این‌که ایران همچنان نیازمند سدسازی است، اعلام کرده بود، کسانی که با این فعالیت مخالفند، اقلیم و طبیعت کشور را به درستی نمی‌شناسند.

بیش از ۱۱ هزار مگاوات برق در کشور بدون مصرف سوخت هنگام خروج آب از سد‌ها تولید می‌شود که یک و نیم میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد.

 

درحال حاضر تعداد یک هزار و ۳۳۰ سد در کشور در مرحله مطالعاتی، اجرا و بهره‌برداری است.