اخذ عوارض تردد از اتوبانها و معابر به تعویق افتاد چه کسانی میتوانند وارد طرح ترافیک شوند؟ جزییات لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران» مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. به گزارش مهر، در جریان چهل و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران براساس ماده یک این لایحه، […]
اخذ عوارض تردد از اتوبانها و معابر به تعویق افتاد
چه کسانی میتوانند وارد طرح ترافیک شوند؟
جزییات لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران» مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
به گزارش مهر، در جریان چهل و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران براساس ماده یک این لایحه، به شهرداری تهران اجازه داده شده است که از ۱۵ فروردینماه سال آینده نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه اقدام کند.
همچنین براساس ماده دو این لایحه عوارض تردد وسایل نقلیه در هر روز برابر با حاصل ضرب نرخ پایه با ضریب مربوط به محدوده تردد، ضریب ساعات تردد، ضریب میزان آلایندگی و ضریب مربوط به زمان پرداخت خواهد بود.
در جریان بررسی این طرح الهامفخاری، محسنهاشمی و محمدسالاری خواستار ساده کردن جدول ضرایب عوارض تردد به منظور آشنایی هر چه بیشتر و بهتر شهروندان با نحوه محاسبه شدند که از سوی شهرداری تهران مورد موافقت قرار گرفت.
شهرداری تهران براساس تبصره ماده دوم این لایحه مکلف است در شرایط وارونگی هوا و یا تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰، جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدودههای مصوب، نسبت به افزایش نرخ حداکثر به میزان ۵۰ درصد اقدام کند.
براساس ماده ۳ این لایحه نیز عوارض تردد برای وسایل نقلیه جانبازان بالای ۲۵ درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب ۰٫۵ تعیین و محاسبه خواهد شد.
همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام وظایف و فعالیتهای شغلی و درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، از پرداخت عوارض این لایحه معاف هستند.
علاوه بر این، جانبازان بالای ۷۰ درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای ۲۵ درصد که در راستای فعالیتهای شغلی و درمانی خود در سقف مجوزهای ورودی وارد طرح میشوند، با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت عوارض تردد خودروی خود معاف خواهند بود.
براساس مصوبه شورای اسلامی شهر به شهرداری تهران اجازه داده شده است که حداکثر ۳ درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب ۰٫۵ تعیین و محاسبه کند. خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری مشمول این ماده از موارد خاص محسوب شده و آییننامه این تبصره به تصویب کمیسیون عمران و حمل و نقل خواهد رسید.
براساس ماده چهارم این مصوبه عوارض آژانسهای مسافربری، خودروهای حمل بار، کامیونهای تا سقف ۶ تن و وانتبارها که دارای مجوز فعالیت از شهرداری تهران هستند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با ضریب نیم درصد محاسبه خواهد شد.
با مصوبه شورای شهر در ماده پنجم این مصوبه، مجوز ورود به محدوده کامیون ممنوع، در موارد خاص برای کامیونهای با ظرفیت بالای ۶ تن با دریافت عوارض براساس جداول مشخص، ممکن خواهد بود.
علاوه بر این به ازای مجوز ورودی در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک میلیون ریال بابت بهای خدمات دریافت خواهد شد.
همچنین براساس مصوبه شورای شهر، کلیه درآمدهای حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود.
براساس ماده ۸ این لایحه، شهرداری تهران موظف است نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض خود را پرداخت نکردهاند، اقدام کرده و بدهی دارنده خود را به آدرس اعلامی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال کند. دارنده خودرو موظف است حداکثر طی مدت زمان ۱۰ روز عوارض خود را پرداخت کرده و یا نسبت به آن اعتراض کند، اما در صورت عدم اعتراض مالک خودرو، این عوارض قطعیت یافته و نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت عوارض تردد خواهد بود.
شهرداری تهران مجاز است در صورتیکه طی مدت زمان ۳ ماه از قطعیت عوارض خودرو، نسبت به پرداخت آن اقدام نشده باشد نسبت به صدور اجراییه و وصول عوارض وفق مقررات اقدام کند.
سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران اعلام شد
همچنین در این جلسه لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که چند تن از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد دادند تا سهمیهای برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.
در ادامه احمدمسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: خبرنگاران جزو مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشوند و در هنگام حوادث و بحران حضور دارند و اخبار آن را مخابره میکنند و اکنون نیز بیان مشکلات شهری را انجام میدهند.
وی افزود: در همه دورهها خبرنگاران سهمیه طرح ترافیک داشتند البته عدهای نیز از این سهمیه سوءاستفاده میکردند و از ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کارت خبرنگاری دو برابر آن در اختیار دیگر دستگاههای غیرذیربط قرار میگرفت.
وی پیشنهاد داد: خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری مشمول موارد خاص باید شوند.
در ادامه حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد اظهارداشت: این پیشنهاد و برخوردها در شأن و جایگاه اصحاب رسانه نیست و جایگاه آنها را پایین میآورد و نباید به این قشر برچسب زده شود.
وی افزود: مهمترین نکته لایحه شهرداری در طرح ترافیک این است که رانتها حذف شود ما اگر بخواهیم سهمیه جدیدی در نظر بگیریم از سقف عبور خواهیم کرد.
در ادامه حجتنظری به عنوان موافق پیشنهاد مسجدجامعی گفت: باید تردد خبرنگاران برای دسترسی به اطلاعات و اخبار تسهیل شود و این اقدام قطعاً در راستای دموکراسی است و باید شرایطی را فراهم کنیم که دموکراسی بهتر رعایت شود.
در ادامه محمدعلیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در گذشته نیز این بحث در کمیسیون صورت گرفته بود و برای اینکه توقعات پیش نیاید، اسم نیاوردیم و بنده پیشنهاد میدهم سهم خبرنگاران از ۱٫۵ به ۳ درصد افزایش یابد.
محسنپورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما اصحاب رسانه را ارج مینهیم ولی آیا ۴ هزار خبرنگار در شهرداری این طور نیست. این آرمها در اختیار مدیرمسؤولان و خانوادههای آنها قرار میگرفت.
وی ادامهداد: نمیتوان اسم یک گروه را بیاوریم و اسم گروههای دیگر نباشد به هر حال اقشار مهمی در شهر تهران وجود دارد و نباید اصل لایحه را به هم بریزیم. ما برای یک تعداد از خبرنگاران که با آنها سر و کار داریم در قالب یک تبصره کلی تعدادی سهمیه دیدهایم.
گفتنی است در ادامه جلسه اخذ عوارض تردد از اتوبانها و معابر مطرح شد که اعضا با توجه به آماده نبودن بسترهای این امر، آن را به تعویق انداختند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.