قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است

وزیر صمت قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است محمدقره‌داغلی- وزیر صنعت با اعلام این‌که قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است، گفت: ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد و ٦٥ میلیون تن مجوز با سرنوشت نامعلوم در زنجیره فولاد وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران […]

وزیر صمت

قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است

محمدقره‌داغلی- وزیر صنعت با اعلام این‌که قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است، گفت: ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد و ٦٥ میلیون تن مجوز با سرنوشت نامعلوم در زنجیره فولاد وجود دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت فولاد کشور (ذوب‌آهن) ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی داشت و امروز، به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است.

وزیر صمت اشاره به این‌که ایران چهاردهمین فولادساز جهان است، اظهارداشت: با توجه به ظرفیت کشور نباید به این میزان اکتفا کنیم و باید گام‌های مؤثری را برای تحقق سند ۱۴۰۴ که ظرفیت ۵۵ میلیون تن برای فولاد خام پیش‌بینی شده ‌برداریم.

وی با تأکید بر این‌که تحقق ظرفیت فولادی در سند چشم‌انداز نیازمند۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن است، افزود: باید مطابق برنامه پیش برویم و کسری‌ها را جبران کنیم.

شریعتمداری با دعوت از طرف‌های خارجی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در قالب زنجیره فولاد، گفت: دست همه مهمانان خارجی را برای توسعه فولاد به گرمی می‌فشاریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام آمادگی وزارتخانه‌‌اش برای نهایی‌سازی سند جامع آینده فولاد، گفت: این مهم می‌تواند ظرف یک ماه نهایی شود و تشکل‌های بخش خصوصی نیز حضوری فعال داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود افزود: توسعه فعالیت‌های معدنی نیازمند استفاده از دانش روز در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی است و این مهم در ایمن‌سازی معادن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

شریعتمداری گفت: رونق همکاری‌های بین‌المللی در بخش معدن نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک ۲۵۰ هزار که تهیه شده اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است و باید برطرف شود.

به گفته وی، قدم‌هایی در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک ۲۵ هزار برداشته شده و انتظار می‌رود با اطلاعات مربوطه، زمینه جلب و جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی با بیان این‌که اولین نسخه از اطلس علمی نقشه‌های پتانسیل‌های معدنی ایران تهیه شده، افزود: این اطلس به زودی رونمایی می‌شود.

وزیر صمت خواستار آن شد که معاونت معدنی وزارت صنعت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی همسو با یکدیگر برای رفع کمبودهای این بخش گام‌های جدی ‌بردارند.

شریعتمداری صادرات ۳۰ درصدی تولید فولاد را نقطه قوت این صنعت دانست و افزود: رشد تولید۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۷ امید به جامعه تزریق می‌کند و باید این رویه با جدیت دنبال شود. البته امروز همچنان یکی از گلوگاه‌های عمده بخش معدن اکتشافات عمقی است، به نحوی که هنوز اطلاعات اکتشافی سطحی بوده و در عمق اطلاعات اندک است.

وزیر صنعت با بیان این‌که ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد و ٦٥ میلیون تن مجوز با سرنوشت نامعلوم در زنجیره فولاد وجود دارد، گفت: تمام مسؤولان نظام با یک برادر سرمایه‌گذار پشت در اتاق معاون معدنی نشسته‌اند تا مجوز فولاد بگیرند.

وی با بیان این‌که در تمام زنجیره فولاد با عدم توازن روبه‌رو هستیم، افزود: در این شرایط باید در وزارت صنعت به این موضوع فکر کنیم که مواداولیه واحدهای فولادی از کجا باید تأمین شود؟

شریعتمداری افزود به‌وجود آمدن عدم توازن در زنجیره فولاد بیش‌تر از این‌که محصول مداخله دولتی باشد، محصول عدم مداخله در زنجیره فولاد است. چرا که این زمینه مداخله از نوع انجمن‌های فولادی و دولت را می‌طلبید که اگر این مداخله جدی‌تر بود شاید این عدم توازن به وجود نمی‌آمد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که مجبوریم در برخی بخش‌ها مداخله کنیم، افزود: وصل کردن قیمت یک محصول فولادی به بیلت خوزستان پایه منطقی و علمی ندارد ولی این موضوع با توافق تولیدکنندگان صورت گرفته و محصول کارشناسی وزارت صنعت نیست بلکه فقط معاون معدنی آن را امضا کرده است.

وی با اعلام این‌که قواعد بین‌المللی در حوزه فولاد مغفول مانده است، اظهارداشت: تمرین تنظیم قراردادهای بین‌المللی در حوزه زنجیره فولاد باید صورت گیرد. حتی تحقیق و توسعه با مشارکت داخلی‌ها و بین‌المللی‌‌ها نیز کارآیی لازم را در این رابطه ندارد.

شریتعمداری افزود ۳۰ درصد تولید فولاد دنیا صادر شده که ایران هم توفیق مناسبی در این رابطه داشته و ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

وزیر صنعت با بیان این‌که ایجاد واحدهای فولادی با ظرفیت کم‌تر از یک میلیون تن نباید پیگیری شود، افزود: توسعه سواحل مکران باید در دستور کار قرار گیرد و صنعت فولاد کشور به سمت آب‌های جنوب سوگیری کند.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۲۸ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور روی ریل است، گفت: اگر این رقم ۵ برابر نشود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم، جاده‌ها تعطیل می‌شوند و یا به کشتارگاه تبدیل خواهند شد و یا این‌که واحدهای فولادی باید تعطیل شوند.

 شریعتمداری با اشاره به این‌که باید برای صادرات ریل محور هم فکر کرد، افزود: اخیراً پیشنهادی را در دولت مطرح کردم که بخشی از منابع حاصل از سود بازرگانی و عوارض گمرکی به توسعه فعالیت‌های ریلی اختصاص یابد، اما این موضوع مورد اعتراض معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت و من پاسخ دادم که ۴۲۰ میلیون تن بار صنعتی تا سال ۱۴۰۴ در سطح جاده‌های کشور خواهیم داشت و اگر ۴٫۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید انجام نشود، کشور با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شود.

 

وی از برنامه‌ریزی عرضه سنگ‌آهن و آهن اسفنجی در بورس خبر داد و گفت: قواعدی که در بورس کالا اجرایی می‌شود مطابق با قواعد بین‌المللی نیست و این روند اجرایی شود تا مکانیزم کشف قیمت واقعی صورت گیرد. البته مداخلاتی هم که دولت در عرصه قیمت انجام می‌دهد بنا به اضطرار است.