بهارستان تصویب کرد استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای توسعه بنادر با رأی نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد جهت کاهش انتظار نوبت کشتیهای تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تأسیسات بندری و تأمین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور اقدام کند. به گزارش خانه ملت، در جلسه علنی دیروز مجلس […]
بهارستان تصویب کرد
استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای توسعه بنادر
با رأی نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد جهت کاهش انتظار نوبت کشتیهای تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تأسیسات بندری و تأمین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور اقدام کند.
به گزارش خانه ملت، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده ۳ شامل الحاق ۳ بند به لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر با ۱۲۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بنابر این گزارش محسنبیگلری در تذکری با انتقاد به بندهای الحاقی به این لایحه گفت: چرا از ورود دیوان محاسبات به حسابرسی سازمان بنادر ممانعت میشود؟
لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: دیوان محاسبات بر سازمان بنادر نظارت دارد.
حسینعلیحاجیدلیگانی نیز با استناد به اصل ۵۵ قانون اساسی در اخطاری گفت: متأسفانه روندی شروع شده که تعدادی از سازمانها از شمول دیوان محاسبات خارجی میشوند، لذا باید این سؤال را پرسید که این روند تا کی ادامه دارد و به اصطلاح کجا ترمز میگیرد؟
نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی ادامهداد: دیدگاه ما افزایش نظارتها است، لذا به نظر میرسد این اقدام یعنی اضافه شدن بندهایی به لایحه در راستای خارج شدن سازمان بنادر از حسابرسی دیوان محاسبات با مفهوم و پیام اصل ۵۵ قانون اساسی مغایرت دارد.
لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: موارد فوق در لایحه دولت نبوده است و کمیسیون مربوطه آن را به لایحه اضافه کرده که البته اشکالاتی دارد اما این اشکالات مشمول قانون اساسی نمیشود، در واقع به نظر من هم اشکال وارد است.
همچنین صدیفبدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دفاع از این ماده لایحه اصلاحی گفت: بند ۱۱ یکسری امتیازات برای سازمان بنادر دارد، چرا که توسعه بنادر و راحتتر شدن ترخیص کالاها را به دنبال دارد.
وی ادامهداد: سازمان بنادر چه کم از سازمان گسترش و توسعه بنادر در ایران دارد؟ در واقع نه تنها اهمیت آن کمتر نیست، بلکه میتوان گفت در رأس اهمیت قرار دارد.
گفتنی است در ادامه نمایندگان بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر را با افزوده شدن عبارت «از محل سرمایهگذاری بخش غیردولتی» اصلاح کردند.
براساس بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی موظف است جهت کاهش انتظار نوبت کشتیهای تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تأسیسات بندری و تأمین تجهیزات موردنیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری-صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی و سرمایهگذاری بخش غیردولتی اقدام کند.
از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به پیشنهاد رییس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی داده شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.