سرنوشت مبهم پزشک پاکستانی افشاگر مخفیگاه بن‌لادن

    شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی که به سازمان سیا در یافتن مخفیگاه بن‌لادن کمک کرده و گفته شده که در دهه ۵۰ از عمرش قرار دارد براساس گزارش‌ها به هیچ وکیلی دسترسی ندارد و آمریکا نیز به دلیل اولویت دادن به مذاکرات صلح افغانستان از اعمال فشار بر اسلام‌آباد برای اجرای عدالت در قبال […]

    شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی که به سازمان سیا در یافتن مخفیگاه بن‌لادن کمک کرده و گفته شده که در دهه ۵۰ از عمرش قرار دارد براساس گزارش‌ها به هیچ وکیلی دسترسی ندارد و آمریکا نیز به دلیل اولویت دادن به مذاکرات صلح افغانستان از اعمال فشار بر اسلام‌آباد برای اجرای عدالت در قبال وی دست برداشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خلیج تایمز، شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی ۵ سال پس از اجرای یک برنامه واکسیناسیون جعلی برای کمک به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به منظور تعقیب و کشتن اسامه‌بن‌لادن در حال حاضر در زندان به حال خود ر‌ها شده و حامیان وی می‌گویند آمریکا نیز با توجه به تلاشش برای بهبود روابط با اسلام‌آباد از اعمال فشار برای پرونده وی دست برداشته است.

آفریدی که گفته شده به هیچ وکیلی دسترسی ندارد، درخواست‌های مکررش برای تجدیدنظر در مجازات ۲۳ سال حبس وی به بن‌بست خورده است.

جمیل برادر بزرگ‌تر وی به خبرگزاری فرانسه گفت: دیگر امیدی به ملاقات با او نداشته و انتظار عدالت برای وی را ندارم. او که قبل از این یک جراح بلندپایه بوده به گفته وکیلش در حبس انفرادی به سر می‌برد و در سال تنها ۶ بار می‌تواند با اعضای خانواده‌اش ملاقات داشته باشد.

در این شهر بود که بن‌لادن و خانواده‌اش در اواسط دهه ۲۰۰۰ اقامت کردند و همزمان تحت نظر افسران نظامی ارشد پاکستان و یا به ادعای برخی تحت حمایت آن‌ها قرار گرفتند.

در تاریخ دوم مه ۲۰۱۱ و در تاریکی شب دو هلی‌کوپتر مملو از نیروهای ویژه آمریکایی در داخل اقامتگاه بن‌لادن فرود آمدند. آن‌ها در حمله مهمی درست در فاصله یک کیلومتری آکادمی نظامی پاکستان به منزل بن‌لادن وارد شده و این مغز متفکر تروریسم را شگفت‌زده کردند. آن‌ها با شلیک به سر بن‌لادن او را کشته و با جسد او فرار کردند و یک هلی‌کوپتر آسیب دیده خود را نیز در محل ر‌ها کردند.

با این حال این حادثه باعث ایجاد اختلاف میان اسلام‌آباد و واشنگتن شد و آمریکایی‌‌ها سوءظن پیدا کردند که مقام‌های پاکستان سال‌هاست بر مخفیگاه مردم شماره یک تروریسم جهان سرپوش گذاشتند.

شکیل آفریدی چند هفته پس از این یورش دستگیر و به زندان انداخته شد.

مقام‌های پاکستان او را متهم به ارتباط داشتن با شبه‌نظامیان کردن. هرچند که او همواره این اتهام را رد کرده است.

مفسران معتقدند که پاکستان به این خاطر تصمیم گرفته که آفریدی را با اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان به جای اتهام خیانت و کمک به یک قدرت خارجی محاکمه کند، زیرا در آن صورت مجبور بود یک محاکمه عمومی برگزار کند و این موجب پررنگ شدن نقش اسلام‌آباد درپناه دادن به بن‌لادن می‌شد.

همچنین یک کمیته خشمگین سنای آمریکا رای به کاهش کمک‌‌ها به اسلام‌آباد به میزان ۳۳ میلیون دلار داد و قرار بود که براساس حکم مجازات اولیه آفریدی که ۳۳ سال حبس بود پاکستان این مبلغ کمک را در طول این مدت به ازای سالی یک میلیون دلار دریافت کند اما پاکستان بعداً ۱۰ سال حکم حبس آفریدی را کاهش داده و به ۲۳ سال رساند.

با این حال از آن زمان به بعد فشارهای آمریکا برای آزاد شدن شکیل آفریدی کاهش یافت و تحلیلگران می‌گویند واشنگتن مسأله وی را کنار گذاشته و ترجیح می‌دهد بر مسایلی که مهم‌تر می‌داند مثل مذاکرات با افراط‌گران در افغانستان تمرکز کند.

احمد رشید، یک کارشناس امنیتی و نویسنده پاکستان گفت: مذاکرات صلح با طالبان برای آمریکا بر هر ‌چیزی اولویت پیدا کرده است. آمریکایی‌‌ها نمی‌خواهند با مطرح کردن مسایل مناقشه‌برانگیز آب را گل‌آلود کنند. قمر ندیم، وکیل شکیل آفریدی که نتوانسته در دو سال گذشته به موکلش دسترسی پیدا کند معتقد است که بیش‌ترین امید آفریدی برای آزادی زودهنگام فشارهای آمریکاست.

وی افزود: اما آن‌ها تاکنون حمایتی از وی نشان ندادند.

به گفته ندیم، آفریدی اجازه دارد هر دو ماه یک بار با همسر و فرزندانش دیدار کند و از طرف دیگر تقاضای تجدیدنظر وی در مجازاتش که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد به دلیل مانع‌تراشی‌ها، تأخیر‌ها و عدم همکاری دولت پاکستان به بن‌بست رسیده است.