صندوق ذخیره فرهنگیان ورشکسته نیست

صندوق ذخیره فرهنگیان ورشکسته نیست مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: فرهنگیان به این نتیجه رسیده‌اند صندوق ورشکسته نیست و اموالش به باد نرفته است. به گزارش ایلنا، مهدی‌نیکدل در نشستی که در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ادامه‌داد: به‌طور معمول هر سال ۵تا ۶ هزار نفر انصراف می‌دادند و در اوج مشکلات […]

صندوق ذخیره فرهنگیان ورشکسته نیست

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: فرهنگیان به این نتیجه رسیده‌اند صندوق ورشکسته نیست و اموالش به باد نرفته است.

به گزارش ایلنا، مهدی‌نیکدل در نشستی که در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ادامه‌داد: به‌طور معمول هر سال ۵تا ۶ هزار نفر انصراف می‌دادند و در اوج مشکلات صندوق حدود ۱۲هزار نفر انصراف دادند. اکنون فرهنگیان دریافته‌اند هجمه‌ها واقعی نیستند و اعضا در صندوق می‌مانند. اکنون فرهنگیان به این نتیجه رسیده‌اند صندوق ورشکسته نیست و اموالش به باد نرفته است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان این‌که اطلاعات لازم به کمیته تحقیق و تفحص از سال ۷۴ ارایه شده است گفت: بیش از ۱۰۰هزار برگ سند ارایه کرده‌ایم. از سال ۹۲ تا ۹۵، ۲۶۰۰ میلیارد تومان سود تقسیم کرده‌ایم که عملکرد قابل قبولی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی از ابهامات که در گزارش‌های غیررسمی تحقیق و تفحص منتشر شده بود که از جمله آنها می‌توان به به‌کارگیری مشاوران متعدد با ارتباطات غیرسازمانی و عدم اطلاع وزارت آموزش و پرورش از میزان دقیق کسورات از حقوق فرهنگیان اظهارکرد: پروژه‌های بسیاری داریم و استفاده از مشاور الزام‌آور است، هرچند اطلاعی از تعداد دقیق مشاوران در دوره‌های مدیریت قبلی ندارم.

وی افزود: کمیته تحقیق و تفحص کسورات یک میلیون عضو از ابتدای سال ۷۴ را از وزارتخانه خواسته بودند ولی چون سیستم‌های رایانه‌ای عوض شده بود و در وزارتخانه به سیستم‌های قدیم دسترسی نداشتند این امر مشکل بود. هرچند شبهه‌ای وجود ندارد و اکثر اطلاعات ارایه شده است.

نیکدل با بیان این‌که نه تنها فرهنگیان، طلبی از بانک سرمایه ندارند بلکه بدهکارند و وجوهی از صندوق از بین نرفته است، اظهارکرد: آموزش و پرورش و صندوق ذخیره به بانک سرمایه بابت وام‌هایی که دریافت کرده بدهکار است؛ به ادعای بانک، سود عدم واریز اقساط آن وام‌ها به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است و شرکت‌های اقماری ما هم بدهکار بودند.

وی ادامه‌داد: اینطور نیست که در صندوق تخلفی رخ نداده باشد ولی عمده داستان‌ها به بانک سرمایه برمی‌گردد. بخشی از تخلفات در صندوق ذخیره به عقد قرارداد‌ها با بخش خصوصی برمی‌گردد و به این نتیجه رسیدیم صندوق از این روند مغبون شده و قرار بر این است با بخش خصوصی شراکت نکنیم، بلکه بخش خصوصی را به عنوان خریدار خدمت در نظر می‌گیریم. ضرر و زیان حاصله از این محل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به این‌که مشکلات بانک سرمایه نیز به عدم بازگشت سرمایه‌ها در قالب وام‌های دریافتی برمی‌گردد، گفت: نمی‌شود اسم مطالبه وصول نشده را اختلاس گذاشت. این‌که کلاهبرداری دستش را در جیب مردم کرده و سرمایه بانک را خارج کرده مسأله‌ای جداست و دیگر چرا باید اسمش را اختلاس در صندوق ذخیره گذاشت؟

وی افزود: کم‌تر از ۵ درصد سرمایه ما و حدود ۲۱۸ میلیارد تومان در بانک سرمایه است و بنابراین اموالی از ما به تاراج نرفته است. صحیح است که سهامدار بودیم و سلب مسؤولیت نمی‌کنیم اما سهامدار در حد سهمش مسؤول است.