احیای بیش از یکهزار محله بافت فرسوده در طول ۵ سال سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی برای هر محله باید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول ۵ سال برای هزار و ۳۳۴ محله، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز […]
احیای بیش از یکهزار محله بافت فرسوده در طول ۵ سال
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی برای هر محله باید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول ۵ سال برای هزار و ۳۳۴ محله، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ۲۷۰ محله برآورد میشود که میانگین برای هر محله تقریباً ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.
به گزارش صما، هوشنگعشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری درباره جزییات عملیات نوسازی بافتهای فرسوده که از دهه فجر آغاز خواهد شد، گفت: ما طبق قانون باید سالی ۲۷۰ محله را در دستور کار قرار دهیم که وزارت راه و شهرسازی، دولت، وزارت کشور و دولت در این امر همکاری خواهند داشت. در پی این موضوع رییسجمهور تأکید داشتند که این برنامه سریع عملیاتی شود و برای عملیاتی کردن این موضوع نوسازی بافتهای فرسوده در لایحه ۹۷ پیشنهاد داده شد که به مجلس نیز ارایه شد.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: برای تحقق این امر برای هر محله باید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول ۵ سال برای هزار و ۳۳۴ محله، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ۲۷۰ محله برآورد میشود که میانگین برای هر محله تقریباً ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.
وی افزود: مبتنی بر این تصمیمات برنامه ارایه شد بنابراین اگر لایحه مصوب شود و به تصویب برسد و بخواهیم با رویکرد محلهمحور شروع کنیم، از شهریورماه سال آینده این امر عملاً عملیاتی خواهد شد.
عشایری گفت: حسب دستور رییسجمهور؛ مجموع تیم اقتصادی دولت، شهرداری تهران و ما و وزارت کشور که تکلیف قانون داشتیم، در جلساتی که داشتیم قرار شد از اراضی خودمان شروع کنیم.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: دولت و شهرداریها که مدیریت شهری را بهعهده دارند، اگر اراضی دارند به عنوان پشتوانه برای تحققپذیری نوسازی بافتهای فرسوده در اختیار قرار گیرد که به این نتیجه رسیدیم، تقریباً در بیش از ۳۰ شهر کشور، مشخص شد ظرفیت تولید ۵ هزار واحد در اراضی دولتی وجود دارد؛ قرار شد با کسر بخشی اراضی که به فضاهای عمومی شهری و خدمات شهری و روبنایی واگذار میشود، ظرفیت زمینهای موجود ما ۵ هزار واحد است.
وی درباره سهم استانها گفت: بیشترین سهم را استان تهران دارد و ما در ۲۳ استان نیز اراضی دارد و شهرداری نیز در برخی شهرها اراضی ناکارآمد دارد که تأمین این امر در همه استانها خواهد بود. طبق قانون همه اراضی ناکارآمد شهری ملزم هستند که به صورت رایگان در اختیار طرح قرار دهند. در تهران از محله سیروس شروع کردهایم و استمرار آن از دهه فجر خواهد بود؛ در شهر تهران شهرداری هم برای اراضی خودش و سازمانها فراخوان زده است. در شهرهای دیگر نیز هماهنگیها برای ارایه ظرفیتها انجام شده است.
عشایری افزود: برنامه نوسازی بافتهای فرسوده، با ۳ هدف تأمین شده است: ۱- ارتقای تابآوری محله ۲- ارتقای زیستپذیری محله ۳- ارتقای کیفیت زندگی شهروندی که وقتی این ۳ کار با هم حرکت کنند برنامه به صورت مطلوب اجرا خواهد شد.
عشایری گفت: دولت انگیزه برای ورود بخش خصوصی و شهرداری ایجاد میکند. شهرداری وقتی ببیند که دولت و بخش خصوصی برای محله محور شدن ورود کرده حتماً ورود خواهد کرد. دولت برای نوسازی بافتها پولی را به بانکها قرض میدهد و بعد از بازپرداخت کامل تسهیلات، پول را از بانکها پس خواهد گرفت.
وی افزود: دولت بین ۱۵ تا ۱۶ درصد در این کار ورود مستقیم هزینهای خواهد داشت که این عدد در محل افزایش حاملهای انرژی در تبصره ۴ دیده شده است؛ مجلس محترم هفته گذشته تبصره ۴ را تأیید نکرد و بافتهای فرسوده خط خورد. منابع در برنامه درست دیده شده که اعداد بزرگ و دستنیافتنی نیست و سهم دولت بسیار ناچیز است، بنابراین باید مجلس برای ۱۹ میلیون نفر جمعیت شهری که در بافتهای فرسوده سکونت دارند، تصمیم جدی میگرفت.
عشایری گفت: اگر در تبصره ۴ و ۱۸ تشکیک به اولیه دولت بوده و مجلس این امر را منتفی دانسته است اما، انتظار میرود مجلس پیرو مذاکرات و رایزنیهای ما با کمیسیون تلفیق و اقتصادی و عمران مجلس همراهی کند، چون اگر این کار انجام نشود در جریان تحققپذیری خدشه وارد خواهد شد.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: بنابراین اگر این اتفاق عملیاتی نشود و سهم ۱۵ درصدی دولت از مصوبه مجلس نگذرد و نقش اهرمی اجرا نشود، نقش کلیدی مسأله از بین خواهد رفت. بنابراین مجلس میتواند در تبصرههای دیگر به تحقق این امر کمک کنند. در جلسهای که با آقای نوبخت داشتیم، نیز ایشان قول دادند اگر این موضوع در مجلس هم رأی نیاورد از محل تبصره ۱۸ امکان تأمین منابع خواهد بود.
عشایری گفت: در جلسهای که با حضور شهرداران و استانداران داشتیم قرار شد در دهه فجر با حضور رییسجمهور به عنوان رییس ستاد بازآفرینی شهری و اعضای این ستاد همزمان جریان فعالیت بازآفرینی شهر در سراسر کشور نیز شروع خواهد شد.
مهدیروانشادنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه در این برنامه گفت: مطلوبیت زندگی در بافتهای فرسوده کاهش یافته که نمود آن در قیمت مسکن در این بافتهاست.
وی گفت: قیمت مسکن در مراکز لوکس تا ۱۴۰ برابر افزایش قیمت داشته، درحالیکه در بافتهای فرسوده رشد قیمت این بافتها تنها ۷۰ برابر شده است.
روانشادنیا افزود: یکی از عواملی که در تهران مطلوبیت زندگی را کم کرده طرح ترافیک است. عمدتاً برای بازسازی این مناطق باید بخش خصوصی پایش را به میدان بگذارد زیرا منابع دولتی محدود است.
وی افزود: مشارکت با مردم و ورود دولت به این حوزهها زمانبر است اما اثرات خود را خواهد داشت، ما تجربه مسکن مهر را در کشور داشتهایم لذا نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، کیفیت ساخت هم بسیار مهم است زیرا ساخت واحدهایی که مردم به آن احساس تعلق و ایمنی میکنند، خودشان شروع به بازسازی محله و منازل خود میکنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: صدور پروانه ساختمانی امروز پروسهای زمانبر است، شناسنامه ساختمان هم مهم است زیرا نوعی ارجحیت به حساب میآید، مسأله طرح ترافیک هم روی این بافتهای شهری تأثیرگذار است زیرا این طرح آسیب جدی به این مناطق وارد کرده است.
محمدرضارضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در ارتباط تلفنی گفت: براساس هدفگذاریهای صورت گرفته سالی ۲۷۰ محله باید بازسازی شود، اما ما در بودجه ۹۷ که قرار بود از افزایش حاملهای انرژی و صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم برای این مهم را تأمین کنیم را از دست دادیم، بر این اساس عملاً در سال دیگر نمیتوان کاری کرد زیرا بودجه موجود بسیار کم است.
صندوق توسعه ملی و افزایش حاملهای انرژی قرار بود تأمینکننده بودجه بازسازی بافتهای فرسوده در سال ۹۷ باشد که کمیسیون تلفیق آن را رد کرد، اگرچه هنوز فرصت از دست نرفته و میتوان در صحن علنی این موضوع را پیگیری کرد.
وی گفت: در بازسازی بافتهای فرسوده، شهرداری مهم است زیرا نیابد به دنبال کسب درآمد از این بافتها باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.