ابراز رضایت پوتین و اردوغان از نتیجه نشست سوچی

ابراز رضایت پوتین و اردوغان از نتیجه نشست سوچی رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در تماس تلفنی با یکدیگر درباره نشست سوچی رایزنی و از نتیجه آن ابراز رضایت کردند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه امروز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود، نتیجه گفت‌و‌گوهای […]

ابراز رضایت پوتین و اردوغان از نتیجه نشست سوچی

رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در تماس تلفنی با یکدیگر درباره نشست سوچی رایزنی و از نتیجه آن ابراز رضایت کردند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه امروز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود، نتیجه گفت‌و‌گوهای سوریه را که دیروز سه‌شنبه در شهر سوچی روسیه برگزار شد؛ مورد بحث و بررسی قرارداد.

به گفته سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین، طرفین بر رضایت خود از نتیجه مذاکرات سوچی توافق داشته و بر همکاری در راستای حفظ مناطق کاهش تنش نیز تأکید کردند.

گفتنی است «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه پیشتر طی سخنانی از موفقیت‌آمیز بودن نشست سوچی خبر داده بود.

وی اظهار داشت: نشست مذاکرات صلح سوریه در سوچی به عنوان نخستین گام در راستای حل بحران این کشور به‌طور کلی موفق بود.

گفتنی است شرکت‌کنندگان در نشست سوچی در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تمامیت ارضی، حاکمیت مستقل سوریه و حفظ ارتش، عنوان کردند که مردم این کشور باید خود از طریق برگزاری انتخابات درباره آینده سوریه تصمیم بگیرند.

موفقیت سوچی انگیزه‌ای برای پیشبرد ژنو است

فرستاده ویژه پوتین در امور سوریه در پایان کنفرانس سوچی تأکید کرد، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس سه سند را تصویب کردند و همکاری‌ها درباره سوریه در مذاکرات ژنو هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش سیریا نیوز، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی برگزار شد، اظهار داشت: در این گفت‌وگو سه سند شامل بیانیه پایانی، پیام شرکت‌کنندگان و لیست نامزدهای عضویت در کمیته ویژه بررسی مسایل مربوط به قانون اساسی سوریه تصویب شدند.

لاورنتیف تأکید کرد: اسنادی که از سوی شرکت‌کنندگان در کنفرانس سوچی تصویب رسید برای پیگیری و اجرا به استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تحویل داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: هدف کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه حمایت از روند ژنو مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت بود.

فرستاده ویژه رییس‌جمهور روسیه به سوریه با اشاره به این‌که مسکو امور مربوط به مدیریت عملیات آشتی سوریه را به دی‌میستورا سپرده گفت: موفقیت کنفرانس سوچی انگیزه‌ای برای موفقیت عملیات آشتی سوریه در ژنو خواهد بود.

وی در ادامه برخی از مخالفان سوری که از آنکارا در سوچی شرکت داشتند را به تلاش برای ناکام گذاشتن این کنفرانس و القای این مطلب به جامعه جهانی که تلاش‌های روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه به بن‌بست رسیده متهم کرد و گفت در نهایت آنها به این هدف خود نرسیدند.

لاورنتیف در ادامه اظهار داشت: تلاش ما بر این بود که در کنفرانس سوچی نمایندگانی از تمامی گروه‌های موجود در جامعه سوریه از جمله نمایندگان دمشق و مخالفان سوری تحت حمایت کشورهای دیگر حضور داشته باشند که این هدف محقق شد.