تنوع‌سازی بازارهای صادراتی هدف سازمان توسعه تجارت

تنوع‌سازی بازارهای صادراتی هدف سازمان توسعه تجارت سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که تمرکز صادرات‌ غیر‌نفتی ایران بر بازارهای خاصی است ‌و‌ لازم است این وضعیت با افزایش صادرات به سایر بازار‌ها ارتقا یابد، گفت: یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران متنوع‌سازی بازارهای صادراتی است.  به گزارش مناقصه‌مزایده […]

تنوع‌سازی بازارهای صادراتی هدف سازمان توسعه تجارت

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که تمرکز صادرات‌ غیر‌نفتی ایران بر بازارهای خاصی است ‌و‌ لازم است این وضعیت با افزایش صادرات به سایر بازار‌ها ارتقا یابد، گفت: یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران متنوع‌سازی بازارهای صادراتی است.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی‌سیدی در مورد بازارهای خاصی که صادرات ایران به این کشورهای بیش‌تر است، اظهارکرد: در حال حاضر ۳ کشور چین، عراق‌و امارات سهم بالایی از صادرات غیرنفتی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که براساس آمار ۹ ماهه صادرات غیرنفتی، سه کشور اول مقصد صادراتی ایران حدود ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان را به خود اختصاص می‌دهند، اذعان‌ کرد: اگرچه تداوم و حفظ بازارهای صادراتی دارای اهمیت قابل توجهی است اما در کنار آن افزایش صادرات به سایر مقاصد نیز مهم بوده و می‌تواند به متوازن کردن توزیع صادرات ما در بازارهای مختلف کمک کند.

‌سیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که برای ایجاد تنوع در بازارهای هدف، باید افزایش صادرات به بازارهای جدیدی که دارای پتانسیل هستند مد نظر قرار گیرد، افزود: لذا در همین راستا، عقد موافقتنامه‌های تجاری می‌تواند ابزاری در جهت افزایش صادرات به بازارهای جدید باشد در این صورت توزیع صادرات ایران در بازارهای هدف متوازن‌تر و آسیب‌پذیری صادرات از منظر تمرکز بر بازارهای محدود، کاهش می‌یابد.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان‌ کرد: لازمه ورود به بازارهای جدید، بررسی حضور فعالان بخش خصوصی در نمایشگاه‌های مرتبط بازارهای هدف است.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از پتانسیل رایزنان بازرگانی کشورمان در بازارهای هدف ‌می‌تواند راهگشای حضور صادرکنندگان در این بازار‌ها باشد، ادامه‌داد: رایزنان بازرگانی می‌توانند نقش مؤثری در تعامل و راهنمایی صادرکنندگان ایرانی با فعالان بخش خصوصی مرتبط سایر کشورهای هدف ایفا کنند. در عین حال تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ با انجام تحقیقات بازاریابی در کشورهای هدف صادراتی می‌توانند ورود حرفه‌ای به این بازار‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی از دیگر راهکارهای حضور و حفظ بازارهای هدف را حضور جدی‌تر در بازار مقصد از طریق تأسیس شرکت‌، خرید سهام شرکت‌های مرتبط، انجام سرمایه‌گذاری در ایجاد تأسیسات انبارداری‌، ذخیره‌سازی و بسته‌بندی مناسب، تأسیس نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دائمی و نظایر آن دانست.