دیگر مناقصه معنا ندارد

الزام دستگاه‌های اجرایی به خرید آنتی‌ویروس بومی!   دیگر مناقصه معنا ندارد با ابلاغ دستورالعمل هیأت دولت به دستگاه‌های اجرایی، از این پس به منظور حفظ امنیت در سیستم‌های کامپیوتری، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ملزم هستند که از آنتی‌ویروس بومی استفاده کنند. سیدهادی سجادی،  معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌و‌گو با مهر، از […]

الزام دستگاه‌های اجرایی به خرید آنتی‌ویروس بومی!

 

دیگر مناقصه معنا ندارد

با ابلاغ دستورالعمل هیأت دولت به دستگاه‌های اجرایی، از این پس به منظور حفظ امنیت در سیستم‌های کامپیوتری، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ملزم هستند که از آنتی‌ویروس بومی استفاده کنند.

سیدهادی سجادی،  معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌و‌گو با مهر، از ابلاغ دستورالعمل دولت به دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از آنتی‌ویروس بومی «پادویش» خبر داد و گفت: علاوه بر موضوعات مربوط به امنیت سیستم‌های رایانه‌ای دستگاه‌های دولتی، این تصمیم در راستای حمایت از محصول بومی و تحقق اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای دیگر نیز در حوزه سازمان‌های دولتی از محصولات امنیتی داخلی استفاده می‌کنند. چرا که در حوزه امنیت اطلاعات، نمی‌توان به محصولات خارجی آن‌طور که باید، اطمینان کرد.

سجادی با اشاره به روند کشف و شناسایی حملات امنیتی و مقابله با آن از سوی محصولات خارجی حوزه امنیت گفت: محصولات خارجی حوزه امنیت اطلاعات درصورتی که نمونه جدیدی از حملات سایبری را کشف و شناسایی کنند ابتدا آن را به آزمایشگاه‌های مرکزی تحلیلی خود می‌فرستند تا موضوع مربوطه را تحلیل کرده و به نتیجه برسند. اما پس از گذشت چندین ماه و حتی یکسال، موضوع را به ما اطلاع می‌دهند.

وی با بیان این‌که این مورد در نمونه حمله ویروس «فلیم» صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در این مدت زمان، ممکن است بدافزار مورد نظر در فضای کشور کار کرده و مشغول به عملیات خرابکارانه باشد.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع کیفیت که درمورد استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی در مقابل آنتی‌ویروس داخلی مطرح می‌شود، گفت: در بسیاری موارد مطرح می‌شود که کیفیت فنی آنتی‌ویروس داخلی با نمونه خارجی برابری نمی‌کند و این محصول نمی‌تواند حملات و بدافزارهای جدید را کشف کند. این موضوع اگرچه به نوعی درست است اما از طرفی نمونه‌های خارجی نیز که حمله‌ای را کشف می‌کنند، تا این مورد را برای خود تحلیل کرده و پس از آن به ما اعلام کنند، آن تهدید همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

سجادی اضافه کرد: چه بسا در صورتی که آنتی‌ویروس بومی در کشور فراگیر شود حملات امنیتی را کشف و شناسایی خواهد کرد. چرا که عملکرد این آنتی‌ویروس تنها مبتنی بر امضا نبوده و رفتارهای دینامیکی فایل‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و به محض آن‌که رفتاری را تا حدودی مشکوک تشخیص داد، آن را در آزمایشگاه‌های داخلی تحلیل و بررسی می‌کند.

وی با اشاره به این‌که چند سال گذشته نیز یکی از این‌گونه موارد از طریق آنتی‌ویروس بومی در کشور برای نخستین بار شناسایی شد، گفت: این موضوع که از محصولات خارجی حوزه امنیت به دلیل کیفیت بالاتر باید استفاده کنیم، خیلی از نظر منطقی استدلال قوی نیست. چه بسا که آنتی‌ویروس داخلی مواردی را پیدا می‌کند که نمونه خارجی پس از بهره‌برداری قصد دارد آن را به ما اعلام کند و در این بازه زمانی تا اعلام، ممکن است ما قربانی شویم.

این مقام مسؤول در سازمان فناوری اطلاعات با تأکید بر این‌که چنانچه آنتی‌ویروس بومی از لحاظ کیفی فراگیرتر شود، آزمایشگاه‌های تحلیل اطلاعات ما نیز قدرتمندتر عمل کرده و می‌توانیم به تحلیل‌های پیشرفته دست یابیم، یادآور شد: ابلاغیه هیأت دولت برای الزام دستگاه‌ها به استفاده از آنتی‌ویروس بومی با تلاش وزیر ارتباطات در جهت حمایت از یک محصول بومی صورت گرفته است و این موضوع سبب ابقای شبکه‌ای از متخصصان حوزه امنیت و نیز ایجاد شغلهای جدید در این بخش شده است.

وی با تأکید بر این‌که نتایج این دستورالعمل طی چند سال آینده نمود پیدا خواهد کرد، گفت: هم اکنون یکی از بازوهای مهم آزمایشگاه‌های مرکز ماهر، استفاده از آنتی‌ویروس بومی است. دستگاه‌های اجرایی نیز باید به سمت استفاده از این آنتی‌ویروس حرکت کنند که البته این مهاجرت اندکی زمان بر خواهد بود.

سجادی در پاسخ به شائبه انحصار در استفاده از آنتی‌ویروس پادویش مطابق با دستورالعمل هیأت دولت، تأکید کرد: در حال حاضر محصول داخلی دیگر در حوزه آنتی‌ویروس نداریم و اغلب محصولات این حوزه خارجی هستند. به همین دلیل در صورتی که نمونه بومی دیگری از آنتی‌ویروس نیز وجود داشته باشد به‌طور قطع مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

با توجه به این مصوبه علناً برگزاری مناقصه و یا خرید خدمات برای تأمین آنتی‌ویروس سازمان‌های دولتی دیگر معنا نخواهد داشت و تنها گزینه موجود، آنتی‌ویروس بومی پادویش خواهد بود که عاملیت فروش سازمانی جداگانه دارد.