خود مختاری قانونی صدا و سیما در خرید ماهواره!

وزیر ارتباطات در روز ملی فضایی مطرح کرد خود مختاری قانونی صدا و سیما در خرید ماهواره! وزیر ارتباطات با گلایه از موازی‌کاری در حوزه‌های مختلف صنعت فضایی گفت: اگر صدا و سیما آمادگی دارد مسؤولیت سازمان فضایی را هم انجام بدهد آمادگی داریم تحویل دهیم. وی درباره وضعیت ماهواره‌های ایران با اشاره به این‌که […]

وزیر ارتباطات در روز ملی فضایی مطرح کرد

خود مختاری قانونی صدا و سیما در خرید ماهواره!

وزیر ارتباطات با گلایه از موازی‌کاری در حوزه‌های مختلف صنعت فضایی گفت: اگر صدا و سیما آمادگی دارد مسؤولیت سازمان فضایی را هم انجام بدهد آمادگی داریم تحویل دهیم.

وی درباره وضعیت ماهواره‌های ایران با اشاره به این‌که ماهواره دانشگاه شریف مراحل آمادگی برای پرتاب را می‌گذراند، افزود: دو ماهواره دیگر هم در مسیر پرتاب قرار خواهند گرفت.

جهرمی یادآور شد: در حوزه اقتصاد و کاربرد ماهواره ساخت و خرید و قراردادن ماهواره پروژه اقتصادی است.

وی ادامه داد: صدا و سیما برای شبکه تلویزیونی جداگانه ماهواره می‌خرد و در مدار قرار می‌دهد و مجموعه‌های دیگر هم جداگانه عمل می‌کنند که باید یکپارچه شود.

به گفته وزیر ارتباطات با کنار گذاشتن نگاه صنفی این مشکل حل می‌شود. اگر صدا و سیما آمادگی دارد مسؤولیت سازمان فضایی را هم انجام بدهد آمادگی داریم تحویل بدیم.

وی تأکید کرد: نمی‌توان این لوپ را ادامه بدهیم که هر سال بریم نقطه‌مداری ثبت کنیم نتوانیم ماهواره مخابراتی در آن بگذاریم، نقطه را از دست بدهیم دوباره بگوییم تلاش می‌کنیم پس بگیریم و این لوپ تکرار شود.

وزیر ارتباطات گفت: در حوزه ماهواره‌های سنجشی ما مأموریت‌های غیرنظامی را دنبال می‌کنیم اما در این حوزه هم موازی‌کار است. رییس سازمان فضایی گزارش داده که کار کردن تیم‌های دانشگاهی با هم سخت است.

وی با تأکید بر این‌که باید موازی‌کار جمع شود، افزود: اشکال بزرگ تغییر ساختارهاست نه تغییر مدیریت؛ اگر کسی ساختار فضایی ما را نگاه کند متوجه می‌شود همین قدر پیشرفت هم از عرق و غیرت بوده است.

موازی‌کار قانونی صدا و سیما

محمدجوادآذری‌جهرمی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز فضایی در جمع خبرنگاران درمورد موازی‌کاری سازمان صدا و سیما با بخشی از فعالیت‌های سازمان فضایی که اعلام می‌شود به استناد قانون عمل می‌کند، چه راهکار قانونی برای حل این مشکل را پیگیری می‌کنید، گفت: شاید موازی‌کاری‌های براساس قانون است و دوستان صدا و سیما نیز در حوزه خود تلاش زیادی می‌کنند و البته که منظورمان انجام کار غیرقانونی توسط صدا و سیما نبود.

وی گفت: اما درباره این موازی‌کاری به هماهنگی و هم‌افزایی نیاز داریم تا به لایحه‌ای برسیم که ممکن است از شورای عالی فضای مجازی کمک بگیریم، واقعیت را مطرح کرده‌ام که مبنی بر این‌که در عرصه‌های مختلف فضایی نیاز به یکپارچگی داریم و باید مجموعه اعتبارات، خدمات، مسؤولیت، اجرا و تعهد مشخص باشد.

 

وی ادامه داد: در قانون اشاره نشده که صدا و سیما ماهواره بخرد، اما در زمان بودجه‌ریزی، اعتبار به آن اختصاص می‌دهند و این اجازه قانونی تفسیر می‌شود که شاید بتوان در اساسنامه سازمان فضایی متن را به نحوی تفسیر کرد که تأکید شود تنها سازمان فضایی مجاز به اقدام در زمینه خرید ماهواره است.