خروج مترو از اولویتهای دولت مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه حمایت از حمل و نقل درونشهری از اولویت مسؤولان دولتی خارج شده است، گفت: با قلع و قمع پیشنهادات کمیسیون عمران مجلس در حوزه حمل و نقل به ویژه مترو در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، عملاً در بحث توسعه حمل […]
خروج مترو از اولویتهای دولت
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه حمایت از حمل و نقل درونشهری از اولویت مسؤولان دولتی خارج شده است، گفت: با قلع و قمع پیشنهادات کمیسیون عمران مجلس در حوزه حمل و نقل به ویژه مترو در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، عملاً در بحث توسعه حمل و نقل پاک، ایمن و ارزانقیمت، به وضعیت بغرنج و پیچیدهای برخورد کردهایم.
علیامام در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مدیران و کارشناسان مسایل شهری بارها تأکید کردند که مؤثرترین راهکار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و بهخصوص مترو است، گفت: متأسفانه آنچه امروز شاهد هستیم آن است که این مهم کمتر مورد اهمیت و حساسیت مسؤولان کشوری قرار میگیرد.
وی اظهارکرد: نیم نگاهی به بودجه محقق شده مترو در کلانشهرها در سالجاری و همچنین پیشنهادات بودجهای دولت و مجلس برای سال ۹۷ گواه آن است که عملاً پروژه توسعه قطار شهری در کلانشهرها برای سال پیشِ رو با اما و اگرهای فراوانی همراه خواهد بود و بدون بازنگری در لوایح مالی مربوطه، امکان توسعه کمی و کیفی مترو با سرعتی که نیاز امروز است، فراهم نمیشود.
علیامام در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان گفت که با این تفاسیر توسعه مترو از لیست اولویتها خارج شده است؟ ادامهداد: در بحث بودجههای دولتی، وضعیت بودجهای متروی تهران را مثال میزنم که در سالجاری، کلاً ۱۰۸ میلیارد تومان برای کمک به شرکت مترو به تصویب رسیده بود که تا این لحظه فقط ۴۸ میلیارد آن (حدود ۴۵ درصد) محقق شده و نکته جالب این است که بودجه مدنظر دولت برای توسعه متروی کلانشهرها در سال ۱۳۹۷ بهطور میانگین، ۵۰ درصد نسبت به سالجاری کاهش را نشان میدهد و این امر یعنی اینکه عملاً حمایت از حمل و نقل درون شهری از اولویت مسؤولان دولتی خارج شده است.
مدیر عامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان میدهد کل اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومهای در شهرهای اقماری به ۲۲۹ میلیارد تومان میرسد، گفت: البته در بهترین حالت، حداکثر نیمی از مبلغ مصوب، تخصیص پیدا میکند و این در حالی است که اعتبار پیشنهادی کمیسیون عمران مجلس برای تمام این موارد ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود.
وی گفت: مشکلات متروی پایتخت وقتی بیشتر ملموس میشود که بدانیم از کل بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومان شرکت راهآهن شهری تهران و حومه که توسط شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، تا این لحظه کمتر از ۳۰ درصد آن به صورت نقد (یعنی مبلغی در حدود ۸۲۰ میلیارد تومان) محقق شده است.
مدیرعامل متروی تهران اظهارکرد: این رقم با توجه به طرحهای توسعهای خط ۶ و ایمنسازی خط ۷ عملاً بسیار ناچیز به نظر رسیده و مجالی برای فکر کردن به احداث خطوط اکسپرس و ایجاد خطوط مصوب دیگر در طرحهای جامع حمل و نقلی باقی نمیگذارد. البته شهرداری تهران با توجه به منابع محدود مالی و کاهش چشمگیر برخی درآمدها، بیش از این امکان تزریق پول به مترو در سالجاری را نداشته و در چنین حالتی انتظار میرود، حداقل برای سال آتی و در بودجههای مصوب مجلس، سهم دولت از توسعه متروی کلانشهرها به شکل جدیتری دیده شود و حمایت از حمل و نقل پاک، ارزانقیمت و ایمن بیشتر مدنظر قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.