چشمک کره‌جنوبی‌ به بازار ۳۰ میلیارد دلاری ارتباطات ایران

    در حالی که پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد شرکت‌های کره‌ای چندین موافقتنامه در این زمینه با همتایان ایرانی امضا کردند. به گزارش تسنیم، در جریان سفر تاریخی پارک گئون هی، رییس‌جمهوری کره به تهران، ایران و کره توافق کردند همکاری‌ها […]

 

 

در حالی که پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد شرکت‌های کره‌ای چندین موافقتنامه در این زمینه با همتایان ایرانی امضا کردند.

به گزارش تسنیم، در جریان سفر تاریخی پارک گئون هی، رییس‌جمهوری کره به تهران، ایران و کره توافق کردند همکاری‌ها در زمینه علم و فن‌آوری را توسعه دهند.

وزارت علوم، اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات و برنامه‌ریزی برای آینده کره‌جنوبی اعلام کرد که یادداشت تفاهمی را با وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران در زمینه «همکاری‌های مختلف تحقیقاتی» در علوم پایه و کابردی به امضا رسانده است.

دو طرف قصد دارند سال آینده برای رایزنی در خصوص جزییات این همکاری کمیته مشترک علم و فن‌آوری تشکیل دهند.

این وزارتخانه همچنین یادداشت تفاهم قبلی خود با وزارت ارتباطات ایران را برای برقراری روابط نزدیک‌تر به روزرسانی خواهد کرد.

کره‌جنوبی در سال ۱۹۹۰ پیش از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، یادداشت تفاهمی را با این کشور امضا کرده بود.

چوی یانگ هی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کره گفت: «در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران قبل از تحریم‌های غرب شریک کلیدی ایران در منطقه محسوب می‌شد.»

وی افزود، این وزارتخانه به شکلی فعالانه تلاش خواهد کرد از سفر خانم پارک به عنوان فرصتی برای ورود فن‌آوری پیشرفته کره‌ای و شرکت‌های فعال در بخش فن‌آوری اطلاعات این کشور به ایران استفاده کند.

ارزش بازار ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران در سال ۲۰۱۴، ۱۷٫۹ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۹٫۸ میلیارد دلار برسد.

انستیتوی تحقیقاتی الکترونیک و مخابرات کره نیز موافقتنامه جداگانه‌ای را با مؤسسه تم اینوست، یک شرکت ایرانی متخصص در زمینه فن‌آوری اطلاعات در زمینه همکاری‌های استراتژیک به امضا رسانده است.

مؤسسه تحقیقات بیو ساینس و بیوتکنولوژی کره نیز توافق کرده‌اند که پروژه‌های مشترکی را با دانشگاه تهران اجرا نمایند.

امضای مجدد تفاهم‌نامه همکاری سال پیش مخابرات

نخستین اقدام مدیریت جدید مخابرات با امضای تفاهم‌نامه مجدد با یک شرکت کره‌ای همکار مخابرات رقم خورد.

شرکت مخابرات ایران و شرکت مخابرات کره‌جنوبی (KT) تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم با هدف گسترش همکاری در زمینه توسعه خدمات مخابراتی و انتقال دانش روز در حضور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران به امضا رسید.

این تفاهم نخستین اقدام مدیریتی مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران است.

همکاری مخابرات با KT کره‌جنوبی موضوع جدیدی نیست. KT پیش از این نیز در اجرای پروژه‌هایی همکار مخابرات بوده است.

برات قنبری، رییس هیأت مدیره مخابرات، برنامه شرکت مخابرات ایران را توسعه باند پهن ملی در کشور اعلام کرد و گفت: ظرفیت کنونی دیتا در ایران، ۴ ترابیت برثانیه است. برنامه آینده مخابرات افزایش این پهنای باند تا ۱۲۰ ترابیت است.

همچنین رسول سراییان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هدف از امضای این تفاهم‌نامه را انتقال دانش ICT به نیروهای متخصص داخلی شرکت مخابرات ایران و ایجاد بازار کسب وکار مناسب برای شرکت KT دانست.

در این مراسم همچنین تای سونگ لی، مدیرعامل شرکت مخابراتی کره‌جنوبی گفت: کره‌جنوبی در حوزه IDI، رتبه اول در جهان را دارد و ایران کشور بزرگی است و مردم ایران علاقه‌مند هستند از خدمات اینترنتی پیشرفته و با سرعت بالا استفاده کنند.

برقراری اینترنت ماهواره‌ای برای روستاهای ایران

در جریان سفر هیأت بلند پایه کره‌جنوبی به کشورمان و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های مختلف، شرکت دیجیفی هم با شرکت ایجاد ارتباطات بین‌الملل تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

ظاهراً براساس اظهارات هان‌مان‌جی -مدیرعامل شرکت دیجیفی- این شرکت از یک تکنولوژی خاص برای برقراری اینترنت مخابراتی استفاده می‌کند که در انحصار خود است و تاکنون با قراردادهایی که با کشورهای آمریکا و ژاپن امضا کرده، تنها در این دو کشور تکنولوژی مذکور راه‌اندازی شده است.

در صورت اجرای این تفاهم‌نامه، ایران سومین کشوری خواهد بود که برای اینترنت خود از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مذاکرات دو طرف ۶ ماه به طول انجامیده است، گفت: با استفاده از این تکنولوژی می‌توانیم ۱۸ هزار روستا را در مدت یک سال و نیم به اینترنتی با سرعت ۳٫۵ تا ۴ گیگابیت بر ثانیه متصل کنیم.

به گفته او در ماه جولای ۲۰۱۶ این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد و اجرای پروژه به‌طور عملی آغاز می‌شود.

هان مان جی گفت: برای اجرای این پروژه هنوز اپراتوری مشخص نشده است؛ شاید اپراتوری کره‌ای و شاید ایرانی برای آن انتخاب شود.

وی همچنین در مورد نوع همکاری طرفین در این پروژه گفت: بخش عمده سرمایه‌گذاری را شرکت ایجاد ارتباطات بین‌الملل انجام می‌دهد و طرف کره‌ای تکنولوژی را می‌آورد.

با این حال، رادیوی ملی کره‌جنوبی خبر از انعقاد قراردادی ۷٫۵ میلیارد دلاری برای تأمین پروژه اینترنتی ایران از طریق شبکه ارتباطات ماهواره‌ای در مدار لئو (LEO) داد.

براساس این خبر، دیجیفی کره‌جنوبی آنتنی برای ارتباطات ماهواره‌ای ابداع کرده است که با این قرارداد امکان استفاده از آن را به شرکت ایرانی می‌دهد.

 

این شبکه رادیویی گفته است که با این قرارداد، شرکت کره‌ای کار طراحی را برای شبکه ارتباطات ماهواره‌ای تا سپتامبر تکمیل می‌کند و بعد از آن قرارداد رسمی برای راه‌اندازی عملیاتی در اکتبر امضا می‌شود.