آغاز فعالیت اجرایی قراداد «ایدرو – رنو» تا دو ماه دیگر

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد آغاز فعالیت اجرایی قراداد «ایدرو – رنو» تا دو ماه دیگر گروه خودرو- هرچند که به نظر می‌رسید طبق گفته مسؤولان، قرارداد ایدرو و رنو در اوایل سال جاری نهایی شود اما در نهایت ۱۶ مردادماه امسال قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و […]

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد

آغاز فعالیت اجرایی قراداد «ایدرو – رنو» تا دو ماه دیگر

گروه خودرو- هرچند که به نظر می‌رسید طبق گفته مسؤولان، قرارداد ایدرو و رنو در اوایل سال جاری نهایی شود اما در نهایت ۱۶ مردادماه امسال قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران با مسؤولان شرکت خودروسازی رنو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که سهم سرمایه‌گذاری ایرانی‌‌ها در این قرارداد ۲۰ و میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو و در قالب تولید ۳۰۰هزار دستگاه خودرو تعیین شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به‌دنبال امضای تفاهمنامه همکاری مشترک ایدرو و رنو در فرانسه، مقرر شده بود که تولید محصولات جدید رنو، در سایت بن‌رو انجام شود؛ این در حالیست که سایت بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا به شمار می‌رود و شرکت رنو به منظور همکاری جدید خود در دوران پساتحریم، علاقه‌مند به خرید این سایت برای تولید مستقل محصولات خود بوده است که این علاقه‌مندی چندان مورد توجه سایپایی‌‌‌ها قرار نگرفت. در این زمینه رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به این‌که ایران به عنوان شریک طرف قرارداد رنو نتوانست به تعهدات خود عمل کند، اعلام کرد: تا دو ماه آینده فعالیت اجرایی قرارداد ایدرو-رنو آغاز می‌شود.

منصور معظمی در مورد آخرین وضعیت قرارداد خودرویی ایدرو با رنو و علت تعویق طولانی آغاز این قرارداد، اظهار کرد: وضعیت رنو طبق روال و قرارداد پیش می‌رود و تصور می‌کنیم بتوانیم تا دو ماه آینده فعالیت اجرایی در این قرارداد را آغاز کنیم.

وی درباره علت تعویق این قرارداد، تصریح کرد: ما به عنوان شریک طرف ایرانی، نتوانستیم در قرارداد رنو به تعهداتمان عمل کنیم، چرا که متعهد بودیم سایت «بن‌رو» را در اختیار بگذاریم.

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این‌که آیا موضوع در اختیار گذاشتن سایت «بن‌رو» عملیاتی شده است یا خیر، بیان کرد: این مسأله تقریباً تمام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت قطعه‌سازی نیازمند تحول جدی، سرمایه‌گذاری، به‌روزرسانی فناوری، ادغام و هم افزایی است.

معظمی افزود: امروز صنعت قطعه‌سازی ایران متشکل از مجموعه‌های کوچک و پراکنده فراوان است که تا وقتی شرایط آنها به این صورت باشد، نمی‌توان انتظار تحول در این صنعت داشت.

به گفته رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، افراد و شرکت‌هایی قادر به رقابت در آینده صنعت قطعه‌سازی هستند که شاخص‌های پیش گفته را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان ما مجموعه‌هایی کوچک‌اند که توان رقابت ندارند و قراردادهای مشارکتی بین‌المللی با شرکت‌هایی نظیر رنو، پژو – سیتروئن و غیره فرصتی مغتنم برای ارتقای این صنعت است.

معظمی به‌طور نمونه با اشاره به بندهایی از قرارداد مشارکتی با رنو، یادآور شد: در این قرارداد بر ارتقای قطعه‌سازان ایرانی تأکید شده است و به یقین بخشی از صنعت قطعه‌سازی در پایان این قرارداد رشد کرده و قدرت رقابت‌پذیری شان بالا می‌رود.

وی ادامه داد: پیشنهاد شرکت پژو به قطعه‌سازان ایرانی برای مشارکت در پروژه الجزایر در همین راستاست و قطعه‌سازان ایرانی از توانمندی و پتانسیل لازم برای ارتقا برخوردارند.

رییس هیأت عامل ایدرو در ادامه اظهار داشت: اکنون ۱۵ قطعه‌ساز داخلی داریم که تولیداتشان از قابلیت صادرات برخوردار است و در قرارداد منعقده با رنو مقرر شده شمار آنها یعنی قطعه‌سازانی که تولیداتشان در سطح استاندارد جهانی باشد، به ۶۰ مورد برسد.

پیش از این «یانیک‌بزارد» قائم‌مقام مدیرعامل خودروسازی پژو در حوزه خرید، تولید در ایران و صادرات قطعات به الجزایر را یکی از گزینه‌های پیش روی سازندگان ایرانی عنوان کرده و گفته بود: گزینه دوم ایجاد خط تولید در این کشور است که در هر دو صورت ایران به عنوان عضوی از پژو وارد این پروژه خواهند شد.

همچنین در این زمینه رامتین‌اسماعیلی، مدیرعامل رنو پارس درباره برنامه‌های این شرکت برای ارتقای قطعه‌سازان داخلی، افزود: پروژه‌های جدیدی در این راستا برای انتقال فناوری‌های نوین و افزایش سطح کیفی تولیدات و محصولات طراحی شده است.

وی گفت: برای آموزش و ارتقای توانمندی نیروهای ایرانی، تیمی در حال تجهیز است.

 

اسماعیلی با اشاره به سفر تیمی از قطعه‌سازان ایرانی به فرانسه برای ارایه توانمندی‌های آنان، تصریح کرد: شریک فرانسوی خواستار ارتقای کیفی قطعه‌سازان کشورمان در قالب طراحی پنل قوی و توسعه‌ای شد.