گردشگری زمستانی در آذربایجان

گردشگری زمستانی در آذربایجان آذربایجان‌شرقی و در راس آن تبریز، دارای ظرفیت‌های بسیاری برای میزبانی از گردشگران زمستانی است اما مسؤولان برای کتاب «تبریز۲۰۱۸» فصل زمستان را نادیده گرفته‌اند. به گزارش مهر، با آغاز سال نو میلادی از ۱۱دی امسال، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شد؛ یعنی شهری نمونه بین شهرهای ۵۷کشور اسلامی در حوزه […]

گردشگری زمستانی در آذربایجان

آذربایجان‌شرقی و در راس آن تبریز، دارای ظرفیت‌های بسیاری برای میزبانی از گردشگران زمستانی است اما مسؤولان برای کتاب «تبریز۲۰۱۸» فصل زمستان را نادیده گرفته‌اند.

به گزارش مهر، با آغاز سال نو میلادی از ۱۱دی امسال، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شد؛ یعنی شهری نمونه بین شهرهای ۵۷کشور اسلامی در حوزه گردشگری. این رویداد فراملی گردشگری که با عنوان «تبریز۲۰۱۸» شناخته می‌شود یک‌سال است و در واقع ۴فصل از سال را در برمی‌گیرد.

شهری که هم به کولر نیاز دارد و هم بخاری

تبریز و آذربایجان‌شرقی ۴فصل را به معنای رنگارنگ خود تجربه می‌کند. سال‌هاست در خانه اهالی آذربایجان هم می‌توانید کولر پیدا کنید و هم بخاری و این یعنی باید تمام فصول را در این خطه به رسمیت شناخت و از مزایای هرکدام بهره برد.

برف با زمستان‌های تبریز و استان غریبه نیست؛ هرچند در سال‌های اخیر کم‌رنگ‌تر شده اما همچنان رنگ سفید را می‌توان در ارتفاعات استان مشاهده کرد که در نوع خود یک رنگ بسیار ارزشمند در بساط رنگ‌آمیزی طبیعت به‌شمار می‌آید.

برف در دو مورد از نقاط کوهستانی تبریز دو جاذبه استوار گردشگری و تفریحی به‌وجود آورده است که اغلب برای گردشگرانی که به تبریز سفر می‌کنند ناآشناست. همان‌طور که وجود کویری به‌نام قوم‌تپه در این استان برای گردشگران دور از انتظار به نظر می‌رسد؛ اما حقیقت این است که با تکیه بر توانایی‌های این خطه می‌توان در هر فصلی میزبان گردشگران بود.

در این گزارش بیش‌تر به معرفی دو پیست اسکی سهند و پیام می‌پردازیم. پیست اسکی سهند، در جنوب‌شرقی شهر تبریز و در دامنه‌های کوه سهند واقع شده است.

پیست اسکی سهند از امکاناتی همچون تله اسکی، مدرسه اسکی به‌منظور آموزش و فراگیری خردسالان و بزرگسالان، یک‌دستگاه خودرو برف کوب، اقامتگاه و دیگر تأسیسات رفاهی و امکانات پذیرایی نیز برخوردار است. دامنه‌های سهند در زمستان به دلیل وجود اراضی کوهستانی و دامنه‌های برف‌گیر مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی بوده و در تابستان نیز به‌لحاظ آب و هوای مطبوع و خنک منطقه و همچنین امکان طبیعت‌گردی و استراحت در روستاهای زیبای همجوار با رودخانه‌های پر آب و خروشان، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند

پیست اسکی پیام را رقیب و رفیق پیست اسکی سهند می‌توان دانست. منطقه «پیام» یکی‌ از زیبا‌ترین و مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم آذربایجان‌شرقی است که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است و در طول فصل سرما کم‌تر خانواده‌ای‌ در تبریز و دیگر شهرهای‌ آذربایجان‌شرقی و استان‌های همجوار را می‌توان یافت که برای‌ انجام ورزش‌های زمستانی‌ و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرفته باشد.

زمستان‌های سرد و برف گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند. پیام، منطقه‌ای‌ روستایی‌ را شامل می‌شود که در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه می‌شو واقع شده و از مرتفع‌‌ترین گردنه‌های حد فاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان‌غربی‌ است که تنها با مرکز استان ۵۶ کیلومتر فاصله دارد و نام محلی پیام (یام) می‌باشد که هم اکنون نیز همین نام در گفت‌وگوهای‌ محاوره‌ای‌ مردمان آذربایجان بر زبان‌ها جاری‌ است.

زمستان‌های سرد و برف گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند.

پیست اسکی پیام که در ارتفاعات این منطقه واقع شده است در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از خانواده‌های آذری است. البته تابستان‌های پیام نیز به دلیل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آب‌های‌ روان و چمنزارهای چشم‌نواز همه‌روزه علاقه‌مندان طبیعت و گردشگری‌ را به خود جلب می‌کند.

البته گردشگری زمستانی در آذربایجان‌شرقی تنها به دو پیست اسکی محدود نمی‌شود، روستاهای زیادی اطراف تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی وجود دارند که طبیعت بکرشان زمانی که به برف و سرما آمیخته می‌شوند و درختانشان بی‌وزنی را در قالب بی‌برگی تجربه می‌کنند، صحنه‌های زیبایی به‌وجود می‌آورند.

 

البته وقتی حرف از طبیعت می‌شود، نمی‌توان «شمال کوچک» آذربایجان‌شرقی را نادیده گرفت که جنگل‌های ارسباران نام دارد. این جنگل‌ها جزو بهترین مناطق سبز ایران به شمار می‌آیند و همان‌طور که بهار و تابستانشان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، دارای زمستان‌های بسیار زیبا و دیدنی نیز هستند.