مدیرعامل شرکت بورس کالا ضمن اشاره به توافقهای انجام شده با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف در بورس کالا معتقد است که با عرضه این اوراق بازار سیاه به وجود نخواهد آمد. حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالا، در گفتوگو با ایسنا، درباره جزییات عرضه اوراق خرید خودرو در […]
مدیرعامل شرکت بورس کالا ضمن اشاره به توافقهای انجام شده با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف در بورس کالا معتقد است که با عرضه این اوراق بازار سیاه به وجود نخواهد آمد.
حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالا، در گفتوگو با ایسنا، درباره جزییات عرضه اوراق خرید خودرو در بورس کالا توضیح داد: قرار است بهزودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکتهای خودروساز فروخته شود، سازوکار فروش به این شکل است که متقاضیان میتوانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولاً میتوانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند، دوم اینکه اگر پیشبینی میکنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تأمین مالی برای فعالیتهایش است، گفت: مردم ما به خودرو علاقه دارند ولی بعضاً دلشان نمیخواهد سهام شرکتهای خودروسازی را خریداری کنند، چون وقتی سهام خودروسازی خریداری میشود در واقع در هزینههای شرکت شریک خواهند شد.
سلطانینژاد با اشاره به اینکه در اوراق سلف خودرو به صورت واحد در نظر گرفته میشود عنوان کرد: مثلاً یک واحد اوراق سلف یک میلیون تومان به فروش میرسد. در حالت عادی اگر بخواهیم پراید بخریم باید ۲۰ میلیون تومان پول بدهیم ولی اگر اندازه ۲۰ میلیون از این اوراق داشته باشیم میتوانیم یا پراید تحویل گرفته یا اینکه پولمان را به علاوه سود دوره مشارکت گرفته و از این معامله خارج شویم که نرخ آن با توجه به نظر هیأت پذیرش تعیین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بورس کالا متذکر شد: اگر نرخهای بانکی پایین آمده باشد این نرخ هم به همان نسبت پایین خواهد آمد ولی در سالهای قبل نرخهای ما ۲۱ تا ۲۳ درصد بوده که تقریباً متناسب با نرخ بانکهاست البته میتوانم بگوییم از نرخ بانکها کمتر بوده چون فرمولی که نرخ سود بانکی حساب میشود مرکب است و سود به صورت دورهای و روزشمار حساب میشود در حالی که در بورس اینطور نبود.
وی اوراق گواهی مشارکت در خط تولید را گزینه دیگر برای مشارکت در این طرح دانست و گفت: تفاوت اوراق گواهی با سلف این است که شخص در خط تولید خودرو مشارکت میکند یعنی به جای اینکه کالا مبنا قرار گیرد تولید آن کالا مبناست، این گزینه برای دلالهایی که خودرو خرید و فروش میکنند مناسب است آنها میتوانند به جای خرید و فروش خودرو، اوراق خودرو را خرید و فروش کنند. در حالت عادی وقتی خودرو پیش خرید میشود پروسه بسیار طولانیای پشت سر گذاشته شده و افراد در نوبت میمانند و در صورت منصرف شدن هزینههایی مثل سود انصراف نیز حساب خواهد شد که این مراحل طولانی است ولی وقتی کسی اوراق خودرو را داشته باشد همیشه یک خریدار وجود دارد که این اوراق را از فرد خریداری کند و خیلی راحت میشود در صورت پشیمانی اوراق را واگذار کرد. دقیقاً مثل اینکه سهام را میفروشیم.
مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش که در واگذاری خودرو در بورس کالا احتمال به وجود آمدن بازار سیاه وجود خواهد داشت، گفت: در راستای انتشار اوراق سلف یا مشارکت خودرو برای تأمین مالی از طریق بورس کالا و به وجود نیامدن بازار سیاه باید پراید در بورس کالا پذیرش شود. همچنین باید تعهد دهند که طبق آن تعهد مشخص شود که در روز چند پراید در بورس کالا عرضه خواهد شد.
وی درباره میزان عرضه این محصول در بورس کالا توضیح داد: برنامه تولید و عرضه را قطعاً به هیأت پذیرش و بورس کالا خواهند داد و ما طبق آن تصمیم میگیریم که چطور بازار را مدیریت کنیم و چطور عرضه و تقاضا را با هم هماهنگ کنیم. فعلاً در حوزه قیمتگذاری ما ورود نمیکنیم و بحث ما تأمین مالی است.
سلطانینژاد همچنین درباره تحت تأثیر قرار گرفتن بازار از نوع عرضه در بورس کالا عنوان کرد: اینطور نیست، این بازار نسبت به بازار آزاد کوچک است، ولی اگر بزرگ شود بله. با بازارهای مالی میشود بازارهای نقد را کنترل کرد. ما با همین معاملات سلف میتوانیم کاری کنیم که قیمت خودرو پایین بیاید.
مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش که در این طرح چه خودروهایی قرار است به فروش برسد، گفت: فعلاً پراید ۱۳۱ را در نظر گرفتهایم و این موضوع برای شروع کار است، ولی گواهی سپرده خودرو میتواند برای خودروهای جدید در نظر گرفته شود.
وی درباره عرضه پراید و اینکه این محصول رتبه اول در حوادث جادهای را دارد و در کل دیدگاه خوبی در جامعه نسبت به این خودرو وجود ندارد توضیح داد: به هرحال این کالایی است که خودروساز در تیراژ بالا آن را تولید میکند. کالاهایی که در بورس کالا عرضه میشوند باید چند ویژگی داشته باشند باید عرضه آنها نامحدود باشد اگر عرضه کم باشد بازار دچار مشکل خواهد شد. پراید محصولی است که عرضه آن زیاد است و میتواند یک بازار را به وجود بیاورد، در حالی که اگر ما محصول دیگر را بیاوریم بازاری شکل نمیگیرد که تقاضاکننده زیادی به سمت آن بیاید، ولی اینکه پراید استاندارد دارد یا نه باید بگوییم که ظاهرا این خودرو استاندارد دارد. ما در بورس کالا، کالاهایی را میپذیریم که استاندارد ملی یا استانداردهای بینالمللی داشته باشند در غیراین صورت ما آن محصول را نمیپذیریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.