رشد ۲۲ درصدی واردات طی ۱۰ ماه امسال

رییس کل گمرک اعلام کرد رشد ۲۲ درصدی واردات طی ۱۰ ماه امسال رییس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: از نظر ما دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در رابطه با پرونده اخیر تخلف داشته و به آنها ابلاغ شده است. به گزارش فارس، فرودعسگری رییس کل گمرک ایران در نشستی خبری با اشاره به حجم […]

رییس کل گمرک اعلام کرد

رشد ۲۲ درصدی واردات طی ۱۰ ماه امسال

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: از نظر ما دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در رابطه با پرونده اخیر تخلف داشته و به آنها ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، فرودعسگری رییس کل گمرک ایران در نشستی خبری با اشاره به حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه امسال اظهارداشت: تجارت خارجی در این مدت ۸۰ میلیارد دلار بوده که از آن میزان ۳۷ میلیارد دلار سهم صادرات با رشد ۱٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار حجم واردات با رشد ۲۱٫۹ درصدی همراه بوده است.

وی با بیان این‌که در بخش صادرات سهم پتروشیمی‌‌ها ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده، گفت: میعانات گازی با ۵٫۶ میلیارد دلار و سایر کالا‌ها با رشد ۱۳ درصد و پس از آن گاز طبیعی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر این‌که چین، امارات، عراق، کره و ترکیه طرف‌های عمده کالاهای صادراتی هستند، عنوان‌کرد: رشد صادرات به امارات منفی ۱۸٫۹ درصد، عراق منفی یک و ترکیه ۱۱٫۳ درصد بوده است.

رییس کل گمرک عمده‌‌ترین کالاهای وارداتی را قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، کنجاله سویا، برنج و لوبیای سویا دانست و افزود: طرف‌های عمده بازار چین، امارات، کره‌جنوبی، ترکیه و آلمان هستند که واردات از هر یک از این کشور‌ها افزایش داشته است.

عسگری در مورد واردات تلفن همراه گفت: دو میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که رشد ۹۸ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و ارزش آن ۳۴۲ میلیون دلار بوده است.

به گفته رییس کل گمرک، ۴۵ قانون در بخش تجارت خارجی داریم و ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک، ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی، ۳۳ عوارض وصول می‌کنیم که تجمیع آن را به دولت پیشنهاد دادیم و با نمایندگان مجلس نیز مباحثی مطرح شد.

وی افزود: طبق اول تعرفه‌ای از ۵ درصد به ۶ درصد می‌خواهیم افزایش پیدا کند که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

وی افزود: بزرگ‌ترین دستاورد سامانه جامع گمرکی پنجره واحد است که سازمان‌های متولی و در یک پنجره جمع کرده است.

 

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال فارس در مورد پرونده تخلف شرکت لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ که قاعده ۲ الف را رعایت نکرده بودند، نظر گمرک در این‌باره چیست؟ گفت: یکی از مسایل مربوط به گمرک به حسابرسی پس از ترخیص باز می‌گردد و اولین دستگاهی که کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را شروع به ساماندهی کرد، گمرک بود. راجع به شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ مبالغ مورد موضوع را محاسبه و به شرکت‌های نامبرده ابلاغ کرده و معتقدیم صلاحیت رسیدگی به پرونده این دو شرکت کمیسیون تجدیدنظر و بدوی و پس از آن دیوان عدالت اداری است و اختلاف‌نظری بین ما و وزارت صمت بود، این وزارتخانه خود را متولی تشخیص طبقه‌بندی کالا می‌داند، از طرفی گمرک عضو این کنوانسیون بوده که در همین رابطه معاونت حقوقی نظر داد، اما نظر قطعی نداده و گمرک نیز باید نظر دهد.

وی تأکیدکرد: در قانون رفع موانع تولید معافیت حقوقی با وزارت صمت است و طبقه‌بندی تعرفه با گمرک است و در دنیا هم همین است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: پرونده این دو شرکت سیاسی نیست و مباحث فنی دارد و معتقدیم تخلف صورت گرفته که باید در کمیته‌ها حل شود.

رییس کل گمرک در مورد مبارزه با قاچاق نیز یادآورشد: با قانون مبارزه با قاچاق به‌جز بحث ارزش‌گذاری ارتباط دیگری نداریم و دستگاه‌های رسیدگی کننده معلوم هستند و کالاهای قاچاق به واحد کاشف می‌رود و در بحث ارزش‌گذاری ورود می‌کنیم باید در رابطه با نفوذ و ارتباط قاچاقچیان با دستگاه‌ها از همان‌‌ها سؤال پرسید.

* تا سال ۹۳ کارت بازرگانی یکبار مصرف نداشتیم

عسگری در مورد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گفت: تا سال ۹۳ چیزی به نام کارت یکبار مصرف وجود نداشت، چون ردیابی نمی‌شد پس از استقرار سامانه گمرک متوجه شدیم که شخصی همزمان در ترخیص در گمرکات انجام می‌دهد و یا چند نوع کالا وارد می‌کند که این موضوع از سوی دفتر بازبینی و معاونت حقوقی و بین‌الملل گزارش شد و مباحث آن در حال پیگیری است.

رییس کل گمرگ با اشاره به پیشنهادات این سازمان برای حل مشکل کارت‌های بازرگانی تصریح کرد: معتقدیم حداقل افراد باید ۳ سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول بیش‌تر از ۵۰۰ هزار دلار نتوانند وارد کنند، همچنین رتبه‌بندی کارت‌‌ها مدنظر است. با سامانه گمرکی اخیراً ۳ مورد تخلف از گمرک نوشهر مازندران داشتیم.

وی خاطرنشان‌کرد: باید در رابطه با کارت‌‌ها مشخص شود چه تاجری در چه رشته‌ای می‌تواند واردات انجام دهد، زیرا گمرک نیز در وصول حقوق دولت زیان می‌کند و اکنون طلب مالیاتی از محل این کارت‌‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: اکنون بازبینی کالا‌ها به لحظه انجام می‌شود و اظهارنامه‌هایی را که احساس کنیم، مورد دارد سریع بررسی می‌شود.

عسگری با اشاره به این‌که تخلفات با روند تغییرات و سیستمی شدن فرایند تجار کم شده است، گفت: علاوه بر آن گروه پایش برای نظارت و کنترل داریم، تخلفات آن چنانی در سال‌جاری وجود نداشته، اما همچنان بحث کم‌اظهاری و اختلاف میان ارزش کالا وجود دارد.

وی در مورد طرح رجیستری موبایل نیز گفت: یکی از دستگاه‌های فعال که وزیر ارتباطات نیز آن را تأیید می‌کند، گمرک است در رابطه با واردات موبایل مسافری معافیت ۸۰ دلاری در گمرک داریم و پس از حقوق ورودی برای رجیستری وزارت ارتباطات ملزم می‌شود مسافرانی که در لحظه نمی‌توانند این کار را انجام دهند یک ماه فرصت دارند IMEI گوشی خود را در سامانه وارد کنند و پس از دریافت حقوق ورودی اطلاعات به وزارت صمت می‌رود.

 

وی افزود: ترخیص گوشی کم‌تر از ۱٫۵ روز انجام می‌شود که تعرفه آن ۱۶ درصد است از شروع راه‌اندازی سامانه ۱۰ هزار گوشی مسافری ثبت شده است.