ایران شاگرد اول علمی دنیا

براساس گزارش نیچرایندکس مشخص شد ایران شاگرد اول علمی دنیا    بر اساس گزارش مؤسسه نیچرایندکس، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با ۲۲درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان بزرگ‌‌‌ترین جهش علمی را در حوزه ‏های علوم و فنی مهندسی داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه استنادی علوم […]

براساس گزارش نیچرایندکس مشخص شد

ایران شاگرد اول علمی دنیا 

 

بر اساس گزارش مؤسسه نیچرایندکس، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با ۲۲درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان بزرگ‌‌‌ترین جهش علمی را در حوزه ‏های علوم و فنی مهندسی داشته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام این خبر گفت: انقلاب اسلامی مبدأ تحولات اجتماعیِ زیادی در ایران شد. پس از گذشت حدود ۳۹سال از انقلاب اسلامی در ایران، مؤسسه‌های معتبر علمی در جهان، رشد این کشور در عرصه‌‏ی علم و فناوری را در ۳۹سال اخیر پرشتاب ارزیابی کردند.

وی افزود: انقلاب اسلامی با برخورداری از هویت دینی، اقدام به تأسیس نظام اجتماعی کرد که علم و علم آموزی از یک‌سو و ‏استقلال‌طلبی و خودباوری از سوی دیگر جزء لاینفک نظام ارزشی آن به شمار می‌آید. فریضه شمردن علم و از سوی دیگر نیاز به علم برای ‏استقلال، زمینه‌های ارزشی، اجتماعی و فرهنگی را برای دستیابی به علم مهیا و فرهنگ علمی را در جامعه ایران نهادینه کرد.

دهقانی اظهار داشت: یکی از اساسی‌‌‌‌ترین مؤلفه‌های سنجش میزان استقلال و قدرت هر کشور، توانایی‌های علمی آن کشور است. ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دو دهه گذشته، روند پرشتابی را در جهت دستیابی به علوم و دانش نوین آغاز کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: در همین خصوص سرمایه‌گذاری‌های جدی بر روی فناوری راهبردی مانند سلول‏‌های بنیادی، انرژی‏های نو، زیست فناوری، فناوری میکروالکترونیک، هوا فضا، فناوری نانو، طب ایرانی، گیاهان دارویی انجام داده که در نهایت به بالندگی ایران در این علوم منتج شده است و امروز نام ایران در بسیاری از علوم راهبردی در کنار کشورهای برتر جهان قرار گرفته است.

وی گفت: براساس گزارش اخیر مؤسسه نیچرایندکس که در ۲۴ژانویه ۲۰۱۸ میلادی انتشار یافته است، جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با ۲۲درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگ‌‌‌ترین جهش علمی را در حوزه‌های علوم و فنی مهندسی انجام داده و مقام نخست را در حوزه‌های علوم و فنی و مهندسی در سطح جهان کسب کرده است.

دهقانی تأکید کرد: به منظور نشان دادن دقیق رشد پرشتاب علمی ایران پس از انقلاب اسلامی، روند تولید علم در قبل و پس از انقلاب به‌طور مختصر بررسی می‌شود. روند تولید علم ایران مستخرج از پایگاه استنادی (Web of Science (WOS نشان می‌دهد که تعداد مدارک ثبت شده از حدود ۵۰۰مدرک در سال ۵۷ به بیش از ۴۷هزار مدرک در سال۹۶ رسیده است.

وی افزود: ایران در سال۵۷ با سهم و مشارکت ۰٫۰۹۵ درصد در تولید علم دنیا در رتبه۴۳ دنیا قرار داشت و در سال۹۶ با میزان مشارکت حدود ۱٫۹درصد در جایگاه۱۶ دنیا قرار گرفته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: بنابراین تولید علم و تعداد مدارک ثبت شده در این مدت بیش از ۹۰ برابر و نیز مشارکت ایران در سطح بین‌المللی در تولید علم در این مدت ۲۰برابر شده است.

وی افزود: به‌طور کلی میزان تولید علم ایران پس از انقلاب اسلامی تا سال ۲۰۱۷، برابر با ۳۷۷هزارو۴۰۸ مدرک بوده است، در صورتی که تولید علم ایران قبل از انقلاب یعنی ما بین سال‌های ۱۹۰۰ میلادی تا سال پیروزی انقلاب فقط ۲۷۱۱ مورد است. به عبارت دیگر، برای کشور ایران از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۳۸۰هزارو۱۱۹ مورد مدرک در پایگاه WOS ثبت شده است که ۹۹٫۲درصد آنها مربوط به پس از انقلاب اسلامی ایران است.

دهقانی افزود: محاسبه نرخ رشد در ۲۰سال اخیر نشان می‌دهد که میزان رشد سالانه برابر با ۲۱٫۵درصد بوده است. به‌طور خاص در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این روند رشد، شتاب بیش‌تری گرفته است. چنانچه در سال ۲۰۱۲، ۳۰۹۳۸مورد مدرک در WOS برای ایران ثبت شده است که این رقم در پایان سال ۲۰۱۶ به ۴۷هزارو۷۸۱ مدرک رسیده است و در طی ۴سال گذشته، ۱۶هزارو۸۴۳ مدرک به تعداد مدارک ایران نسبت به سال ۲۰۱۲ اضافه شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی نیچرایندکس که در ۲۴ژانویه ۲۰۱۸ انتشار یافته است جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته بیش‌ترین رشد را در حوزه ‏های مختلف علوم و فنی و مهندسی داشته و در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگ‌‌‌ترین جهش علمی را در حوزه ‏های علوم و فنی و مهندسی انجام داده است به‌طوری که مقام نخست را در جهان از نظر رشد علمی کسب کرده است.

دهقانی گفت: بر اساس آمار موجود از کل مقالات حوزه علوم و فنی مهندسی در دهه گذشته، میزان رشد متوسط سالانه برابر با ۶ درصد است؛ اما در میان تمامی کشورهای جهان، جمهوری اسلامی ایران با ۲۲درصد رشد بیش‌ترین جهش علمی را در میان کشورهای جهان کسب کرده است. پس از ایران، کشورهای چین و هند با ۱۴درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‏‌اند. کشورهای برزیل، کره‌جنوبی، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و کانادا به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار دارند.

 

نیچر ایندکس یا https: //www.natureindex.com سازمانی است که مقالات پژوهشی معتبر‌‌‌ترین مجلات در سطح جهان را بررسی و گزارش‌های خود را در سطح سازمان‌ها، کشور‌‌‌ها و مناطق منتشر می‌کند. داده‌های این پایگاه به صورت ماهانه ویرایش و به‌روزرسانی شده و به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.