جامعه نگاه خوبی به دوجنسیتی‌ها ندارد

معاون اجتماعی وزیر بهداشت جامعه نگاه خوبی به دوجنسیتی‌ها ندارد معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نشست خبری گفت: متأسفانه جامعه ما نگاه خوبی به دوجنسیتی‌ها ندارد. به گزارش ایلنا، هادی‌ایازی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کمک و حمایت از مبتلایان به اختلال دو جنسیتی گفت: وزارت بهداشت در حال آماده کردن […]

معاون اجتماعی وزیر بهداشت

جامعه نگاه خوبی به دوجنسیتی‌ها ندارد

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نشست خبری گفت: متأسفانه جامعه ما نگاه خوبی به دوجنسیتی‌ها ندارد.

به گزارش ایلنا، هادی‌ایازی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کمک و حمایت از مبتلایان به اختلال دو جنسیتی گفت: وزارت بهداشت در حال آماده کردن گزارشی از وضعیت دوجنسیتی‌‌ها در ایران است. همچنین در این گزارش خدمات درمانی مورد نیاز آنها برای تغییر جنسیت و… را بررسی می‌کنیم. البته در این حوزه یک NGO هم وجود دارد و قرار است با آنها جلساتی برگزار کنیم.

وی افزود: متأسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد، در حالی‌که باید آنها را بیمار تلقی کنیم. از طرفی این افراد تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید خیرین کمک کنند تا بتوانیم به آنها نیز خدمات ارایه دهیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت حدود ۱۵۰۰ خیریه و سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در کشور گفت: مشارکت مردم، مهم‌ترین کلیدواژه‌ای است که در اجتماعی شدن سلامت دنبال می‌شود.

ایازی با بیان این‌که یکی از برنامه‌هایمان در حوزه معاونت اجتماعی راه‌اندازی مجامع سلامت در مقیاس ملی، استانی، شهرستانی و محلی است، گفت: این مجامع دارای ۳ضلع هستند که یک ضلع آنها مردم، ضلع دیگرشان دستگاه‌های مختلف دولتی و ضلع دیگرشان فرهیختگان و انجمن‌های علمی هستند. در این زمینه مجامع سلامت استانی و شهرستانی و ملی راه‌اندازی شده و برنامه جدی ما در سال ۹۷ راه‌اندازی کانون‌های اجتماع‌محور و مجامع سلامت محلی خواهد بود.

ایازی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از خشونت و کودک‌آزاری گفت: اقدامات فرهنگ‌سازانه برای کاهش خشونت و کودک‌آزاری متوجه سایر دستگاه‌های اجرایی است اما اگر کودکی مورد آزار و اذیت قرار گیرد و به بیمارستان منتقل شود یا فردی به دلیل خشونت نیاز به خدمات درمانی داشته باشد ما این خدمات را در بیمارستان‌ها به آنها ارایه می‌کنیم. البته باید توجه کرد که متأسفانه آمار نزاع‌های خیابانی که بخشی از اعمال خشونت‌آمیز هستند جزو بالا‌ترین جرمی است که در کشور اتفاق می‌افتد و این موضوع نگران‌کننده است. متأسفانه بیش‌ترین زنگ‌خورهای- تماس‌ها- ۱۱۰ برای حوادث ترافیکی و نزاع‌های خیابانی است. بنابراین باید در این حوزه فرهنگ‌سازی شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد و موادمخدر گفت: خوشبختانه مراکز جامع سلامت اقدامات آموزشی در این زمینه را برای گروه‌های نوجوان و جوان انجام می‌دهند. از طرفی وزارت بهداشت طبق ماده ۱۵ قانون مراکز ترک اعتیاد را که افراد به صورت اختیاری به آن مراجعه می‌کنند در اختیار دارد و خدمات لازم را ارایه می‌دهد.

ایازی همچنین گفت: از طرفی وزارت بهداشت در زمینه کمک به مادران و نوزادان معتاد اقدامی انجام داده است و اگر نوزاد معتادی از مادر معتاد متولد شود، سم‌زدایی را در نوزاد انجام می‌دهیم. در این حوزه همکاری خوبی میان وزارت بهداشت، بهزیستی و قوه قضاییه وجود دارد. بعد از سم‌زدایی نوزاد هم بنابر تصمیم قوه قضاییه یا به خانواده و یا به بهزیستی تحویل می‌دهیم.

ایازی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ۹۷مورد اقدام به خودکشی در ثلاث باباجانی و سایر مناطق زلزله‌زده گفت: این موضوع را شدیداً تکذیب می‌کنیم. ما تیم‌هایی را برای بررسی این موضوع در منطقه داریم و آنها گزارشی را به ما ارایه کرده‌اند و اعداد و ارقامی که درباره اقدام به خودکشی در این مناطق وجود دارد، شاید کم‌تر از ۱۰درصد این عدد باشد.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش وزارت بهداشت از آمار فوت کارتن‌خواب‌‌ها به دلیل سرمای هوا، گفت: امسال هیچ فوتی بین کارتن‌خواب‌‌ها نداشته‌ایم و فقط یک مورد فوتی وجود داشت که آن هم فرد خودش را از جای بلندی پرتاب کرده بود.