تجدید مناقصه یک پروژه گازی به نتیجه نرسید

معاون وزیر نفت در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد تجدید مناقصه یک پروژه گازی به نتیجه نرسید سمیه مهدوی- «سازمانی جهادی، انقلابی که در راستای محرومیت‌زدایی قدم‌های ارزنده‌ای برداشته است»؛ تعبیر حمیدرضا‌عراقی از شرکت ملی گاز بود که مطلع سخنان خود را در نشست خبری روز گذشته با استناد به این تعابیر و البته با […]

معاون وزیر نفت در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

تجدید مناقصه یک پروژه گازی به نتیجه نرسید

سمیه مهدوی- «سازمانی جهادی، انقلابی که در راستای محرومیت‌زدایی قدم‌های ارزنده‌ای برداشته است»؛ تعبیر حمیدرضا‌عراقی از شرکت ملی گاز بود که مطلع سخنان خود را در نشست خبری روز گذشته با استناد به این تعابیر و البته با دفاع تمام قد از عملکرد شرکت ملی گاز آغاز کرد.

شرکتی که با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار گاه در مظان اتهام کم کاری قرار گرفت و گاه در موضع دفاع از انجام رسالت خود با سکوت و سعه‌صدر به اجرای پروژه‌های گازرسانی به اقصی نقاط کشور مبادرت ورزید. با استناد به سخنان مدیرعامل این شرکت می‌توان گفت علی‌رغم مشکلات موجود، گازرسانی به ۹۲درصد از جمعیت کشور ایران انجام شده که دیگر برای رسیدن به رقم صددرصد باید قدم‌های آخر را برداشت.

نهادی که با کمبود‌ها و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد با سناریوی حذف آبونمان‌ها دچار چالش دیگری شده است. شرکت گاز با جای خالی ۱۰۰۰میلیارد تومانی که قبلاً از محل آبونمان‌های گاز مصرفی (درآمدهای مردمی) اقدام به تکمیل پروژه‌های گازرسانی می‌کرد، حال با موضوع کمبود بودجه دست به گریبان شده است و انتظار دارد تا مجلس برای این امر فکری اساسی کند و راه‌حلی کارگشا پیش پایش بگذارد.

کارنامه کاری شرکت ملی گاز با دربرداشتن پروژه‌های متعدد از جمله تکمیل خط لوله کیاسر- نکا که یکی از سخت‌‌ترین طرح‌های پیشِ روی متولیان این امر بود که با موفقیت به بار نشست.

معاون وزیر نفت، درباره خط لوله ششم سراسری انتقال گاز توضیح داد: این خط لوله انتقال گاز که بیش از ۱۰۰۰کیلومتر طول دارد بسیار پرزحمت و با پیچیدگی‌های فراوان بوده و راه‌اندازی آن بسیار دشوار بود، زیرا از مناطق کوهستانی و رودخانه کارون عبور می‌کرد، با این حال مسایل پیمانی و تهیه کالا برای این پروژه را به خوبی انجام دادیم و بخش زیادی از کار، حدود ۹۰ درصد را به بهره‌برداری رساندیم.

اما فارغ از دستاوردهای صنعت گاز که با رونمایی از ۱۲هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی که بخشی از آن در گذشته و بخش دیگری از آن در دهه فجر صورت گرفته است باید به دست‌اندازهای گازی نیز اشاره کرد. یکی دیگر از مشکلات این صنعت به برگزاری مناقصات باز می‌گردد؛ یک مناقصه مینی «ال‌.ان‌.جی» در مازندران بود که دوبار به مناقصه رفته و به سرانجام نرسیده است. وی در پاسخ به خبرنگار مناقصه‌مزایده در این خصوص گفت: در استان مازندران باید از طریق ال.ان.جی گازرسانی شود. دو شهر در این منطقه وجود دارد که از طریق تانکرهای «سی.ان.جی» گازرسانی می‌شوند ولی این دو شهر تعدادی روستا در زیرمجموعه خود دارد که دیگر نمی‌توان آنها را با تانکر«سی.ان.جی» انتقال داد و باید از طریق ال.ان.جی اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان این‌که به دلیل پیچیدگی مینی LNG در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم، اظهارکرد: در این زمینه اقدامات خوبی درحال انجام است. توسط انستیتو گاز دانشگاه تهران قرارداد همکاری با یک شرکت کره‌ای امضا شده است که از تکنولوژی مشترک استفاده شود و اگر به نتیجه برسد نوآوری می‌شود که لایسنس آن مربوط به ایران و کره است.

عراقی ادامه‌داد: پروژه دیگر در مسیر تهران – مازندران و در هراز است که مبتنی بر LNG و LCLNG است و مناقصه‌ای هم در مازندران در حال پیگیری است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که روزانه میزان ۸۰۰میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۹۲درصد کل جمعیت کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند. در روزهای اخیر دمای بیش از ۲۰استان زیر صفر بود و گازرسانی بدون نگرانی صورت گرفت.

دخل ۱۷هزار میلیارد تومانی و خرج ۴۵۰۰میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به مباحثی که از سوی دیوان محاسبات مبنی بر این‌که شرکت ملی گاز ۱۱ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نکرده است، توضیح‌داد: درآمد شرکت ملی گاز ایران حدود ۱۷هزار میلیارد تومان است که ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن برای هدفمندی یارانه‌ها و بقیه سود سهام و مالیات و… است که حدود ۴۵۰۰میلیارد تومان باقی می‌ماند که هزینه‌های جاری این شرکت است.

عراقی با تأکید بر این‌که بحث دیوان محاسبات بحث حسابداری است، توضیح‌داد: دیوان محاسبات اعلام کرد باید چرخه‌ای صورت می‌گرفته که نگرفته است. شرکت گاز هم درخواست داد توضیحات لازم داده شود تا بتواند جواب دهد. زیرا اعلام کردند مبلغی به خزانه واریز شده اما برگشت داده شده است ما مدارکی داریم، مبنی بر این‌که این موضوع انجام شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حذف شدن آبونمان از قبوض گاز مشترکان توضیح‌داد: حذف شدن ردیف آبونمان در قبوض گاز مشترکان، هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز را کاهش داد، این موضوع لازم‌القبول نیست اما لازم‌الاجراست.

عراقی ادامه‌داد: با حذف آبونمان چگونه می‌توانیم به اجرای طرح‌ها بپردازیم، زمانی که منابع حذف شوند خدمات‌دهی مطلوب بی‌کیفیت می‌شود.

وی گفت: شرکت ملی گاز در بحث نوآوری باید به سراغ شبکه و کنترل‌های هوشمند برود، اما بدون منابع مالی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

آغاز صادرات گاز به عراق از طریق بصره در سال ۹۷

عراقی در مورد صادرات گاز به عراق از طریق بصره نیز توضیح‌داد: ایران آمادگی صادرات گاز از طریق بصره را دارد اما عراق آماده نیست. البته در جلسه‌ای که دیروز برگزار شد، قول دادند ۲۰ اسفندماه کار آنها تمام است و احتمالاً صادرات گاز به عراق از طریق بصره و اوایل سال آینده صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد دریافت پول از عراق هم گفت: دریافت پول به خوبی انجام می‌شود اما نمی‌توانم اعلام کنم از چه طریقی صورت می‌گیرد زیرا راه آن را می‌بندند.

 وی ادامه‌داد: ممکن است کسانی باشند که بخواهند ارتباطات ما را خراب کنند. کسانی ما را تحریم کرده‌اند و نمی‌خواهند پول وارد کشور شود. یک بار پولی را برای ترکمنستان فرستادیم، اسم بانک اعلام شد و از فردای آن روز کار به مشکل خورد.

ایران آماده مذاکره با ترکمنستان است

 

عراقی با اشاره به این‌که ترکمنستان سال گذشته صادرات گاز به ایران را قطع کرد، گفت: ما درخواست کردیم قیمت گاز را پایین بیاورند. یک زمانی به گاز آنها نیاز داشتیم که اگر نمی‌گرفتیم گاز شمال کشور قطع می‌شد. ما به ترکمنستان اعلام کردیم بگویند چقدر بدهی و طلب داریم. اگر آنها بخواهند مذاکره می‌کنیم و اگر بخواهند به داوری بین‌المللی می‌رویم.