احیای معادن کوچک و متوسط با مشارکت دولت و بخش خصوصی

با امضای دو تفاهمنامه صورت گرفت احیای معادن کوچک و متوسط با مشارکت دولت و بخش خصوصی ایمیدرو، خانه معدن، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی میدکو و گل‌گهر به منظور احیای حدود ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط دو یادداشت تفاهم امضا کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه […]

با امضای دو تفاهمنامه صورت گرفت

احیای معادن کوچک و متوسط با مشارکت دولت و بخش خصوصی

ایمیدرو، خانه معدن، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی میدکو و گل‌گهر به منظور احیای حدود ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط دو یادداشت تفاهم امضا کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن ایران، این دو تفاهمنامه با هدف احیای معادن متروکه و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ۴۲۵هزار نفر به امضا می‌رسد.

طبق اعلام مسؤولان ذی‌ربط یکی از تفاهمنامه‌ها بین خانه معدن، ایمیدرو، میدکو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا خواهد رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیرآهنی است.

همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گل‌گهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را منعقد خواهند کرد که شرکت گل‌گهر نیز با هدف تأمین مواداولیه فولادی خود به این طرح ورود خواهد کرد.

فعالسازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره‌وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با لحاظ کردن استانداردهای کنترل کیفی با هدف تأمین منابع مالی پایدار معادن، ارتقای سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیمه‌فعال با تأمین بازار مطمئن محصول از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.

براساس آخرین آمار اخذ شده از ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن کشور که دارای مجوز بهره‌برداری است بالغ بر ۹۹۵۰مورد است.

از این تعداد در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰۰مورد جزو معادن غیرفعال در تمامی گروه‌ها بوده و مشتمل بر ۹درصد معادن فلزی، ۲۱درصد معادن سنگ تزیینی، ۵۱درصد معادن مصالح ساختمانی و ۱۵درصد سایر معادن از جمله نسوز‌ها و… بوده که به دلایل یاد شده در فوق غیرفعال است.

ایمیدرو در راستای وظایف ذاتی و تخصصی خود در جهت تأمین مواداولیه صنایع معدنی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مستعد معدنی که عموماً مناطق محروم و دور افتاده کشور قرار دارد؛ علاوه بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود خود و تعریف محدوه‌های اکتشافی جدید در نظر دارد معادن شامل این طرح را با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال کند.

براساس این گزارش، احیای ۵۰۰معدن متروکه کوچک و متوسط موضوعی بود که از ابتدای امسال مطرح شد و بخش خصوصی آن را امکان‌سنجی کرد و مسؤولیت آن را با همراهی بخش‌های دیگر برعهده گرفت.

 محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران خردادماه امسال در این باره گفته بود برخی از اعضای خانه معدن ایران که متشکل از چند شرکت بخش خصوصی هستند، طرحی را آماده کرده‌اند که براساس آن ۵۰۰معدن غیرفعال یا متروکه در نقاط مختلف کشور انتخاب شده و با فعالسازی هر کدام از این معادن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زمینه اشتغال ۵۰نفر و در مجموع ۲۵هزار نفر ایجاد خواهد شد.

 

 با این حال به نظر می‌رسد روند اشتغال‌زایی در بخش معدن ایران صعودی است و با ورود سرمایه‌های جدید در چرخه متوقف شده معادن متروکه، علاوه بر به‌کارگرفتن نیروی انسانی بسیار چرخه زنجیره ارزش افزوده موادمعدنی به تکامل بیش‌تری خواهد رسید و موادمعدنی ایران در بازار جهانی حرف بیش‌تری برای گفتن خواهد داشت، چراکه ذخایر ر‌ها شده به مجموع ذخایر معدنی اکنون کشور افزوده خواهد شد.