جمهوری اسلامی شرط‌پذیر نیست

پاسخ قاسمی به شروط مکرون برای سفر به تهران جمهوری اسلامی شرط‌پذیر نیست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده که رییس‌جمهور فرانسه برای سفر به ایران شرط‌هایی را گذاشته‌اند از جمله اینکه با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد و […]

پاسخ قاسمی به شروط مکرون برای سفر به تهران

جمهوری اسلامی شرط‌پذیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده که رییس‌جمهور فرانسه برای سفر به ایران شرط‌هایی را گذاشته‌اند از جمله اینکه با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد و یا این‌که ایران با آمریکا ارتباط برقرار کند و همچنین تهران دخالت‌هایش را در امور منطقه متوقف کند و آیا شما چنین موضوعی را تأیید می‌کنید؟ گفت: معلوم است که چنین موضوعی را تأیید نمی‌کنم.

قاسمی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در طول این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در سفارتمان در پاریس و همچنین وزارت خارجه چیزی در مورد آن‌چه که شما مطرح کردید نشنیده‌ایم و اگر در کوچه و بازار نیز گشتی بزنید چنین چیزی را نمی‌شنوید و سخنان مطرح شده در این زمینه درست نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر این‌که «هنوز زمان دقیق برای سفر مکرون رییس‌جمهور فرانسه به ایران مشخص نشده است»، ادامه داد: قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، دو کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رؤسای دولت‌هایی که به ایران می‌آیند براساس یک امر پذیرفته شده با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و این در پروتکل است و این‌که عده‌ای آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده‌اند، اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی شرط‌پذیر نیست و فرانسه نیز علی‌رغم تمام همکاری‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، در شرایطی نیست که بخواهد شروطی را برای ایران تعیین کند و چنین چیزی در چارچوب سیاست‌های خارجی ایران نمی‌گنجد.

قاسمی تأکید کرد: اگر مکرون برای سفر به ایران شروطی دارند یا تعیین کرده‌اند این موضوعی نادرست و غلط است و همان‌طور که گفتم چنین موضوعی در چارچوب سیاست‌ خارجی ایران نمی‌گنجد.

وی درمورد سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به مسکو و گفت‌وگوهای وی با پوتین درمورد ایران و این‌که آیا مسکو ایران را در جریان این گفت‌وگو‌‌ها قرارداده است، تصریح کرد: نوع روابط ما با روسیه ایجاب می‌کند که از کانال‌های مختلف با یکدیگر در تماس باشیم و رایزنی‌های لازم را داشته باشیم. در این چارچوب در جریان تحولات منطقه و جهانی قرار داریم و رایزنی‌های لازم را با یکدیگر داشته و خواهیم داشت.

وی اقدام آمریکا در جهت توسعه تسلیحات هسته‌ای‌اش را امری مضموم دانست و گفت: این اقدام می‌تواند ثبات در جامعه بین‌المللی را با مشکل روبرو کرده و به آن خدشه وارد کند و لازم است که جامعه جهانی نسبت به این سیاست‌ها و رفتار‌‌ها عکس‌العمل‌های مناسبی را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که دادگاهی در آمریکا احمدشیخ‌زاده یکی از اعضای سابق نمایندگی ایران در آمریکا را به جرم مسایل مالیاتی به ۳ ماه زندان محکوم کرده است نیز توضیح داد: در ادامه سیاست‌های قبلی آمریکا علیه ایران، ما در طی این سال‌ها شاهد یک نوع اعمال فشار از سوی این کشور بر روی اتباع ایرانی در آمریکا و برخی دیگر از کشور‌‌ها بوده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در مورد اظهارات اخیر دستیار ویژه رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران مبنی بر این‌که ایران میلیارد‌‌ها دلار صرف حمایت از گروه‌هایی چون حزب‌ا… کرده و باید از این اقدامات دست برداشته و این پول‌‌‌ها را صرف داخل ایران کند، گفت: من در مورد این‌گونه اظهارنظر‌‌ها و دخالت‌های مقامات آمریکایی در امور ایران چندین بار توضیح دادم. این نوع اظهارات و مطالب دخالت در مسایل داخلی ایران است. این اتهامات واهی و غلط است و آمریکا حق ندارد به این‌گونه مسایل ورود پیدا کند.

وی این‌گونه مطالب مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را از اساس بی‌ربط و قابل تکذیب دانست و تأکید کرد: نباید به شعارهای ضد ایرانی دولت ترامپ چندان توجه کرد.

قاسمی در ادامه صحبت‌های خود درمورد تلاش برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این موضوع روشن و بدیهی است که چنین اقداماتی یک خیانت در حق جهان اسلام است و در درازمدت جهان اسلام و ملت‌های اسلامی در برابر این اقدامات نسنجیده رژیم سعودی عکس‌العمل لازم را خواهند داشت. سعودی‌‌‌ها با انجام این‌گونه رفتار‌‌ها نمی‌توانند وضعیت نابسامان درونی خود را تغییر دهند.

وی گفت: این‌گونه رفتار‌‌ها و مواضع می‌تواند بسیاری از بنیان‌های دولت‌سعودی را تضعیف کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که رییس امنیت ملی افغانستان به تازگی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی اعلام کرده که ایران و روسیه به خاطر این‌که طالبان علیه داعش می‌جنگد، کمک‌هایی را به این گروه ارایه می‌کند ولی این کمک‌‌‌ها به اندازه‌ای نیست که در تبلیغات مطرح می‌شود و نظر شما درمورد این‌گونه سخنان که ایران به طالبان کمک می‌کند، چیست، گفت: در ابتدا امیدوار هستیم که دولت دوست و برادر ما افغانستان بتواند در کنار سایر احزاب و گروه‌های موجود در این کشور تلاش‌های بیش‌تری را در جهت تثبیت ثبات و بازگرداندن امنیت در این منطقه انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سؤالی درمورد اظهارات مداخله‌جویانه مقامات وزارت خارجه آمریکا در امور داخلی ایران از جمله واکنش سخنگوی این وزارتخانه در ارتباط با بازداشت تعدادی از زنان ایرانی که حجاب از سر خود برداشته بودند، اظهار کرد: آمریکایی‌‌‌ها بار اولشان نیست که این‌گونه اظهارات خصمانه را مطرح می‌کنند، آنها از هر فرصتی برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند و قطعا این نوع مداخلات محکوم و غیرقابل پذیرش است.

وی همچنین در مورد آخرین تحولات شمال سوریه و حمله ترکیه به عفرین و نقش ایران برای توقف این حملات، گفت: این‌که گفته شود ایران از تحولات این منطقه کنار گذاشته شده درست نیست. ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه همکاری‌های خود را داشته و ادامه می‌دهند.

وی همچنین به مواضع ایران در مورد حمله ترکیه به عفرین اشاره کرد و گفت: ما پیش از این نیز گفته‌ایم که باید این اقدامات متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

قاسمی با بیان این‌که «ادامه این روند ممکن است به بازگشت تروریست‌‌‌ها در این منطقه کمک کند»، ادامه داد: ما تأکید داریم که ترکیه باید مسایل خود در این زمینه را در چارچوب نشست‌های آستانه و با توجه به نقطه نظرات دولت دمشق پیگیری کند.