وزیر راه و شهرسازی با نوسازی ناوگان حملونقل جادهای وعده داد کاهش روزانه ۱۳میلیون لیتر سوخت وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حملونقل عمومی و صرفهجویی روزانه ۱۳میلیون لیتر سوخت از مهمترین شاخصهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای است. به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در همایش طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای، […]
وزیر راه و شهرسازی با نوسازی ناوگان حملونقل جادهای وعده داد
کاهش روزانه ۱۳میلیون لیتر سوخت
وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حملونقل عمومی و صرفهجویی روزانه ۱۳میلیون لیتر سوخت از مهمترین شاخصهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای است.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در همایش طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای، درون شهری و اشتغالزایی افزود: افزایش توان رقابتی بینالمللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان از مهمترین دلایل ضرورت نوسازی ناوگان است.
وی گفت: براساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شده از ۷۷درصد منابع آلودهکننده هوای تهران ۲۵درصد به کامیونهای درون شهری و ۳۰درصد به اتوبوسهای شرکت واحد اختصاص دارد، بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیینکنندهای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
آخوندی گفت: سهم حملونقل عمومی در مسافرتهای درون شهری براساس اعلام شهرداری تهران ۴۵درصد است این نسبت برای حملونقل حومهای کمتر از ۵درصد است.
وی بیان کرد: فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از ۵۵۰هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی و هم آثار آلودهکننده و هم کندی سرعت ترافیک را به همراه دارد.
به گفته وی، توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حملونقل عمومی میتواند نقش بسیار مهمی در همه این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد، به خصوص این که اگر با نوسازی و توسعه حملونقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: صرفهجویی در مصرف انرژی موضوع سومی است که بسیار با اهمیت است، زیرا براساس محاسبه صورت گرفته اجرای این طرح بستگی به میزان تحقق آن میتواند تا روزانه ۱۳میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی مؤثر باشد.
آخوندی گفت: با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حملونقل بینالمللی و امکان ترانزیت در تمام شقوق حملونقل در دستور کار جهانی قرار دارد، به ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است.
وی ادامه داد: در این موقعیت داشتن ناوگانی مدرن و قدرتمند، بنگاههای بزرگ مقیاس به همراه توسعه سیستم لجستیک بینالمللی که امکان ارایه خدمت در استانداردهای بینالمللی و قدرت رقابتی جهانی باشند، بسیار با اهمیت است و یکی از ارکان این کار، نوسازی ناوگان و متناسبسازی آن با حملونقل کانتینری و یخچالدار برای کالاهای فسادپذیر است که امید داریم در این فرایند تحقق یابد.
وی بیان کرد: رانندگان از سختکوشترین اقشار کارگری ایران هستند، کار آنان دشوار و همراه با دوری از خانواده است. بیگمان آنان حق دارند که به وسیله نقلیهای ایمن، راحت و با امکانات کافی دسترسی داشته باشند، کامیونها و وسایط نقلیه فرسوده موجب انواع مشقت برای آنان است، از قبیل کمردرد، آرتوروز و سایر ناراحتیها در سرما و گرمای شدید؛ نوسازی ناوگان از این منظر نیز با اهمیت است.
وی یادآور شد: خوشبختانه در دولت یازدهم با هماهنگی وزارت نفت و در راستای اجرای بند «ق» و بعدها ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و با تصویب شورای اقتصاد، سنگ بنای نوسازی ناوگان گذاشته شد و طی آن برای نوسازی بیش از ۱۸هزار کامیون با کارخانههای تولیدکننده کامیون با استانداردهای اروپایی قرارداد منعقد شده است.
آخوندی ادامه داد: تاکنون بیش از یکهزارو۶۵۰ دستگاه آن تحویل شده و به تدریج در حال سرعت گرفتن است و اجرای این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرایی شده و در حال اجراست میتواند موجب افزایش کارایی در حوزه حملونقل کشور شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در آغاز اجرای طرح پیمایش مصرف روزانه گازوئیل در حوزه حملونقل بین ۵۲ تا ۵۴ میلیون لیتر بود در حالی که با اجرای آن در حال حاضر به ۴۴ تا۴۶میلیون لیتر کاهش یافته است و مفهوم آن کاهش ۸ میلیون لیتر در روز است.
وی افزود: میزان پیمایش کامیونهای جدید بیش از ۱۰۰هزار کیلومتر در سال بوده حال آنکه متوسط پیمایش کامیونهای قبلی کمتر از ۶۰۰ هزار کیلومتر در سال است، به یقین با اجرای این طرح چنانچه هم چنان ارتباط آن با طرح پیمایش حفظ شود این کارایی افزایش خواهد یافت.
دولت نوسازی ۶۵هزار کامیون فرسوده را در دستور کار خود قرارداده است و تاکنون وزارت راهوشهرسازی و سازمان راهداری با چند کارخانه تولید کننده کامیون قرارداد بسته تا به تدریج این کامیونها نوسازی شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.