مناقصه ای برای دو برابر شدن ظرفیت واگن های مترو

شهردار تهرانمطرح کرد  کرد مناقصه ای برای دو برابر شدن ظرفیت واگن های مترو شهردار تهران گفت: با اعلام برنده مناقصه ساخت ۶۳۰ واگن مترو در پایتخت، ظرفیت مترو به دو برابر افزایش خواهد یافت. به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی طی سخنانی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) بین وزارت نفت و […]

شهردار تهرانمطرح کرد  کرد

مناقصه ای برای دو برابر شدن ظرفیت واگن های مترو

شهردار تهران گفت: با اعلام برنده مناقصه ساخت ۶۳۰ واگن مترو در پایتخت، ظرفیت مترو به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی طی سخنانی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران، شهردار تهران، سقف توافق با وزارت نفت را یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار دلار عنوان و تصریح کرد: هم اکنون در مراحل نهایی تصمیم برای مناقصه‌ای هستیم که براساس آن قرار است ۶۳۰واگن قطار مترو خریداری شود. در حال حاضر برنده مناقصه و شریک خارجی مشخص شده و گفته شده است که هفته آینده قیمت نهایی تعیین خواهد شد.

وی افزود: بنا بود این تصمیم حداکثر تا اواخر آذر ماه از طریق سازمان گسترش وزارت کشور و شهرداری نتیجه‌گیری شود، اما به دلایل مختلف به تأخیر افتاد. با این وجود امیدواریم تا آخر بهمن ماه در آن زمینه هم نتیجه‌گیری شود.

نجفی تأکید کرد: درصورت تحقق هزار واگنی که درباره آن صحبت می‌کنیم و ۶۳۰واگنی که به این ترتیب کار ساخت و واگذاری آنها آغاز خواهد شد، ظرفیت مترو در تهران بیش از دو برابر می‌شود.

وی با بیان این‌که از نظر ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران وضعیت مناسبی نداریم، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای محاسبه زیست پذیری یک شهر در نظر گرفته می‌شود حمل‌ونقل عمومی است.

شهردار تهران ضمن تبریک فرا رسیدن فجر پیروزی انقلاب، از تصمیم گرفته شده مبتنی بر اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و امضای این تفاهمنامه تشکر کرد.

نجفی ضمن ابراز امیدواری درباره این‌که این تفاهمنامه هرچه زودتر به قرارداد نهایی منجر شود، گفت: محاسبات و بررسی‌های کارشناسی انجام شده است و فکر نمی‌کنم مدت زمان زیادی برای این کار لازم باشد. اولین گام نیز آن است که با استفاده از ابزار ماده ۱۲ قانون درباره شهرداری‌های کشور گامی برداشته شود.

نجفی تأکید کرد: امیدوار هستم این تفاهمنامه مدلی برای بعضی از کلان‌شهرهای دیگر کشور که از خط مترو در آنها استفاده می‌شود، باشد.

وی با بیان این‌که از نظر ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران وضعیت خیلی مناسبی نداریم، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای محاسبه زیست‌پذیری یک شهر در نظر گرفته می‌شود موضوع حمل‌ونقل عمومی است بنابراین هرچه حمل‌ونقل عمومی سهم بیش‌تری داشته و کیفیت ارایه خدمات در حمل‌ونقل عمومی بالاتر باشد، آن شهر زیست‌پذیرتر تلقی می‌شود.

شهردار تهران با بیان این‌که حدود ۹درصد از حمل‌ونقل مربوط به مترو و حدود ۱۱درصد توسط اتوبوس‌‌ها صورت می‌گیرد، تأکید کرد: در مجموع ۲۰درصد از سفرهای تهران توسط حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد که با احتساب تاکسیرانی این سهم زیر ۵۰درصد است.

نجفی خاطرنشان کرد: مسأله ترافیک، آلودگی هوا و حتی مسایل اجتماعی به مسایل مرتبط با حمل‌ونقل و جابه‌جایی‌‌ها در شهر بر می‌گردد؛ چرا که وقتی سفر طولانی می‌شود به تبع آن مسایل اجتماعی، عصبی و روانی شهر را آزار می‌دهد و این آزار به روح و روان شهر تسری پیدا می‌کند.

به گفته نجفی، براساس محاسبات صورت گرفته به ازای هر سفر با مترو حدود ۰٫۶لیتر صرفه‌جویی در بنزین صورت می‌گیرد که این رقم برابر ۹٫۸سنت صرفه‌جویی خواهد بود.

وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در مترو از تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در سال آینده خبر داد و گفت: در صورتی که سهم دولت در قبول ۵۰درصد ساخت مترو قطعی شود، می‌توانیم یک خط جدید مترو را هم شروع کنیم؛ در این صورت می‌توانیم ظرفیت مترو تهران را طی ۴ الی ۵ سال آینده از دو میلیون سفر فعلی به ۶ تا ۷ میلیون سفر برسانیم که در همه شئون اداره شهر تهران مؤثر خواهد بود.

نجفی تأکید کرد: امیدواریم درباره برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی تهران با کمک وزیر نفت و سایر فعالیت‌ها، یک تحول اساسی انجام شود تا آسایش برای شهروندان تهرانی فراهم شود.

شهردار تهران ابراز کرد: تهران به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و روشن است هر تحولی به سمت بهبود و هر ارتقایی در کیفیت خدمات، بر کل چهره کشور و همینطور در برداشت عمومی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جهان مؤثر خواهد بود.

 

نجفی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره نتیجه مناقصه بین‌المللی ساخت ۶۳۰ واگن مترو، ابراز کرد: همزمان با اعلام نتیجه نهایی مناقصه اسم کشور خارجی و شرکت داخلی برنده اعلام می‌شود.