دولت از تضعیف پول ملی نفعی نمی برد

سخنگوی دولت در قالب ۱۲ برنامه و در بودجه سال آینده تشریح کرد دولت از تضعیف پول ملی نفعی نمی برد رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت دوازدهم در پوشش بودجه سال ۱۳۹۷ و در بستر ۱۲ برنامه مهم اشتغال‌زایی در عرصه‌های مختلف و با سرمایه‌گذاری ۷۳۴۰۰ میلیارد تومان برای پاسخگویی به مطالبات ضروری […]

سخنگوی دولت در قالب ۱۲ برنامه و در بودجه سال آینده تشریح کرد

دولت از تضعیف پول ملی نفعی نمی برد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت دوازدهم در پوشش بودجه سال ۱۳۹۷ و در بستر ۱۲ برنامه مهم اشتغال‌زایی در عرصه‌های مختلف و با سرمایه‌گذاری ۷۳۴۰۰ میلیارد تومان برای پاسخگویی به مطالبات ضروری مردم دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مناقصه‌مزایده محمدباقرنوبخت در نشست خبری روز گذشته که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها در رابطه با مسکن و بافت‌های فرسوده است که ۳۰۰هزار فرصت شغلی شامل ۲۶۰هزار فرصت شغلی در بافت‌های فرسوده و ۴۰هزار فرصت شغلی در مسکن روستایی ایجاد می‌کند ضمن آن‌که مطالبه مقاوم‌سازی بنا‌ها در برابر زلزله نیز پاسخ می‌دهد.

دو برنامه دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری

سخنگوی دولت با اشاره به تأکید علی‌لاریجانی، رییس مجلس، مبنی بر جلوگیری از آلایندگی هوا گفت: دولت دو برنامه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری دارد تا در سال۹۷ علاوه بر کاهش آلودگی هوا به کنترل مصرف سوخت نیز توجه شود و با اقدامات مذکور ۲۵هزار شغل نیز ایجاد می‌شود.

دولت علاقه‌مند است به تمام واجدین شرایط دریافت یارانه، یارانه نقدی پرداخت کند

نوبخت اضافه کرد: دولت علاقه‌مند است در راستای سیاست فقرزدایی تا پایان دولت دوازدهم به تمامی کسانی که مستحق دریافت یارانه هستند، یارانه نقدی پرداخت کند، حتی به کسانی که یارانه دریافت می‌کنند اما نسبت به خط مستمری که از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود، پایین‌تر است، یارانه پرداخت کند و باید توجه داشت مستمری مددجویان تحت‌پوشش از ابتدای سال جاری ۳٫۴ افزایش یافته است.

سخنگوی دولت با اشاره به موکول شدن ادامه بررسی لایحه بودجه به جلسات علنی مجلس تا چند روز آینده افزود: از این موضوع استقبال می‌شود که کمیسیون تلفیق وقت مضاعف برای بررسی بودجه دارد و ضمن قدردانی از مجلس، ما انتظار داریم برنامه‌های دولت که در راستای افزایش اشتغال و کاهش فقر مطلق و ایمن‌سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله‌ و همچنین رفع آلودگی هوا پیش‌بینی شده، مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه مجلس تا حدود یک هفته آینده جلسه علنی ندارد اما دولت در کنار کمیسیون تلفیق آمادگی دارد که رسیدگی به بودجه را انجام دهد. همان‌طور که بعد از رد کلیات لایحه بودجه نیز ۷۲ساعت وقت بررسی در کمیسیون تلفیق داده شد و بعد از رسیدگی‌ها، ما هم از آن استقبال کردیم، در حال حاضر هم امیدواریم برنامه‌های متقن، منطقی و قابل اجرا کمک کند تا به اهداف خود در سال۹۷ دست پیدا کنیم.

سخنگوی دولت همچنین برنامه مهم دیگر دولت را کاهش فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: دولت مصمم است همه مستحقان دریافت یارانه کمک نقدی پرداخت کند.

نوبخت گفت: در صورت مخالفت مجلس با حذف یارانه بگیران بی‌نیاز، برنامه ریشه کنی دولت با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در نظر داشت در صورت تصویب مجلس سازوکاری مناسب بخشی از یارانه بگیران بی‌نیاز را حذف و یارانه مستحقان را افزایش دهد که چنانچه با این برنامه مخالفت شود، ریشه‌کنی فقر که قرار بود تا دولت دوازدهم محقق شود به خطر می‌افتد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به این نکته توجه کرده و همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

دولت برای رسیدن به قیمت‌های معقول در بازار ارز تلاش می‌کند

 سخنگوی دولت گفت: افزایش نرخ ارز با سیاست‌های دولت مغایر است و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم در جهت ثبات بخشی به این بازار و قیمت منطقی و معقول برسیم.

نوبخت درباره تحولات بازار ارز اظهار داشت: به‌طور قطع این اعداد و ارقامی که روزانه همینطور بالا می‌رود، درست نیست.

نوبخت با تأکید بر این‌که باید تحولات اقتصادی و تعادل بین عرضه و تقاضا رصد شود، گفت: ممکن است تقاضا بیش‌تر شده باشد؛ باید ببینیم که این تقاضا برای واردات و صادرات است یا این‌که پولمان را تبدیل به ارز کنیم که این غیراقتصادی است و این اشخاص ضرر می‌کنند.

نوبخت ادامه داد: ما هم نمی‌خواهیم یک‌بار دیگر حادثه صندوق‌های سپرده‌گذاری و مؤسسات مالی و اعتباری که عده‌ای فکر کردند که چند درصد سود بالاتری آنجا است و به آن‌سو رفتند اتفاق بیفتد؛ زیرا حبابی که وجود داشت، ترکید و مردم دچار مشکل شدند.

وی تأکید کرد: من اعلام می‌کنم دولت از تضعیف ارزش پول ملی نفعی نمی‌برد؛ این نادرست است که بگوییم دولت برای این‌که کسری بودجه خود را بپوشاند، حاضر است چنین مشکلی را برای اقتصاد ایجاد کند و کشور را دچار تشویش کند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در اعتراضات اخیر بیش‌تر به خاطر مسایل اقتصادی و معیشت مردم بود و آیا در گزارشی که وزارت کشور به رییس‌جمهوری دادند به این موضوع اشاره شده است، گفت: دو نرخ در این دعوایی که از او صحبت کردید، گذاشتید؛ یکی این که این اتفاقات همه معیشتی و اقتصادی بود. آیا جایی این موضوع اثبات شده است؟ بنابراین این جای تأمل است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: پدیده اجتماعی باید مطالعه شود و این خواست دولت بود و این اقدام هم صورت گرفته و به بخش‌های مختلفی رسیدیم.

وی ادامه داد: مسایل اجتماعی معادلات یک مجهولی نیست که بگوییم یک متغیر مجهول دارد و جواب آن ایکس، دو است و همین است؛ اینها یک ماتریس و مسایل مختلف هستند و سخنان یک جانبه در این خصوص قابل قبول نیست؛ دولت مطالعات خود را در این زمینه انجام داده و جمع‌بندی ما در حال انجام است که به وقت خود اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره این سؤال که چه اقدامی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت صورت گرفته است، گفت: سال گذشته دولت در لایحه هزار میلیارد تومان با توجه به این‌که قانونی برای هدفمندسازی نداریم، در برنامه ششم تصویب کردیم اما شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد دولت این است که در خصوص ترمیم حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی و همسان‌سازی گام ‌بردارد. سال گذشته هزار میلیارد تومان پیشنهادی کمیسیون تلفیق به ۳۴۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و امسال هم ما این مقدار را انجام دادیم.

نوبخت گفت: برای ترمیم حقوق بازنشستگان هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی کردیم اما در گام نخست کمیسیون تلفیق هزار میلیارد تومان افزود بنابراین هنوز ۱۴۰۰میلیارد تومان با رقم مورد نظر فاصله داریم.

وی ادامه داد: منبعی که سال گذشته که مجلس ۲۴۰۰میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان اضافه کرد، منبع ناپایداری بود اما چون دولت معتقد به انجام آن بود، بنابراین صددرصد آن را انجام داد.

سخنگوی دولت گفت: انتظار داریم با نشست مجدد با کمیسیون تلفیق بتوانیم با همان ۳۴۰۰ میلیارد تومان که دولت هم مقدمات آن را فراهم کرده، کار را به پیش ببریم.