دولت بدهی‌های راه‌آهن را بخشید

عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن دولت بدهی‌های راه‌آهن را بخشید   هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان این‌که دولت در روزهای پایانی دی‌ماه طی مصوبه‌ای از بدهی دو شرکت هما و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گذشته است، گفت: براساس این مصوبه بدهی هما (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و شرکت راه‌آهن به حساب ذخیره ارزی را به‌عنوان […]

عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن

دولت بدهی‌های راه‌آهن را بخشید

 

هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان این‌که دولت در روزهای پایانی دی‌ماه طی مصوبه‌ای از بدهی دو شرکت هما و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گذشته است، گفت: براساس این مصوبه بدهی هما (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و شرکت راه‌آهن به حساب ذخیره ارزی را به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در شرکت‌های مذکور منظور داشته و مانده مطالبات حساب ذخیره ارزی از این بابت تا مبلغ ۳هزارو۵۰۰میلیارد تومان تسویه شده محسوب می‌شود.

به گزارش صما، سعیدرسولی در خصوص سابقه بدهی شرکت راه‌آهن به حساب ذخیره ارزی، گفت: شرکت راه‌آهن در گذشته بابت خرید واگن‌، قطعات و تجهیزات ریلی هزارو۲۰۰ میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده که واگن‌های مربوطه در اختیار شرکت رجا که در آن زمان به صورت دولتی و زیر نظر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود، قرار گرفت و در واگذاری شرکت رجا بابت بدهی به دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگن‌های مزبور نیز واگذار شده و بدهی آن بر عهده راه‌آهن باقی مانده بود.

وی ادامه داد: از آنجایی‌ که همه تسهیلات مذکور صرف انجام طرح‌های عمرانی شده است عملاً بدهی راه‌آهن از این بابت به حساب ذخیره ارزی بدهی دولت بوده و چون طرح‌های مزبور پس از تکمیل به دولت منتقل می‌شود، بر همین اساس، وزرای عضو کمیسیون اقتصادی دولت و به تبع آن هیأت وزیران مصوب کردند که بدهی مزبور به عهده دولت قرار گیرد.

رسولی با بیان این‌که چنین مصوبه‌ای قطعاً برای شرکت راه‌آهن کارگشا است، گفت: در بیستم دی‌ماه سال جاری، هیأت‌وزیران در نشست خود و به‌منظور رفع بخشی از مشکلات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد که مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌ مذکور را بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده، پس از کسر سهم عاملیت بانک‌های عامل، به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور شود. این مصوبه به موجب تسویه بدهی راه‌آهن به حساب ذخیره ارزی و بانک‌های مربوطه شده و موجب شفاف‌سازی در حساب‌های شرکت شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این مصوبه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیشنهاد می‌شود و در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد گشایش در مسایل مالی راه‌آهن در این زمینه خواهیم بود.

رسولی همچنین افزود: با اجرای این مصوبه، وضعیت اقتصادی این شرکت روند رو به بهبود را تجربه خواهد ‌کرد؛ در شرایطی که شرکت‌ راه‌آهن با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و از طرفی فعالیت‌های عمرانی این شرکت عموماً درآمدزا نبوده و نمی‌توان از محل درآمدشان اقساط و بدهی‌ها را پرداخت کنند؛ ازاین‌رو چنین تصمیمی می‌تواند در بهبود عملکرد و فعالیت این شرکت مؤثر باشد.

وی همچنین عنوان کرد: تسهیلاتی که پیش ‌از این راه‌آهن دریافت کرده، به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای راه‌آهن بوده و چون بودجه‌های عمرانی برای پوشش برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت کفایت نمی‌کند، بنابراین شرکت راه‌آهن تصمیم دارد از طرق مختلف برای تأمین مالی و دریافت تسهیلات اقدام کند.

 

این مقام مسؤول در نهایت گفت: قطعاً استفاده از سایر روش‌های تأمین مالی موجب گشایش در اجرای طرح‌های راه‌آهن بوده و در شرایط موجود و پیش رو اتکا به بودجه دولتی منطقی به نظر نمی‌رسد و می‌بایست رویکرد تأمین مالی سرمایه از طریق مشارکت بخش غیردولتی را در رأس برنامه‌های خود قراردهیم.