دولت صدای اعتراض مردم را شنید

روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی دولت صدای اعتراض مردم را شنید گروه سیاسی- روحانی دیروز پای صحبت با خبرنگاران داخلی و خارجی نشست. وی از برجام گفت؛ از وضعیت ارز کشور سخن راند و جوابی قاطع هم به ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رییس‌جمهور در نشست خبری خود […]

روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی

دولت صدای اعتراض مردم را شنید

گروه سیاسی- روحانی دیروز پای صحبت با خبرنگاران داخلی و خارجی نشست. وی از برجام گفت؛ از وضعیت ارز کشور سخن راند و جوابی قاطع هم به ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رییس‌جمهور در نشست خبری خود که به‌طور مستقیم از رسانه‌های داخلی نیز پخش می‌شد، گزارشی از مهم‌ترین اوضاع کشور ارایه کرد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مهم‌ترین سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی از رییس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی، مربوط به موضوعاتی همچون توافق برجام، وضعیت بودجه و ارز و سیاست‌های داخلی دولت از جمله اشتغال بود. بخش‌های مهم سخنان رییس‌جمهور اکنون پیش روی شماست:

دهه فجر

ملت بزرگ ایران پس از قرن‌‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی را در جامعه پیاده کرده و جامعه را از انواع بی‌عدالتی‌‌ها و فساد‌ها پاک کنند.

انقلاب ما از وقتی که به پیروزی رسید و امروز که ۳۹ سال از این پیروزی می‌گذرد، شاهد حضور مردم، نشاط آنان و استقامتشان در برابر انواع تهدید‌ها و نیز موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده‌ایم.

ارتباط گرانی ارز با دولت

ارتباط گرانی ارز با دولت نمی‌تواند دلایل تجاری داشته باشد، چراکه ما در تأمین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی‌مان است. نمی‌تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی‌ها می‌گویند خود دولت ارز را گران کرده است، در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم. ۱۰ ماه گذشته نیز نشان داد که امسال شرایط از سال‌های گذشته بهتر است. سال‌های گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم. قاعدتاً افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتماً بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رییس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند. من به مردم توصیه می‌کنم که در این مسیر پرریسک قدم برندارند. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم‌ بردارند. خواهش من از مردم این است که به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.

اعتراض مردم فقط به مسایل اقتصادی نبوده است

اعتراض مردم فقط به مسایل اقتصادی نبوده است، مسایل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند. شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه ‌ما می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

برجام تعهد دولت آمریکا است

اشتباه ترامپ این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است، در حالی‌که برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند. ما پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تأمین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تأثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تأمین منافع ما در برجام گرفته می‌شود. اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصاً دولت فعلی که کلاً این فضا را از بین برده است. همیشه تأکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم ‌بردارند، خود به خود فضای دیگری می‌شود و می‌توان برای آینده فکر کرد.

موشک‌های ایران برای تهاجم به هیچ کشوری نیست

ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه تنها به خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن نیستیم. ایران به دنبال سلاحی که ضداخلاق، ضدشرع و ضدتعهدات بین‌المللی است، نمی‌رود اما آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد استفاده می‌کنیم. با هیچ‌کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم، موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود. موشک‌ها برای دفاع از خود ما است و تدافعی است و هیچگاه موشک‌های ما برای سلاح‌های کشتارجمعی ساخته نشده است. چون سلاح کشتارجمعی را نداریم و ساخت آن را ممنوع می‌دانیم.

همه باید مالیات بدهند

 

باید اتکای بودجه‌‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوییم وابستگیمان را به نفت کم کنیم، عمدتاً توجهات به سمت مالیات می‌رود. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند، فشار بیاوریم. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی‌پردازند. دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم. یادم می‌آید در یکی از جلسات هفتگی مقام‌معظم‌رهبری تأکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد. همه باید مالیات پرداخت کنند. قدیم‌‌ها اصطلاحی بود عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند مفت‌خور. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد. همه ما وظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم.