رییس سازمان غذا و دارو:حمایت‌های غیردارویی از بیماران خاص محقق نشد

  رییس سازمان غذا و دارو گفت: اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برای بسته حمایت از بیماران خاص در نظر گرفته شد که ۲۵۰۰ میلیارد آن دارویی بود که محقق شد اما حمایت‌های غیردارویی انجام نشد. به گزارش فارس، رسول دیناروند در حاشیه دیدار وزرای بهداشت ایران و کره گفت: هدف از این دیدار در حوزه […]

 

رییس سازمان غذا و دارو گفت: اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برای بسته حمایت از بیماران خاص در نظر گرفته شد که ۲۵۰۰ میلیارد آن دارویی بود که محقق شد اما حمایت‌های غیردارویی انجام نشد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در حاشیه دیدار وزرای بهداشت ایران و کره گفت: هدف از این دیدار در حوزه غذا و دارو که به امضای تفاهم‌نامه منجر شد، جذب کشور کره در زمینه تولید دارو، آموزش نیروی انسانی، کنترل کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی و دارویی بوده است.

وی ادامه داد: در هماهنگ‌سازی مقررات دارویی صدور پروانه آرایشی و بهداشتی قرار است همکاری‌های لازم برقرار شود و همچنین به این منظور کارگروهی تشکیل می‌شود تا هیأت کره‌ای در کشور بتواند فعالیت بهتری داشته باشد. این کارگروه ظرف دو ماه آینده تشکیل خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو در رابطه با بسته حمایتی از بیماران خاص و صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت گفت: در این طرح عمده تمرکز روی کاهش هزینه بستری بوده که این موضوع برای بیماران خاص و صعب‌العلاج تعریف شده است. سقف پرداختی این بیماران در بیمارستان دولتی تا ۶ درصد شده است که در مقایسه با قبل از اجرای این طرح که ۴۰ درصد بوده ۷ برابر کاهش یافته است.

دیناروند افزود: دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها فراهم شد و در بخش سرپایی این تمرکز بر روی بیماران خاص مزمن و صعب‌العلاج بوده است.

وی تصریح کرد: ۳۰۰ قلم دارو برای این نوع بیماران بین وزارت بهداشت و رفاه طی تفاهم‌نامه‌ای پوشش داده شد تا مشمول حمایت بیش‌تر قرار گیرند. همچنین ۳ قلم دارو بیمه نبوده‌اند که حمایت ۷۰ درصدی بیمه را دارد شدند که در این رابطه داروهای حوزه سرطان و نازایی از این دسته هستند.

وی افزود: داروهایی که پوشش ۷۰ درصدی داشته‌اند ۹۰ درصد حمایت بیمه شدند و پرداختی بیماران یک سوم قبل شد. داروهای یارانه‌‌ای بیماران خاص اکنون رایگان است و حمایت از داروهای وارداتی برای برخی بیماران خاص قطع نشده است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: گردش مالی حمایت از این دارو‌ها دو هزار میلیارد تومان شده که ۱۵۰۰ میلیارد آن از طریق بیمه و مابقی از طریق وزارت بهداشت تأمین شده است.

وی با اشاره به حمایت از واردات شیرخشک بیماران متابولیکی و داروهای حوزه رادیوتراپی گفت: در سال ۹۵، ‌نیز حمایت دارویی ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این‌که بسته حمایتی بیماران خاص در طرح تحول سلامت به‌طور کامل اجرا نشده، ‌گفت: قرار بود این بسته گام‌هایی در حوزه درمان برداشته شود که نشد. این موضوع در حوزه جراحی‌های ویژه، وسایل ایمپلنت دندان و جراحی‌های پیچیده بوده که البته برخی از تجهیزات آن وارداتی بوده که قرار بوده معاونت درمان از آن حمایت کند.

وی گفت: به‌طور کلی اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برای این بسته حمایتی پیش‌بینی شده بود که حمایت‌های غیردارویی هم با این اعتبار قابل انجام بود، اما نشد.

وی در مورد حمایت دریافت‌کنندگان خدمات ناباروری نیز گفت: دو سوم هزینه خدمات ناباروری غیرداوریی است که در این زمینه کمکی انجام نشده اما در بحث دارویی ۷۰ درصد پوشش حمایتی شده است.