تشریح اختیارات قانونی دانش‌بنیان‌ها

تشریح اختیارات قانونی دانش‌بنیان‌ها محمدرضا عیوضی – مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی دانش‌بنیان‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی و شناسایی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که ۱۲ کارگروه برای ارزیابی به وجود آمده‌اند. همت مسؤولان حوزه دانش‌بنیان بر آن است تا اقتصاد مبتنی بر منابع اولیه را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهند […]

تشریح اختیارات قانونی دانش‌بنیان‌ها

محمدرضا عیوضی – مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی دانش‌بنیان‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی و شناسایی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که ۱۲ کارگروه برای ارزیابی به وجود آمده‌اند.

همت مسؤولان حوزه دانش‌بنیان بر آن است تا اقتصاد مبتنی بر منابع اولیه را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهند تا از دانش فنی بومی ثروت‌ خلق شود.

بر این اساس ویرایش اول لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۶ انجام شد و این قانون در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرای آن نیز در سال ۹۲- ۹۱ نهایی شد.

هدف از این قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های صنعتی و خدماتی است. بر این اساس مکانیزم‌های ویژه‌ای برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌ها در قالب کارگروه ویژه ارزیابی و شناسایی شرکت‌ها در نظر گرفته شد.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است، به مدت دو سال تأییدیه دانش‌بنیانی خود را دریافت کنند و به این ترتیب دانش‌بنیانی شرکت‌ها مادام‌العمر نیست.

معافیت گمرکی دانش‌بنیان‌ها

طبق اعلام معاونت علمی کالاهای وارداتی برای مهندسی معکوس برای ساخت نمونه مهندسی، واردات قطعات برای ساخت در حد نمونه اولیه تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل و ماشین‌آلات خط تولید مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

معافیت‌های مالیاتی دانش‌بنیان‌ها

براساس گزارش معاونت علمی تا پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰شرکت، تا پایان سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰شرکت و تا پایان سال مالی ۹۴ تعداد دوهزارو۳۰۰ شرکت و در سال ۹۵ نزدیک به ۲۴۰۰شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

در سال ۹۲، صددرصد شرکت‌های متقاضی معافیت‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تأیید شدند و در سال ۹۳ تعداد معدودی از این شرکت‌ها مشمول این حمایت نشدند که دلیل آن عدم هماهنگی ممیز‌‌ها اعلام شد؛ ولی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در صورت بروز مشکل با کارگروه تخصصی معاونت علمی در میان بگذارند.

اسکان دانش‌بنیان‌ها

براساس توافقات معاونت علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان با دریافت رده زیست‌محیطی می‌توانند در اطراف شهرهای بزرگ مستقر شوند.

همچنین طبق توافق معاونت علمی و شهرداری تهران موافقت شد در صورتی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان معارض نداشته باشند، می‌توانند در واحدهای مسکونی مستقر شوند.

تلاش برای حمایت از محصولات ساخت داخل

دو اقدام مهم؛ سازوکاری برای تعرفه واردات کالا‌‌ها ایجاد شده است که براساس آن تعرفه کالاهای وارداتی که مشابه داخلی دارند، افزایش خواهد یافت تا شرکت‌های داخلی بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های مناسب در داخل کشور به فروش برسانند.

علاوه بر آن اگر شرکتی محصول دانش‌بنیانی را تولید کرده و ادعا کند که قادر است نیازهای داخل کشور را تأمین کند، در کمیسیون ماده یک تعرفه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تعیین‌تکلیف خواهد شد.

البته پیش‌شرط تغییر تعرفه‌های کالاهای وارداتی در این زمینه تأمین نیازهای داخلی از سوی شرکت‌های داخلی است.

بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از قانون یک درصد

همچنین طبق توافقات شورای عالی عتف و معاونت علمی ریاست جمهوری دستورالعمل جدیدی در موضوع واگذاری پروژه‌های پژوهشی به دانش‌بنیان‌ها ابلاغ شده است.

 

براساس این توافق شرکت‌های دانش‌بنیان همانند دستگاه‌های اجرایی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی صاحب صلاحیت هستند؛ از این رو می‌توانند مشمول استفاده از قانون یک تا ۳درصد اعتبارات دستگاه‌ها باشند.