فرمانداری تصویب نکند طرح ترافیک آزاد می‌شود

معاون شهردار تهران فرمانداری تصویب نکند طرح ترافیک آزاد می‌شود معاون شهردار تهران گفت: فرمانداری تصویب نکند، طرح ترافیک آزاد می‌شود. محسن‌پورسیدآقایی برای بیان جزییات طرح ترافیک جدید اولویت‌ها، تغییرات و وضعیت سهمیه‌بگیران در این طرح به خبرگزاری فارس آمد و به سؤالات خبرنگاران و ابهامات موجود در طرح پاسخ داد. وی گفت: عدالت از […]

معاون شهردار تهران

فرمانداری تصویب نکند طرح ترافیک آزاد می‌شود

معاون شهردار تهران گفت: فرمانداری تصویب نکند، طرح ترافیک آزاد می‌شود.

محسن‌پورسیدآقایی برای بیان جزییات طرح ترافیک جدید اولویت‌ها، تغییرات و وضعیت سهمیه‌بگیران در این طرح به خبرگزاری فارس آمد و به سؤالات خبرنگاران و ابهامات موجود در طرح پاسخ داد.

وی گفت: عدالت از نظر بنده طور دیگری تعریف شده است، من مسؤول بهشت و جهنم نیستم. خدا هم نیستم. مسؤول این‌که در جامعه چه کسی شریف‌تر است هم نیستم. از نظر من عدالت این است که هر خودروی شخصی به هر دلیلی که وارد طرح ترافیک شود باید عوارض برابر بدهد.

وی در ابتدا خطاب به رسانه‌ها گفت: رویه غلط از سوی رسانه‌ها در پیش گرفته شده است، شما رسانه‌ها چرا به عنوان قشر روشنفکر و کسانی که دغدغه نظام را دارید انتظار دارید عده‌ای مجانی، عده‌ای با هزینه‌های متفاوت ۳۰ هزار تومانی تا دو میلیونی به طرح ترافیک بیایند. بر چه اساسی این ارقام با هم فرق کنند و هر کسی حق خود بداند که مجانی به محدوده طرح بیاید.

پورسیدآقایی گفت: هر خودرویی که در شهر حرکت می‌کند، عارضه ترافیک و آلودگی در پی دارد و همه به دلایلی از خودروی شخصی می‌خواهند استفاده کنند اینهایی که می‌خواهند مسافرکشی کنند آیا وضعشان بهتر از سایرین است و باید روزی ۴۰ هزار تومان بدهند، عده‌ای می‌گویند به دلیل شرافت شغلی‌شان نباید هیچ پولی بدهند آیا این طبقه‌ای کردن مشاغل خوب است؟ مثلاً به پزشک طرح بدهیم و به راننده بگوییم، نیا چون شغل او شریف‌تر است، اکنون هم بحث خبرنگار نیست که این موضوع را شخصی می‌بینید، در طرح ترافیک بحث کلی مطرح است که همه یکسان عوارض دهند.

خبرنگار پاسخ داد: این‌که مشاغل طبقه‌بندی نشود، حرف درستی است اما گویا زاویه نگاهمان کمی متفاوت است، خودروی آتش‌نشانی یا آمبولانسی که باید برای تردد در شهر طرح داشته باشد، لازمه کارش استفاده از چنین تسهیلاتی است. خبرنگار نیز برای تردد در شهر، خدمت به مردم و تهیه گزارش و خبر به چنین ابزاری احتیاج دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه واکنش نشان داد و گفت: زمانی که به خبرنگاران این طرح ترافیک داده می‌شود چه کنترلی انجام می‌گیرد که این افراد صرفاً برای تهیه خبر از آن استفاده کنند. آیا تضمینی وجود دارد؟ وضعیت خبرنگاران با خودروی اورژانس و آتش‌نشانی متفاوت است، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به نظر من خودخواهی می‌کنند و فرقی نمی‌کند که دارا باشند، مدیر باشند یا وکیل. البته بگویم که بخشش از جیب من نیست؛ از جیب مردم است، می‌توانستم بگویم طرح ترافیک مانند قبل باشد و همه خوشحال شوند اما چه ترجیحی وجود دارد که از جیب مردم برای یک اقلیت خرج کنیم تا ۱۰۰هزار خودرو به راحتی در محدوده مرکزی شهر تردد کنند.

خبرنگار در پاسخ، گفت: به نظر می‌رسد اجرای طرح ترافیک جدید به نفع سرمایه‌داران و پولداران می‌شود، دغدغه شما رفع تضاد طبقاتی است اما عملاً با این طرح، جامعه را طبقاتی می‌کنید.

پورسیدآقایی پاسخ داد: فکر می‌کنید پولدار‌ها چه می‌کنند، اکنون که طرح رایگان است و عده‌ای از رانت استفاده می‌کنند روزانه می‌خرند و به طرح می‌آیند، ۷هزار طرح روزانه فروخته می‌شود که از این میان ۶۵۰۰طرح توسط سیستم تاکسی اینترنتی خریداری می‌شود. پولدار‌ها مگر بیکارند که طرح بخرند. عوارض هم نمی‌دهند، جریمه می‌شوند. مگر در سیستم گذشته جلوی خودروی پولدار‌ها را گرفته‌اید؟ فقط جریمه شده‌اند. فقط فرق آن این است که ۱۰۵هزار نفر که خواص هستند جزو قشر برتر جامعه شده‌اند.

خبرنگار گفت: بهتر است قشر خبرنگاران را بررسی کنید، چرا که جزو پولدار‌ها نیستند و جزو ضعیف‌‌ترین گروهند. پورسیدآقایی گفت: برتری مالی منظورم نیست.

خبرنگار ادامه‌داد: شاید فکر می‌کنید، قدرت دست رسانه‌هاست اما این‌گونه نیست و معاون شهردار گفت: ۱۰۵ هزار نفر قشر ضعیف و بیچاره نیستند، میزان پولی که از فروش روزانه از مردمی که دستشان به جایی نمی‌رسد و طرح را لازم دارند به دست می‌آوریم به اندازه پول سهمیه ۱۰۵ هزار نفر است. سال گذشته ۱۵ هزار طرح روزانه فروخته شده و پول این دو با هم برابر است. آیا این انصاف است؟

یکی از خبرنگاران در این رابطه که شهرداری از دولت پول می‌خواهد و طلب خود را وصول نکرده سؤال کرد که چه تضمینی وجود دارد بتواند رانت دولتی را‌بردارد و از طرفی آلودگی شهر کم شود؟

پورسیدآقایی پاسخ‌داد: عینک‌هایتان را ‌بردارید، چرا خود را تافته جدا بافته از جامعه می‌بینید ما همه رانت‌‌ها را قطع کرده‌ایم؛ پلیس، مجلس و ادارات.

یکی از خبرنگاران گفت: چرا نمی‌گویید مدیریت خودتان ضعیف بوده که خبرنگار را از غیرخبرنگار تشخیص ندادید و حالا می‌خواهید همه سهمیه را حذف کنید آیا این عدالت است؟ شما که در بررسی کردن استاد هستید، ببینید خبرنگار واقعی کیست و این سهمیه‌ها به اقوام و فامیل مدیران و خبرنگاران نرسد. دعا کنید این طرح ترافیک جدید تصویب نشود.

 

پورسیدآقایی پاسخ داد: اگر از سوی فرمانداری به تصویب نرسد، طرح ترافیک لغو شده و همه برای ورود به محدوده مجاز خواهند شد.