رابطه افزایش قیمت سیگار با نجات جان انسان‌ها

رابطه افزایش قیمت سیگار با نجات جان انسان‌ها به دنبال بررسی مجدد موضوع اخذ مالیات بر مواد دخانی در مجلس، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات، گفت: در صورت وضع و اجرای مالیات بر مواد دخانی با نرخ حداقل ۷۰درصد قیمت خرده‌فروشی، حداقل ۱۳هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور محقق می‌شود و همچنین این موضوع […]

رابطه افزایش قیمت سیگار با نجات جان انسان‌ها

به دنبال بررسی مجدد موضوع اخذ مالیات بر مواد دخانی در مجلس، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات، گفت: در صورت وضع و اجرای مالیات بر مواد دخانی با نرخ حداقل ۷۰درصد قیمت خرده‌فروشی، حداقل ۱۳هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور محقق می‌شود و همچنین این موضوع باعث کاهش حداقل ۳۰ درصدی مرگ و میرهای ناشی از دخانیات تا سال ۱۴۰۴ خواهد بود و جان ۱۸ الی ۲۰هزار نفر در سال نجات پیدا می‌کند.

علی‌طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی مجدد بحث مالیات بر دخانیات در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که در حال حاضر سالانه بیش از ۵۵میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان مصرف سیگار منجر به مرگ ۵۵ تا ۶۰هزار نفر در جامعه ایران می‌شود. در عین حال هزینه سالانه مواد دخانی در کشور بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان است و دو تا ۳ برابر این رقم نیز خرج هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات همچنین اظهارکرد: متأسفانه در سال ۱۳۹۶ برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی و همچنین ماده ۷۵ قانون‌اساسی، علی‌رغم تأکید بر محاسبه مالیات بر مبنای نرخ خرده‌فروشی و اجرای بند «ب» ماده ۶۹ در قانون برنامه ششم توسعه، این مبنا تغییر پیدا کرد و بند «ب» ماده ۶۹ در بودجه سال ۹۶ نیز اجرا نشد. بنابراین میزان مالیات مأخوذه در سال ۱۳۹۶ به کم‌تر از ۱۰درصد قیمت خرده‌فروشی دخانیات کاهش پیدا کرد و رقمی معادل ۴۰۰۰میلیارد تومان از خزانه از دست رفت و عایدی آن به جیب تولیدکنندگان، واردکنندگان، دلالان و واسطه‌های این حوزه رفت.

 

وی تأکیدکرد: البته این رقم در مقایسه با رقم حداقل ۷۰درصد که برای اخذ مالیات از مواد دخانی از سوی سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شده و مالیات‌هایی که کشورهای همسایه برای دخانیات می‌گذارند، فاصله بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در ترکیه ۸۵درصد، در اردن ۸۴درصد و در پاکستان ۷۶درصد مالیات بر مواد دخانی گذاشته می‌شود. باید توجه کرد که براساس محاسبات انجام شده سازمان جهانی بهداشت، در صورت وضع و اجرای مالیات بر مواد دخانی با نرخ حداقل ۷۰درصد قیمت خرده‌فروشی، شاهد کاهش ۳۵درصدی مصرف این مواد خواهیم بود و از این محل حداقل ۱۳هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور محقق می‌شود. همچنین این موضوع باعث کاهش حداقل ۳۰درصدی مرگ و میرهای ناشی از دخانیات تا سال ۱۴۰۴ خواهد بود و به این ترتیب جان ۱۸الی ۲۰‌هزار نفر در سال نجات پیدا می‌کند.