تعیین عوارض پلکانی صادرات سنگ‌آهن برای سال آینده

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت پیشنهاد داد: تعیین عوارض پلکانی صادرات سنگ‌آهن برای سال آینده گروه معدن و زمین- برنامه افزایش تعرفه صادرات سنگ‌آهن در حالی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مطرح شده که طبق آمارهای رسمی میزان صادرات سنگ‌آهن طی ۴ سال گذشته به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش قیمت جهانی، […]

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت پیشنهاد داد:

تعیین عوارض پلکانی صادرات سنگ‌آهن برای سال آینده

گروه معدن و زمین- برنامه افزایش تعرفه صادرات سنگ‌آهن در حالی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مطرح شده که طبق آمارهای رسمی میزان صادرات سنگ‌آهن طی ۴ سال گذشته به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش قیمت جهانی، روند نزولی سپری کرده است و طبق نظر برخی کارشناسان سنگ‌آهن می‌تواند بدون وضع تعرفه به‌طور طبیعی توسط بازار تعیین قیمت شود و صادرات آن در آینده نزدیک به صفر خواهد رسید.

به گزارش مناقصه‌مزایدهـ موضوع تعرفه‌گذاری فقط بحث تولید را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، بلکه می‌تواند با ارسال علامت‌های منفی بحث سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی را نیز تحت تأثیر منفی قرار دهد.

اما در این زمینه جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد وضع عوارض پلکانی برای صادرات سنگ‌آهن در حال بررسی در مراجع مربوط بوده، اما تاکنون هیچ گونه عوارضی وضع نشده است.

جعفر سرقینی در خصوص برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها با عنوان «وضع عوارض ۱۵ درصدی برای صادرات چه اثراتی با خود به همراه دارد، صادرات سنگ‌آهن زیر فشار عوارض» افزود: وضع عوارض صادرات بر روی مواد خام معدنی از جمله سنگ‌آهن موضوع تازه‌ای نیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال‌های گذشته و به صورت جدی از سال ۱۳۹۲ به دنبال راهکار عملیاتی کردن وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن دانه بندی شده بوده است.

وی با بیان این‌که برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیاز به این ماده استراتژیک (سنگ‌آهن) در افق ۱۴۰۴ به بیش ۱۵۵ میلیون تن خواهد رسید، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌‌‌ها و در صورت عدم کشف ذخایر جدید سنگ‌آهن، کشور چند سال پس از افق ۱۴۰۴ با کمبود سنگ‌آهن داخلی مواجه خواهد شد.

سرقینی گفت: در حال حاضر نیز تعدادی از واحدهای معدنی بزرگ به دلیل کمبود سنگ‌آهن و حتی اقتصادی نبودن استخراج آن، در حال مذاکره برای خرید معدن سنگ‌آهن از کشورهای دارای معادن غنی هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این وزارتخانه بنا به وظایف محوله از جمله صیانت از منابع ملی و ایجاد ارزش افزوده جهت رونق بخشیدن به تولید، اشتغال و در نهایت شکوفایی اقتصاد کشور، پیشنهاد وضع عوارض را به صورت پلکانی و با توجه به نیاز کشور برای سال آینده و سال‌های آتی ارایه داده است.

سرقینی افزود: این پیشنهاد در حال بررسی در مراجع مربوط بوده، اما تاکنون هیچ گونه عوارضی برای صادرات سنگ‌آهن وضع نشده است.

گفتنی چندی پیش در همین باره سجادغرقی، عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران، در خصوص وضع تعرفه صادرات برای سنگ‌آهن گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه سنگ‌آهن بحث تأمین مالی است و موضوع مشخص این است که وضع عوارض کمکی به توسعه و اشتغال بخش معدن نمی‌کند. این در حالی است که تنها راه تأمین مالی بسیاری از واحدهای معدنی در شرایط کنونی استفاده از ارز ناشی از صادرات است، چرا که دسترسی به تسهیلات با نرخ بهره مناسب و سرمایه‌های خارجی چندان مقدور نیست. بر همین اساس این‌که جلوی صادرات این حوزه را با وضع عوارض بگیریم مداخله در نظام عرضه و تقاضا در کل زنجیره تولید است که گرچه نتایج آن به نفع یک بخش از صنایع پایین دستی خواهد اما برای دیگر بخش‌ها ایجاد زیان می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای معدنی با مقیاس کوچک و متوسط تحت تأثیر افت قیمت‌های سنگ‌آهن در بازارهای جهانی اظهار کرد: ظرف چند سال گذشته به خاطر افت قیمت‌های جهانی معادن کوچک و متوسط زیادی تعطیل شدند و اشتغال این بخش به خطر افتاد که همین موضوع در میان مدت و بلندمدت اثرات منفی‌ را متوجه صنعت خواهد کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران به جنبه قانونی موجود در وضع عوارض نیز پرداخت و در خصوص امکان استفاده از مصوبات و مواد قانونی جهت ساماندهی بازار و کشف قیمت شفاف در بازار داخل و صادرات گفت: قانون‌گذار جنبه‌های قانونی لازم را به گونه‌ای دیده که اثرات منفی آن به تولید و اشتغال آسیب نزند که این تشریفات قانونی باید در اتخاذ تصمیم درباره سنگ‌آهن نیز رعایت شود.

فرار سرمایه‌گذاران با وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن

 

درباره افزایش تعرفه قدیر قیافه، رییس سابق هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران معتقد است که همواره در تمام بخش‌هایی که توان صادراتی دارند، سعی شده است تا در کنار توجه به کیفیت و استانداردهای تولید، قوانین صادراتی تسهیل شود تا راه برای ارزآوری در این زمینه مهیا باشد. این‌که قرار است در حوزه صادرات سنگ‌آهن که مشکلات خاص خودش را نیز دارد عوارض صادراتی وضع شود تنها می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت را برای ادامه فعالیت در این بخش کاهش دهد. به عبارت بهتر، وضع عوارض صادراتی بر محصولات سنگ‌آهنی فقط باعث خروج سرمایه‌گذاران از این حوزه خواهد شد. همچنین هنگامی که شاهد هستیم تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ‌آهن به سمت عرضه محصول حرکت کرده‌اند هیچ دلیلی وجود ندارد که وضع عوارض صادراتی اتفاق بیفتد. سرمایه‌گذاران باید بتوانند برای سرمایه خود تصمیم‌گیری کنند. وقتی سرمایه‌گذار پشتیبانی بانک‌های داخلی در اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مناسب به تولیدکنندگان را مشاهده نمی‌کند و هزینه تولید هم هر سال بالاتر می‌رود، تنها راه پیش روی خود برای تأمین مالی را صادرات محصول خود یافته و نیاز دارد با صادرات سنگ‌آهن دانه بندی به بازارهای صادراتی و استفاده از درآمد ارزی حاصله به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات برای ایجاد واحد فرآوری خود بپردازد.