انقلاب اسلامی نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود

رییس‌جمهور انقلاب اسلامی نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود گروه سیاسی- رییس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی رییس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه جایزه کتاب سال که با حضور جمعی از اهالی قلم و مدیران فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار شد، با تأکید بر […]

رییس‌جمهور

انقلاب اسلامی نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود

گروه سیاسی- رییس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی رییس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه جایزه کتاب سال که با حضور جمعی از اهالی قلم و مدیران فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار شد، با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف بسیار مهمی در اسلام بود، افزود: چنانچه که به شرایط قبل از انقلاب اسلامی بازگردیم، می‌توان آن دوران را دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمار و استبدادگران و دوران پس از پیروزی انقلاب را دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم نامگذاری کرد. انقلاب اسلامی ایران به آرا و اندیشه و تفکرات مردم و همچنین به هویت دینی و ملی ما عزت بخشید و در این تحول و انقلاب بزرگ، کتاب، مکتوب، سخن و صوت نقشی بسیار اساسی داشت.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: بدون تعارف باید گفت که بخشی از جامعه ایران که جامعه‌ مذهبی و متدین و انسان‌هایی اهل مسجد و عبادت بودند متأسفانه بنا به دلایلی از هنر و بخش‌های مختلف آن از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و… فاصله می‌گرفتند و گاهی از آن فرار می‌کردند. حتی در دوره‌ای این افراد از دبیرستان و دانشگاه نیز بنا به دلایلی فاصله می‌گرفتند و محیط آنها را مناسب برای فرزندان خود نمی‌دانستند.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که امروز فضای مجازی دنیای جدیدی را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: ‌در دوره‌ای نویسندگان و اندیشمندان می‌نوشتند و مردم مطالب آنها را می‌خواندند اما امروز این مردم هستند که می‌نویسند و نویسندگان و اندیشمندان مطالب آنها را می‌خواندند.

وی با اشاره به دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی ایران آغاز فصل جدیدی میان قبل و بعد از انقلاب است، همان‌طور که ورود اسلام به ایران نقطه ممتازی برای تقسیم تمدن و فرهنگ ایران به قبل و بعد از اسلام محسوب می‌شود.

روحانی با بیان این‌که در دورانی ورود به دانشگاه‌های به معنای بی‌دینی بود، ادامه داد: در آن دوران فردی که به دانشگاه می‌رفت گویی از بهشت وارد دانشگاه شده و چنانچه فردی از حوزه‌ها به دانشگاه‌ها وارد می‌شد دیگر به او نگاه نمی‌کردند. در آن زمان فرا گرفتن علوم جدید بسیار سخت بود و اگر طلبه‌ای می‌خواست درس‌های کلاسیک دبیرستانی بخواند او را از حوزه اخراج می‌کردند اما انقلاب اسلامی، اقشار و گروه‌های مختلفی را به هم متصل و میان آنها انسجام ایجاد کرد.

وی با اشاره به برخی تفکرات رایج در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در آن زمان در تمام حوزه علمیه قم شاید چند عدد بیش‌تر آن هم به صورت مخفی رادیو وجود نداشت و داشتن رادیو برابر با عدم تدین و اعتقاد بود. همچنین زمانی که برای نخستین بار سرودی برای امام خمینی‌(ره) خوانده شد، به محل بحث تبدیل شد. حال اگر در آن زمان سرود‌‌ها نوازندگی هم داشتند دیگر کار بسیار دشوار می‌شد. در این شرایط انقلاب اسلامی فضای جدیدی به روی ما باز کرد و گام جدیدی برای ورود متدین جامعه به عرصه فرهنگ به ویژه عرصه هنر بود.

رییس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نقش متفکران، عالمان و فرهیختگان در تبیین و پایه‌گذاری انقلاب اسلامی، گفت: در آن زمان بسیار حایز اهمیت بود که متفکرین و فرهیختگان وارد بحث‌های مختلفی راجع به پایه‌های انقلاب اسلامی شوند و درباره چیستی حکومت اسلامی بحث کنند؛ تا سال۵۶ کسی فکر نمی‌کرد که حکومت اسلامی ایجاد می‌شود و بحث‌‌‌ها و مبارزات در حد قانع کردن رژیم برای دست برداشتن از برخی امور به ویژه مبارزه با دین بود.

روحانی افزود: تا سال ۵۶ هدف بیش از مبارزه برای اصلاح برخی امور نبود اما در این سال شرایط مقداری تغییر کرد و زمانی که زمزمه‌ای مبنی بر این‌که طبل نهایی پایان رژیم سلطنتی در حال نوازش است به گوش رسید، مباحث گوناگونی درباره چیستی نظام اسلامی و این‌که آیا قرار است نظام بعدی، خلافت اسلامی باشد یا حکومت اسلامی و همچنین نقش مردم در این نظام مطرح شد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: همزمان با طرح موضوع حکومت اسلامی ده‌ها جلسه با حضور برخی علما و اندیشمندانی نظیر آیات‌عظام مطهری، بهشتی، موسوی‌اردبیلی، امامی‌کاشانی و برخی دیگر از فرهیختگان و اساتید مطرح شد و در آن درباره مباحثی نظیر این‌که آیا در حکومتی که تشکیل می‌شود مردم نیز نقش خواهند داشت یا خیر، گفت‌وگو شد. در این جلسات آیات، روایات و سیره پیغمبر مطرح شد و همه مباحث به نحوی به اطلاع امام می‌رسید.

وی با اشاره به روند تغییر شعارهایی که مردم در جریان انقلاب اسلامی سر می‌دادند از «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» اظهار کرد: در مقطعی پس از آن‌که مباحث جلسات مختلف به اطلاع امام خمینی رسید، ایشان در پاریس اعلام کردند که حکومت آینده در ایران حکومت جمهوری اسلامی خواهد بود. این تصمیم امام به دنبال ده‌ها و صد‌‌ها جلسه و طرح مباحث بسیار عمیق اتخاذ و اعلام شد و به این ترتیب از فردای آن روز شعارهای مردم نیز تغییر کرد.

روحانی با بیان این‌که امروز پس از ۴۰سال هنوز برخی مباحث آن زمان مطرح می‌شود و نظر و اندیشه افراد کامل و یکسان نشده و اختلاف نظرهایی وجود دارد، ادامه داد: در عین حال که برخی اختلاف‌نظر‌‌ها وجود دارد اما امروز همه جمهوری اسلامی را پذیرفته‌ایم و رای مردم و قانون اساسی را قبول داریم.

رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که کتاب نقش اساسی برای جامعه و نسل جوان دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که به موضوع تحریم توتون و تنباکو در بیش از ۱۵۰سال قبل نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که در آن زمان با یک سطر و مکتوبی کوتاه تحولی بزرگ در جامعه اسلام ایجاد شد. همچنین در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مشاهده می‌کردیم که زمانی که ساواک به خانه‌ای حمله می‌کرد، کتابخانه آن مکان اولین مقصد آنها بود و آنها افراد را بر مبنای کتاب‌هایی که در کتابخانه‌شان قرار می‌دادند محاکمه می‌کردند.

وی تأکید کرد: اندیشه نو، حرکت، شرایط و محیطی جدید می‌آفرینند که در آن هم عقل رشد می‌کند و هم برای مردم آینده‌نگری دقیق‌تری شکل می‌گیرد و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک قیام و نهضت ایجاد شود.

 

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که ورود سیاست به دسته‌های عزاداری در ایران از سال۴۲ آغازگر تحولی بزرگ در جامعه بود، اظهار کرد: ورود سیاست به دسته‌های عزاداری در ایران نتیجه نقش نویسندگان و انتشار مقالات آنها در روزنامه‌ها، کتاب‌‌‌ها و اعلامیه‌ها بود.