امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافت

امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافت قائم مقام وزیر بهداشت گفت اعلام‌کرد: پس از پیروزی انقلاب در حوزه بهداشت توانسته‌ایم امید به زندگی را به طرز قابل توجهی افزایش و میزان مرگ و میر پیش از موعد و زودرس را به شدت کاهش دهیم. به گزارش ایسنا، ایرج‌حریرچی درباره دستاوردهای حوزه سلامت پس از […]

امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافت

قائم مقام وزیر بهداشت گفت اعلام‌کرد: پس از پیروزی انقلاب در حوزه بهداشت توانسته‌ایم امید به زندگی را به طرز قابل توجهی افزایش و میزان مرگ و میر پیش از موعد و زودرس را به شدت کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، ایرج‌حریرچی درباره دستاوردهای حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد و گفت: در ۴دهه گذشته پیشرفت‌های شگرفی در حوزه سلامت داشته‌ایم؛ در دهه ۴۰ متوسط امید به زندگی ایرانیان ۴۵ سال بود، اما در حال حاضر امید این رقم به ۷۴,۳ سال رسیده است؛ یعنی طی این مدت توانسته‌ایم ۲۰ سال امید به زندگی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر در کودکان، تصریح‌کرد: تا سال ۱۳۵۶ از هر هزار تولد زنده، یک کودک تا سن ۵یا ۶سالگی فوت می‌کرد، این آمار در حال حاضر به کم‌تر از ۲۰ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده رسانده‌ایم. تا پیش از انقلاب سالانه ۱۰الی ۱۵۰۰۰نوزاد فقط به دلیل ابتلا به کزاز نوزادی از بین می‌رفتند، اما امروز با یک مورد نیز روبه‌رو نمی‌شویم. پس از انقلاب در حوزه بهداشت توانسته‌ایم امید به زندگی را به طرز قابل توجهی افزایش دهیم و از میزان مرگ و میر پیش از موعد و زودرس نیز بکاهیم. امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مرگ زودرس در ایران زیر ۷۰سال محسوب می‌شود، اما تا چند سال پیش، مرگ زودرس زیر ۵۰سال تلقی می‌شد.

 

حریرچی افزایش امید به زندگی سالم و با کیفیت را یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر امید به زندگی سالم حدود ۶۳سال است. علاوه بر این توانسته‌ایم در زمینه بیماری‌های مختلف مانند سرطان اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم. تا چند دهه قبل سرطان معده شایع‌‌ترین سرطان در میان مردان محسوب می‌شد، اما امروز این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و درمان‌های بسیار خوبی نیز صورت می‌گیرد. همچنین سرطان سینه بانوان به عنوان شایع‌‌ترین نوع این بیماری در بین زنان شناخته می‌شود، در دهه‌های گذشته در مراحل ۳ و ۴ تشخیص داده می‌شد، اما الان در همان مراحل اولیه به راحتی تشخیص داده می‌شود؛ به همین دلیل امید به زندگی در این افراد نیز افزایش پیدا کرده است.