بررسی اسامی عجیب فنون کشتی اسامی برخی از فنون کشتی شاید در ظاهر عجیب به نظر بیاید؛ اما نامگذاری آنها در گذشته از سوی بزرگان کشتی بیدلیل نبوده است. به گزارش «ورزش سه»، در روزگاری که تغییر قوانین باعث شده تا خیلی در کشتی روز دنیا شاهد رد و بدل شدن فنون زیبا نباشیم، هنوز […]
بررسی اسامی عجیب فنون کشتی
اسامی برخی از فنون کشتی شاید در ظاهر عجیب به نظر بیاید؛ اما نامگذاری آنها در گذشته از سوی بزرگان کشتی بیدلیل نبوده است.
به گزارش «ورزش سه»، در روزگاری که تغییر قوانین باعث شده تا خیلی در کشتی روز دنیا شاهد رد و بدل شدن فنون زیبا نباشیم، هنوز اسامی برخی از فنون کشتی برای علاقهمندان به ورزش جالب و جذاب است.
حتی اگر یک بار هم اسامی فنونی مثل اشکلگربه، گوسفندانداز، خورجینتکون، آفتابمهتاب و… به گوشتان خورده باشد، علاقه زیادی دارید تا از چگونگی اجرای آن باخبر شوید.
البته همانطور که در بالا اشاره شد، در کشتی روز دنیا که به اعتقاد برخی کارشناسان با هُل دادن حریف هم میتوان امتیاز گرفت، خیلی علاقهای میان کشتیگیران حتی سطح بالا برای اجرای این فنون دیده نمیشود. با این حال از گذشته برخی از این فنون به نام برخی از قهرمانهای نامدار ایرانی مشهور شدهاند که در اجرای آن تخصص داشتند.
به عنوان مثال «یک دست، یک پا» فنی است که امامعلیحبیبی در آن تخصص داشته و به نام او شناخته میشود. زیر یه خم سر بیرون(علیرضا دبیر)، زیر سر رو(رضایزدانی)، رودست مقابل(عبدا…موحد) و بزکش(رسولخادم) از جمله فنونی است که به دلیل تخصص کشتیگیران کشورمان نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز با نام آنها شناخته میشود.
نکته جالبی که در نامگذاری در ظاهر عجیب برخی فنون به چشم میخورد، استفاده از اسامی حیوانات است. این فنون برای جنگ با حیوانات در گذشتههای دور استفاده شده و به همان شکل روی تشک کشتی هم اجرا میشود. به عنوان مثال بزکش، دم شیر یا پلنگ شکن از جمله فنونی است که از مبارزه با حیوانات برای نامگذاری آنها الهام گرفته شده است.
همچنین برخی از فنون دیگر هم که شاید در ظاهر نام عجیبی داشته باشند، نامگذاری آنها بیربط نبوده و قدیمیهای این رشته برای این اسامی از دلایل علمی استفاده کردهاند.
در ادامه به شرح برخی از این فنون پرداختهایم که شاید نامشان برای مخاطبان کشتی و علاقهمندان به ورزش جالب باشد.
اشکل گربه
این فن در خاک اجرا میشود و در کشتی امروز دنیا خیلی مرسوم نیست. برای اجرای این فن معمولاً وقتی کشتیگیران راه را برای زدن بارانداز روی حریف بسته میبینند، یک دست را از بین دوپای حریف و دست دیگر را از کنار کمر و در حالی که یک دست را در اختیار دارند، به هم قفل میکنند و با یک چرخش حریف را در حال پُل قرار میدهند. اگر این فن به درستی اجرا شود، حتی کشتیگیر میتواند حریف خود را ضربه فنی کند.
سروته یکی
برای اجرای فن سروته یکی؛ دوکشتیگیر باید در حالت خاک قرار داشته باشند. کشتیگیر مهاجم برای اجرای این فن باید یک پای حریف را در اختیار بگیرد. سپس یک دست را از بین دو تا و یک دست را از کنار سر حریف قفل میکند و با یک چرخش کشتیگیر به پُل رفته و ضربه فنی میشود.
کنده حصیرمال
کشتیگیر مهاجم برای اجرای این فن باید یک پا و در جهت مخالف یک دست حریف را در اختیار بگیرد. سپس باید حریف را از تشک بلند کرده و به پشت او را به روی تشک بیندازد تا یا ضربه فنی کرده یا ثانیههای حریف را به پُل بزند.
کنده یه چاک
وقتی یک کشتیگیر برای زیرگیری اقدام میکند، طرف مقابل برای اینکه خاک نشود یا مانع از اجرای فن حریف شود، یک پای حریف را در اختیار گرفته و با قفل کردن دستهایش کُنده او را بالا میکشد و از کنار او را میتاباند که به این فن کُنده یه چاک میگویند.
پلنگشکن
شاید این فن در ظاهر ساده به نظر بیاید اما برای اجرا نیاز به تبحر بالایی دارد. در فن پلنگشکن، کشتیگیر، حریف را به سمت خود کشیده و با قدرت دست و حرکت پا او را از پشت به روی تشک میاندازد. حالا در صورتیکه حریف از آمادگی لازم برخوردار باشد؛ میتواند انعطلاف به خرج داده و در حالت خاک قرار بگیرد وگرنه ضربه فنی خواهد شد.
گوسفندانداز
برای اجرای این فن، کشتیگیر باید به پشت حریف رفته و در ابتدا یک پای او را در اختیار بگیرد. بعد از اینکه کشتیگیر توانست حریف را از تشک جدا کند، با تاباندن او در حالتی قرار میگیرد که پشت حریف به تشک خورده و خودش هم به آن مسلط است.
بزکش
فن سردوبندپی یا بزکِش که اجرای آن تخصص رسولخادم در دوران قهرمانی بوده و هماکنون حسنیزدانی چند باری آن را به نمایش گذاشته، در حالت سرپا اجرا میشود. برای اجرای این فن باید کشتیگیر با یک دست، گردن حریف را در اختیار بگیرد و با دست دیگر مچ را مهار کند. بدینترتیب کشتیگیر میتواند حریف را به پل برده یا حداقل او را خاک کند.
آفتاب مهتاب
این فن در حالت سرپا اجرا میشود. وقتی هر دو کشتیگیر در حالت سرشاخ هستند و دستشان پشت گردن یکدیگر قرار دارد، هر کدام سریعتر بتوانند دست حریف را در اختیار بگیرند، میتوانند آفتاب مهتاب را اجرا کنند. کشتیگیر خودش به پشت میخوابد و حریف را از روی سرش میتاباند.
خورجین تکون
وقتی یک کشتیگیر برای گرفتن زیر دوخم اقدام میکند، کمر حریف را در اختیار گرفته و پاهای او را باز میکند تا شرایط را برای به هم زدن تعادل حریف مهیا کند. بدینترتیب میتواند حریفش را خاک کرده یا به پُل بزند.
مشک سقا
هنگامى که حریف در خاک نشسته، کشتىگیر مجرى از یک سمت در پشت او به حالت زانو زده قرار مىگیرد. سپس کمر حریف را با قلاب کردن دستها محکم مىگیرد. مجرى بعد از گرفتن کمر حریف، در حالىکه در یک طرف بدن او به روى پاهاى خود قرار مىگیرد، بهسرعت حریف را تا ارتفاع بالاتر از کمر، بالا مىآورد بهطورىکه کمر حریف از یک سمت کاملاً زیر بغل دست نزدیک مجرى قرار گیرد و سپس در همین لحظه، با بردن کمر و نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف در حالىکه زانوهاى مجرى نیمهخمیده هستند، با راست کردن پاهاى خود، پایینتنه حریف را از پشت بهطرف بالا پرتاب مىکند و بالاتنه او را بهطرف پایین سرازیر میکند و با وارد ساختن ضربه کمر و نشیمنگاه خود، حریف را از جلو به گونهاى پرتاب مىکند که مستقیماً به روى پل مىرود.
گاوتاب
برای اجرای این فن که به صورت ایستاده اجرا میشود، کشتیگیر باید سر حریف را زیر کتف خود برده و دستش برای گرفتن کتف دیگر حریف استفاده کند. در این حالت که حریف قفل شده و نمیتواند حرکتی انجام دهد، کشتیگیر فرصت تاباندن او و بر هم زدن تعادل حریف را دارد.
کفتربند
وقتی در حالت سرپا سر حریف پایین است و اجازه زیرگیری نمیدهد، کشتیگیر میتواند دستانش را زیر کتفهای حریف زده و آرنج دو دست حریف را از پشت به هم بچسباند. در این حالت فرصت برای اجرای فن وجود دارد. البته از این فن بیشتر برای نگه داشتن کشتی در زمانیکه کشتیگیر نیاز به حفظ نتیجه دارد، استفاده میشود.
گهواره دیو
برای اجرای فن گهواره دیو که در جودو استفاده میشود، کشتیگیر باید پایش را پشت زانوی حریف قرار دهد و سپس با استفاده از دست زانوی پای دیگر حریف را بگیرد و او را به پشت روی تشک بخواباند. بدینترتیب در حالتیکه حریف سعی در اجرای فن داشته، خودش سرنگون میشود و امتیازات زیادی را از دست میدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.