ایران؛ رتبه شانزدهم تولید علم دنیا

ایران؛ رتبه شانزدهم تولید علم دنیا ۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران موفق شده است در سال ۱۳۹۶ به رتبه شانزدهم تولید علم دنیا برسد و سهم ۰٫۶۷ درصدی از دنیا کسب کند. به گزارش مهر، ایران در ۸ دهه قبل از انقلاب اسلامی ۰٫۰۳درصد از علم دنیا را تولید […]

ایران؛ رتبه شانزدهم تولید علم دنیا

۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران موفق شده است در سال ۱۳۹۶ به رتبه شانزدهم تولید علم دنیا برسد و سهم ۰٫۶۷ درصدی از دنیا کسب کند.

به گزارش مهر، ایران در ۸ دهه قبل از انقلاب اسلامی ۰٫۰۳درصد از علم دنیا را تولید می‌کرد، اما در ۴دهه بعد از انقلاب اسلامی، سهم جمهوری اسلامی ایران از علم دنیا به ۰٫۶۷درصد رسیده است، یعنی در این ۴دهه سهم ایران از علم دنیا ۲۲برابر ۸دهه قبل از انقلاب اسلامی بوده است.

نتایجی که با بررسی پایگاه استنادی ISI به‌دست آمده است نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ رتبه ۱۶دنیا را در اختیار داریم در حالیکه در سال ۱۹۷۰یا ۱۳۴۹رتبه تولید علم کشور ۶۵بود.

از سال ۱۲۷۹تا ۱۳۴۴شمسی هجری تعداد ۴٫۰۵۶٫۶۹۷مدرک در دنیا تولید شده بود که تعداد ۸مدرک آن متعلق به ایران بود.

در ۸دهه قبل از انقلاب در سال‌های ۱۹۰۰تا ۱۹۷۹(۱۳۵۷)تعداد ۱۱٫۰۱۶٫۵۴۴در دنیا تولید شده بود که از این تعداد ۳٫۱۹۹مدرک آن مربوط به کشور ایران بود. بنابراین ۰٫۰۳درصد از کل تولید علم دنیا متعلق به ایران بود.

 

در ۴ دهه بعد از انقلاب اسلامی در سال‌های ۱۹۸۰تا ۲۰۱۸در دنیا میزان تولید علم دنیا به ۵۷٫۱۰۲٫۳۵۴مورد رسیده است که از این میان تعداد ۳۷۹٫۸۵۸مورد آن مربوط به ایران است، بنابراین سهم ایران از کل علم دنیا در این دوران به ۰٫۶۷درصد رسیده است.