ایران تا ‌آخر روی وعده خود می‌ایستد

    رییس‌جمهور تأکید کرد: دنیا امروز کاملاً به جمهوری اسلامی و تعهدات ایران اطمینان دارد.به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهارکرد: ما باید به بخش اقتصادی فرهنگ هم نگاه کنیم. ما فکر می‌کنیم تنها اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ […]

    رییس‌جمهور تأکید کرد: دنیا امروز کاملاً به جمهوری اسلامی و تعهدات ایران اطمینان دارد.به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهارکرد: ما باید به بخش اقتصادی فرهنگ هم نگاه کنیم. ما فکر می‌کنیم تنها اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ پیرمرد ناتوانی است که دستش را به سمت اقتصاد دراز می‌کند در حالی که فرهنگ می‌تواند سازنده باشد و فرهنگ از جمله قدرت بزرگ بین‌المللی ماست.

وی با بیان این‌که دولت نباید در هر جایی مداخله کند، افزود: دولت برنامه‌ریز و سیاست‌گذار است و البته نظارت هم می‌کند اما این نظارت می‌تواند از طریق مردم باشد. امروز زمانی است که ما باید به مؤلفین‌مان امینت و آزادی بدهیم و به ناشرانمان فضای رقابت آزاد و شفاف بدهیم تا بدون رانت همه به صحنه بیایند.

روحانی اضافه‌کرد: فضای پسابرجام با کتاب، تفکر، فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می‌رسد. بعد از برجام اقتصاد و سیاست تنها هدف ما نیست بلکه فرهنگ در رأس امور است.

رییس دولت یازدهم با ابراز خوشحالی از حضور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب، بیان‌کرد: بحمدا… این نمایشگاه ۲۹ سال است که برگزار می‌شود و نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه‌مان روسیه به عنوان مهمان ویژه در آن حضور دارند که باید از آقای پوتین که نماینده ویژه خود را به این نمایشگاه اعزام کرده، تشکر کنم.

وی ادامه داد: از این‌که نمایشگاه کتاب ظاهراً به سرمنزل نهایی رسید و بعد از دو مکان که در سال‌های گذشته جابه‌جا شد خود را به مقصد نهایی رساند، بسیار خوشحالم و باید از شهردار تهران و همه مسؤولین که این بنای بزرگ و به‌یادماندنی را برای برگزاری نمایشگاه‌ها آن هم در یک مکان بسیار مناسب و روبه‌روی حرم مطهر امام (ره) به وجود آوردند تشکر کنیم و امیدوارم این قدم خیر و مبارک برای کشور عزیزمان باشد.

روحانی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای، یادآورشد: ما وارد صحنه و صفحه جدیدی شدیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است. من آثار این موفقیت در مذاکرات بسیار پیچیده بین‌المللی را در ملاقات‌های خارجی که با مسؤولان کشورهای مختلف دارم، می‌بینیم و در مذاکرات خود توجهم به ابعاد جدیدی جلب می‌شود و با وجود این‌که ابتدا در جریان مذاکرات هسته‌ای بوده‌ام می‌بینم که مقامات خارجی که از بیرون به این صحنه نگاه می‌کردند زیبایی‌‌ها و ابعاد دقیقی را برداشت کرده‌اند.

وی همچنین بیان‌کرد: ملت ما در یک واقعه مهم تاریخی و در یک مذاکرات بسیار پیچیده در برابر ابرقدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو بود. این مذاکرات به نفع ما، به نفع طرف مقابل و به نفع منطقه و جهان بود. این همه شرکت‌ها و مقامات خارجی که به ایران می‌آیند و این همه اعتبارات بانکی خارجی که به سمت کشور سرازیر شده، نشان می‌دهد این موفقیت هر دو طرف بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه‌کرد: اگر کشوری در ایران کار عظیم زیربنایی می‌سازد هم او نفع می‌برد و هم ما.

وی با اشاره به ناراحتی برخی‌‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای افزود: البته می‌بینید در منطقه یکی دو کشور هستند که خیلی احساس ضرر می‌کنند. در دنیا اینگونه است که ۱۸۸ کشور نفع می‌برند و دو کشور هم ممکن است ضرر کنند. آن‌ها خیلی عصبانی هستند و هر روز به دنبال کارشکنی در این مسیرند، اما مطمئنم ملت بزرگ ایران که این مذاکرات را به هدف رسانده در ادامه هم کار را به خوبی پیش خواهد برد.

روحانی تأکید کرد: دنیا امروز کاملاً به جمهوری اسلامی و تعهدات ایران اطمینان دارد آن‌چه مهم است اعتماد جهانی است. در داخل هم اعتماد بین مردم و دولت مهم است. اعتماد سرمایه اجتماعی در داخل و سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی است. این‌که امروز رؤسای جمهور کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و قراردادهای بلندمدتی امضا می‌کنند که بازپرداخت برخی از آن‌ها ۱۰، ‌۱۲ و ۱۵ سال دیگر است به معنای اعتماد به ایران است.

وی افزود: ایران وقتی به کشوری وعده می‌دهد تا ‌آخر روی وعده خود می‌ایستد ما حتی روی وعده خود به کسانی که ۸ سال جنگ را به ما تحمیل کردند و علیه ملت ما و خودشان جنایت کردند، ایستادیم و زمانی که گفتیم صلح می‌کنیم روی حرفمان ماندیم. امام (ره) هم فرمودند که صلح ما صلح واقعی است و اگر حتی به دشمن و قاتل جوانانمان قول دادیم به قولمان عمل خواهیم کرد.

رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان‌کرد: امام (ره) فرمودند اگر قاتل جدم امیرالمومنین همان شمشیری را که بر فرق ایشان نواخت به امانت پیش من بگذارد من آن امانت را به او پس می‌دهم. ما اعتقاداتی داریم و بر مبنای آن در قول، ‌امانتداری و عهدمان وفاداریم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب، اظهار کرد: حالا که در پسابرجام فضای جدیدی برای ما ایجاد شده برای ادامه فعالیت‌های خود نیز نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که یکی از آن‌ها همین مکان نمایشگاه بین‌المللی است تا بتوانیم محصولات خود و دیگران را هم برای مردممان و هم برای مهمانان خارجی در آن عرضه کنیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب مکان تعاملی است که نویسندگان و محققین مختلف در آن دیدار و تبادل فکری و فرهنگی می‌کنند. امروز در جهان شهر‌هایی هستند که معروف بودن آن‌ها به مراکز علمی آن‌هاست و با فرهنگ شناخته می‌شوند. امروز شهرهایی وجود دارند که با نمایش فیلم‌های مختلف، روی صحنه آوردن تئاتر، اجرای موسیقی، نمایشگاه‌های مهم نقاشی و عکاسی و ده‌ها هنر دیگر آن شهر به این نام‌‌ها مشهور است.

روحانی در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت، بنگاه‌های بزرگ، کشاورزی و خدمات است. در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به آن یک بازار خلاق به حساب می‌آید که می‌تواند بازار اقتصادی مهمی برای کشور باشد. همه بخش‌های هنر و فرهنگ اینچنین است و بخش‌های مختلف آن می‌تواند خلاق باشد، ‌اشتغال ایجاد کند و تولید را به حرکت دربیاورد.

وی با بیان این‌که فرهنگ می‌تواند سازنده باشد، خاطرنشان‌کرد: ببینید دنیا چطور ما را می‌شناسد. دیدید الان نماینده رییس‌جمهور روسیه در اینجا گفت که در روسیه جوان‌‌ها با اشعار مولانا، خیام و… آشنا می‌شوند. این همان ارتباط بین فرهنگ‌ها و ملت‌‌ها است. در پاکستان رییس‌جمهور این کشور به من گفت که کتابی که همه ما در مدارس می‌خواندیم گلستان و بوستان سعدی بوده است. فرهنگ و کتاب می‌تواند بین کشور‌ها ارتباط برقرار کند.

رییس دولت یازدهم اضافه‌کرد: بعد از قرن‌‌ها ملت‌هایی در دنیا هستند که ایران را در سایه گلستان، بوستان، حافظ، ‌فردوسی، ابن‌ سینا، زکریای رازی، فارابی و دیگر بزرگان می‌شناسند. پس باید از این دید نگاه کنیم که کتاب و فرهنگ به عنوان قدرت نرم ما و وسیله ارتباط با دولت‌‌ها و ملت‌های دیگر است.

رییس‌جمهور در پایان گفت: کتاب نور است و راه را نشان می‌دهد و ما را از تاریکی‌‌ها و گمراهی‌ها نجات می‌دهد و هرچه به سمت کتاب برویم و آن را تقویت کنیم به نفع خودمان و آینده‌مان خواهد بود. باید از همه مسؤولین که فرصت برگزاری این نمایشگاه را در این مکان فراهم کردند تشکر کنم.