هوای آلوده پکن چطور بهتر شد؟

هوای آلوده پکن چطور بهتر شد؟ دولت چین می‌گوید کیفیت هوای پکن در زمستان امسال در حد محسوسی بهتر شده است. آیا واقعاً تغییری در آلودگی پایتخت چین به وجود آمده؟ به گزارش سلامت نیوز، اگرچه کیفیت هوای پایتخت چین در زمستان امسال بهتر شده ولی هنوز معلوم نیست که یک چنین وضعیتی در دراز […]

هوای آلوده پکن چطور بهتر شد؟

دولت چین می‌گوید کیفیت هوای پکن در زمستان امسال در حد محسوسی بهتر شده است. آیا واقعاً تغییری در آلودگی پایتخت چین به وجود آمده؟

به گزارش سلامت نیوز، اگرچه کیفیت هوای پایتخت چین در زمستان امسال بهتر شده ولی هنوز معلوم نیست که یک چنین وضعیتی در دراز مدت پایدار باشد.

پکن به آلودگی هوا شهرت دارد و معمولاً با شروع زمستان که وسایل گرمایشی در سراسر چین شروع به‌کار می‌کنند غباری از دوده که حتی غلیظ تر از حد معمول است بر فضای پایتخت سنگینی می‌کند.

ولی به نظر می‌رسد در پایان سال ۲۰۱۷ عکس این اتفاق افتاده و به گفته دولت چین کیفیت هوا واقعاً بهتر شده. حتی در مقاله‌ای که اخیراً در وب‌سایت وزارت حفاظت محیط‌زیست چین انتشار یافته نوید «یک واقعیت جدید» برای ساکنان پکن داده شده است.

اندازه‌گیری کیفیت هوا

یک راه معمول برای اندازه‌گیری آلودگی هوا، شدت تراکم ذرات بسیار ریزمعلق در هوا اعم از مایع یا جامد است که قطر آنها تنها ۲٫۵میکرون است و به دلیل کوچکی بی‌اندازه می‌توانند وارد دستگاه تنفسی انسان شده و به ریه‌ها راه پیدا کنند و برای سلامت شخص مشکل ایجاد کنند.

وزارت حفاظت محیط‌زیست چین می‌گوید در ماه نوامبر امسال در پکن حد متوسط تراکم ذراتی که قطر آنها از ۲٫۵میکرون بیش‌تر نبوده در مقایسه با ۵سال گذشته، در پایین‌‌‌‌ترین سطح بوده.

پرفسور دابو گوآن، رییس بخش اقتصاد محیط‌زیست در دانشگاه ایست‌آنگلیا در بریتانیا می‌گوید: تردیدی نیست که کیفیت هوای پکن در طی یک سال گذشته بهتر شده است.

علت بهبود کیفیت هوا چیست؟

تلاش دولت چین برای کاهش آلودگی در پکن نیز در بهبود کیفیت هوا مؤثر بوده است.

هوآنگ وی، کنشگر صلح سبز که انرژی و آب و هوا را بررسی می‌کند، می‌گوید جبهه‌های هوای سرد متناوب به متفرق کردن ذرات آلاینده کمک کرده است.

فعالیت‌های دولت

امسال وزارت محیط‌زیست چین برای مقابله با آلودگی هوا در پکن، تیانجین و ۲۶ شهر دیگر نزدیک به پایتخت، تدابیری اتخاذ کرد از جمله ترغیب کارخانه‌های صنایع سنگین مانند سیمان و فولاد به بستن، تعطیل موقت، تعلیق یا کاهش تولید.

درخواست از خانواده‌ها برای جایگزین کردن زغال‌سنگ با منابع انرژی پاک‌تر مانند گاز طبیعی و برق نیز از تدابیری است که اجرا می‌شود. با این وجود، پس از آن که در اوایل ماه دسامبر میلیون‌‌‌‌ها چینی نتوانستند به وسایل گرمایش خانگی دسترسی پیدا کنند، این سیاست به‌طور موقت به حال تعلیق درآمد.

پرفسور گوآن، هشدار می‌دهد انجام یک چنین برنامه‌هایی در ابعاد گسترده و برای مدت طولانی امکان‌پذیر نیست.

آیا پاکی هوا ادامه خواهد داشت؟

 

در حال حاضر نمی‌توان گفت بهبود کیفیت هوا دائمی خواهد بود.