رایزنی با مراجع برای حفظ حقوق زنان

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد رایزنی با مراجع برای حفظ حقوق زنان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که اقدامات مؤثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان در ایران صورت گرفته است، تأکیدکرد: علی‌رغم اقدامات خوبی که انجام شده ما هنوز با چالش‌‌ها و موانعی […]

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد

رایزنی با مراجع برای حفظ حقوق زنان

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که اقدامات مؤثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان در ایران صورت گرفته است، تأکیدکرد: علی‌رغم اقدامات خوبی که انجام شده ما هنوز با چالش‌‌ها و موانعی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

به گزارش ایسنا، معصومه‌ابتکار در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر که با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران برگزار شده بود، در تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه توانمندسازی زنان، تصریح‌کرد: متأسفانه در این سال‌ها شاهد فعالیت‌های کمپین‌هایی در زمینه ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل بوده‌ایم و این اقدامات مانع از این شده که چهره درستی از ایران در عرصه زنان و حقوق بشر به جامعه بین‌المللی ارایه شود.

این عضو دولت دوازدهم در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در کشورمان در حوزه سلامت و افزایش طول عمر ایرانیان، افزود: در پی بهبود شاخص‌های سلامت در ایران شاهد این هستیم که طول عمر ایرانیان از جمله زنان افزایش پیدا کرده و این خود یک دستاورد بزرگی است.

وی همچنین به دستاوردهای ایران در زمینه سوادآموزی و فراهم کردن زمینه برای تحصیل زنان در طول ۴۰سال گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: همین موضوع باعث افزایش حقوق زنان در دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی شده است.

ابتکار با بیان این‌که در حال حاضر ۴٫۵‌میلیون دانشجو در ایران مشغول به تحصیل هستند، ادامه‌داد: علی‌رغم این رشد کمی در خصوص کیفیت آموزش و فرهنگ زندگی خوب ما با چالش‌هایی مواجه هستیم که برنامه‌ریزی‌‌ها در راستای رفع این چالش‌ها، به رغم چالش‌های موجود، آینده روشنی را در این خصوص برای جامعه ایران متصور هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که برای بهبود قوانین کنونی و جاری در چارچوب شریعت و قوانین اسلامی اقداماتی صورت گرفته و در همین چارچوب برخی از مفاد قانونی اصلاح شده است، گفت: شاهد اصلاح برخی از قوانین در راستای حفظ حقوق زنان هستیم البته پیشبرد این موضوع نیازمند انجام گفت‌وگوهای زیادی است. در حال حاضر در حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو در مورد مباحث حقوقی و قانونی در این زمینه وجود دارد و تلاش است تا موانعی که در راستای بهبود قوانین وجود دارد برطرف شود و تلاش کرده‌ایم که گفت‌وگوهای سازنده‌ای را با مراجع دینی و حوزه‌ها داشته باشیم.

ابتکار همچنین به روند بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان و همچنین حفظ امنیت اجتماعی زنان و کودکان در مجلس ایران اشاره کرد و گفت: این دو لایحه در اختیار مجلس است و روند نهایی شدن و جمع‌بندی خود را طی می‌کند.

 

وی با اعتقاد بر این‌که زنان ایرانی در حال ورود به عرصه‌های تصمیم‌گیری در نهادهای مختلف هستند، ادامه‌داد: در همین چارچوب شاهد حضور مؤثرتر زنان در قوه قضاییه با سمت‌هایی چون دادیاری، رایزن حقوقی و… هستیم. حضور بانوان در سطح استان‌ها و شهر‌ها در حوزه فعالیت‌های قضایی افزایش پیدا کرده و قوه قضاییه نیز در این زمینه به نحو بازی برخورد کرده است و ما امیدواریم حضور مؤثرتر زنان در سطح قوه قضاییه بیش‌تر از اکنون فراهم شود و آنها در سطح تصمیم‌گیری قوه نیز حضور پیدا کنند.