نگاه نمایندگان مجلس به وضعیت قیمت گذاری خودرو

  افزایش قیمت خودرو و تعیین آن توسط شورای رقابت ابتدای امسال بار دیگر سبب جدال بین وزارت صنعت و شورای رقابت شده و به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان در این بین هیچ نقشی ندارند.  به گزارش خانه ملت ،باز هم داستان تکراری قیمت گذاری خودرو و جدال خودروسازان و شورای رقابت؛ قیمت گذاری خودرو ابتدای […]

 

افزایش قیمت خودرو و تعیین آن توسط شورای رقابت ابتدای امسال بار دیگر سبب جدال بین وزارت صنعت و شورای رقابت شده و به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان در این بین هیچ نقشی ندارند.

 به گزارش خانه ملت ،باز هم داستان تکراری قیمت گذاری خودرو و جدال خودروسازان و شورای رقابت؛ قیمت گذاری خودرو ابتدای امسال نیز همچون سال‌های گذشته خبرساز شد و نعمت‌زاده، وزیر صنعت با ارسال نامه‌ای به شورای رقابت خواستار افزایش قیمت خودروهای داخلی شد که این نامه با واکنش متفاوت اعضای شورای رقابت روبه‌رو و حتی بر اساس اظهارات یکی از اعضا پاره شد.

اما رضا شیوا، رییس شورای رقابت با تأکید بر این‌که در آن جلسه بحث پاره کردن نامه مطرح نبود، اظهار داشته که اعضای شورای رقابت یک گروه کارشناسی هستند و به صورت کارشناسی صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند؛ این‌که یک نامه آن هم از شخص وزیر برای اعضا ارسال و آن‌ها اقدام به پاره کردن آن کرده باشند کاملاً تکذیب می‌شود.

موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و پس از این نامه شورای رقابت در جلسه‌ای مجوز افزایش قیمت ۱٫۸۱ درصدی محصولات ایران‌خودرو و همچنین افزایش ۰٫۴ درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد.

در مقابل این افزایش قیمت به نظر می‌رسد که وزارت صنعت و خودروسازی‌ها این افزایش قیمت را ناکافی دانسته‌اند و وزیر صنعت در اظهارات خود از شورای رقابت درخواست کرده که قیمت گذاری خودرو را ر‌ها کند و به خودروسازی‌ها واگذار شود.

در این شرایط که شورای رقابت و وزارت صنعت با هم در جدال هستند، این پرسش مطرح است که «جدال قیمت‌گذاری خودرو» تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ نقش مصرف کننده که باید خودروهای بی‌کیفیت را با قیمت بالا و در شرایط انحصاری خریداری کند، چیست؟ آیا خودروسازی ایران هیچ مشکل و معضل دیگری ندارند که چند سال است همه را درگیر «قیمت» کرده است؟ آیا خودروسازی ایران با مشکل کیفی روبه‌رو نیست؟ اهمیت قیمت گذاری خودرو این ضرورت را ایجاب کرد که با چند تن از نمایندگان مردم در خانه ملت گفت‌وگو‌هایی انجام دهیم و نظر وکلای ملت را در این رابطه جویا شویم که متن گفت‌وگوهای خانه ملت، به شرح زیر است؛

قیمت محصولات جاده مخصوصی‌ها به چه بهانه‌ای گران شد

نادر قاضی‌پور در واکنش به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا گفت: افزایش قیمت هر کالایی باید پشتوانه منطقی داشته باشد، لذا در حال حاضر خودرو هیچ افزایش کیفیت و تقاضایی نداشته که قیمت‌ها افزایش یابد بر این اساس، افزایش قیمت خودرو هیچ توجیهی ندارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که رییس شورای رقابت در غیاب اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را مطرح کرده است، افزود: بنابر صحبت‌های انجام شده با رییس شورای رقابت مقرر شد که افزایش قیمت خودرو در هفته آینده مطرح شود، اما متأسفانه در غیاب نمایندگان ناظر مجلس بحث افزایش قیمت خودرو بررسی شد.

خودروسازان به جای قیمت، کیفیت را افزایش دهند

قاضی‌پور با اشاره به افزایش یک باره قیمت‌ها در سال ۹۱ ادامه داد: در سال ۹۱ قیمت نفت، دلار و کالاهای اساسی افزایش یافته بود، اما اکنون قیمت نفت کاهش چشمگیری داشته و قیمت خودرو نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که مجلس افزایش قیمت خودرو را بررسی می‌کند، اظهار داشت: اگر خودروسازی‌ها نیم نگاهی به مصرف‌کنندگان داشته باشند به جای افزایش قیمت محصولات خود به سمت رشد بهره‌وری می‌روند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت، با بیان این‌که وقتی مدل یک خودرو و برخی از آپشن‌های آن تغییر می‌کند دلیل بر طراحی جدید خودرو نیست، یادآور شد: برخی از خودروسازان تنها بر آپشن خودرو می‌افزایند و پس از این درخواست قیمت‌های بالا برای آن خودرو می‌کنند.

پارادوکس بین قیمت و کیفیت خودرو

غلام محمد زارعی با اشاره به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، گفت: بین قیمت و کیفیت خودرو رابطه منطقی وجود ندارد و در واقع شاهد نوعی پارادوکس بین قیمت و کیفیت خودرو هستیم.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که افزایش قیمت خودرو با این کیفیت توجیهی ندارد، افزود: وقتی مدل یک خودرو و برخی از آپشن‌های آن تغییر می‌کند، دلیل بر طراحی جدید خودرو نیست، لذا با این بهانه نباید قیمت خودرو را افزایش داد.

زارعی با تأکید بر این‌که باید الگوهای جدید طراحی شده و جایگزین خودروهای قدیمی ‌شود، ادامه داد: اگر خودروسازان هیچ اراده‌ای برای افزایش کیفیت و ارایه مدل‌های جدید نداشته باشند، بازار داخلی را از دست خواهند داد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با کیفی‌سازی محصولات امکان‌پذیر خواهد شد

وی با بیان این‌که حفظ صنعت خودرو و تقویت تولید و اشتغال یکی از اولویت‌های مهم کشور است، یادآور شد: تحقق اقتصاد مقاومتی با افزایش تولید داخلی، کیفی‌سازی محصولات، کاهش وابستگی به واردات و جلوگیری از خروج ارز امکان‌پذیر خواهد شد.

زارعی با اشاره به معایب واردات خودروهای خارجی، افزود: در صورت عدم افزایش کیفیت خودروهای داخلی، محصولات خارجی جایگزین آن‌ها می‌شوند، که مشکل خودروهای خارجی نیز ارایه خدمات پس از فروش است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که کمیسیون صنایع و معادن هفته آینده گرانی خودرو را بررسی می‌کند، تصریح کرد: نمایندگان موضوع افزایش قیمت خودرو را از مسؤولان خودروسازی کشور سؤال خواهند کرد و آن‌ها باید علل گرانی را توضیح دهند.

مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این‌که مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است، گفت: هیچ اتفاق جدیدی در افزایش کیفیت و یا خدمات پس از فروش خودرو‌ها رخ نداده که سبب افزایش قیمت خودرو‌ها شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که تنوع خودروهای با کیفیت باید در داخل کشور به اندازه‌ای باشد که براساس تقاضا قیمت خودروهای داخلی تعیین شود، افزود: قیمت‌گذاری باید از حالت دستوری خارج شود و شورای رقابت به عنوان سیاست‌گذار و ناظر عمل کند نه قیمت‌گذار و قیمت را بازار و تقاضای مردم مشخص کند.

نعمتی با انتقاد از رقابتی نبودن بازار خودروی کشور، ادامه داد: اکنون که در شرایط پساتحریم به سر می‌بریم بازار خودرو باید از انحصار خارج شود و با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک کیفیت خودرو‌ها سرو سامان پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بی‌کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل، تصریح کرد: تا زمانی که تنوع در بازار خودرو داخل وجود ندارد، افزایش قیمت به ضرر مشتری و خریدار است، اگر خودروسازی‌ها نیم نگاهی به مصرف‌کنندگان داشته باشند به جای افزایش قیمت محصولات خود به سمت رشد بهره‌وری می‌روند.

تعیین دستوری قیمت خودرو توهین به مصرف کننده است

سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این‌که قیمت خودرو را باید عرضه و تقاضا تعیین کند، گفت: شورای رقابت و مقامات مسؤول خودروسازی به‌طور دستوری این قیمت‌ها را به خورد مردم می‌دهند و متأسفانه مصرف کننده و تولیدکننده هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها نداشته که در واقع این کار توهین به مصرف کننده و تولید کننده است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که باید بازار خودرو رقابتی شود، گفت: ما خودروساز نیستیم بلکه فقط محصولات از رده خارج کشورهای دیگر را کپی کاری کرده و تحت عنوان محصول داخلی به مردم می‌فروشیم.

عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین کند

وی با اشاره به این‌که مردم در شرایط فعلی از کیفیت خودروهای تولیدی رضایت کامل ندارند، گفت: در شرایط فعلی سود بازار خودرو فقط به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود؛ در همین راستا باید بازار قیمت خودرو را تعیین کند؛ البته یکی از مشکلات بازار خودرو رقابتی نبودن آن است.

بیاتیان با تأکید بر این‌که تنوع خودروهای با کیفیت باید در داخل کشور به اندازه‌ای باشد که براساس تقاضا قیمت خودروهای داخلی تعیین شود، ادامه داد: قیمت گذاری باید از حالت دستوری خارج شود و شورای رقابت به عنوان سیاست‌گذار و ناظر عمل کند نه قیمت‌گذار و قیمت را بازار و تقاضای مردم مشخص کند.

بازار از خودروهای خارجی بی‌کیفیت پر شده است

وی با بیان این‌که قدرت لابی‌های اقتصادی بیش‌تر از حمایت‌کنندگان تولید داخلی است، یادآور شد: تا زمانی که تنوع در بازار خودرو داخل وجود ندارد، افزایش قیمت به ضرر مشتری و خریدار است، البته دخالت‌ها و انتصاباتی خارج از مجموعه خودروسازی سبب شده تاکنون به کیفیت لازم خودرو دست پیدا نکنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی تصریح کرد: متأسفانه با غفلت خودروسازان داخلی در افزایش کیفیت محصولات خود، بازار از خودروهای خارجی بی‌کیفیت پر شده است.

 

در پایان گفتنی است که جدال بین شورای رقابت و خودروسازان باید هرچه سریع تر با اخذ یک تصمیم صحیح پایان یابد و خودروسازان به جای این‌که به‌طور مستمر در فکر افزایش قیمت خودرو باشند، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.